دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

روشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

پستان در مردان و زنان از چربی، بافت فیبری به نام استروما، نوک سینه ها، مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک سینه ها می برند) و غدد تولید کننده شیر تشکیل شده است. در دوران بلوغ، هورمون های موجود در بدن دختران باعث رشد بافت سینه آنها می شود، در حالی که هورمون های موجود در بدن پسرها رشد سینه ها را محدود می کنند، بنابراین بافت سینه آنها کوچک می ماند. تصور غالب بر این است که مردان به سرطان سینه مبتلا نمی شوند. اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع تر است؛ اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی یک مرد به طور متوسط حدود یک در ۱۰۰۰ است (در مقایسه با یک از هر ۸ زن). اگر در صورت شروع هرگونه ضایعه غیر طبیعی، آن ضایعه به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری می شود.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ابتلا به سرطان پستان در مردان

هنوز مشخص نیست که به طور دقیق چه عواملی به سرطان پستان در آقایان منجر می شود. وقتی برخی سلول های پستان سریع تر از سایر سلول های سالم تکثیر می شوند، تومور سرطانی شکل می گیرد که ممکن است به بافت های مجاور، غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می آید. اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً 5/2سانتیمتر قطر دارد. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد. علاوه بر این، از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زخمی شدن پوست سینه
  2. جمع شدن نوک سینه به سمت داخل
  3. قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه
  4. ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه
  5. ترشحات نوک سینه
  6. درد در نوک سینه

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می دهند عبارتند از:

انواع سرطان سینه مردان

ساختار کلی بافت سینه در مردان و زنان یکسان است. سینه از غدد شیری، مجرای شیر و چربی تشکیل شده است. سرطان سینه از یکی از این بخش ها شروع می شود و ممکن است به بخش های مجاور یا حتی دیگر اندام ها گسترش پیدا کند. انواع سرطان سینه براساس محل آغاز سرطان دسته بندی می شود:

روشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

مراحل سرطان پستان در مردان

سرطان سینه در مردان بسته به اندازه ی تومور و میزان گسترش آن، به پنج مرحله طبقه بندی می شود:

مرحله ی صفر (Stage 0)

ازآنجایی که اغلب موارد سرطان سینه مردان از مجرای شیری شروع می شوند، این مرحله با نام کارسینوم داکتال درجا نیز شناخته می شود. در این مرحله، سلول های سرطانی فقط در مجرای شیری دیده می شوند و هنوز به بافت های چربی مجاور گسترش پیدا نکرده اند.

مرحله ی یک (Stage I)

مرحله ی یک به حالتی گفته می شود که اندازه ی تومور کوچک تر از دو سانتی متر بوده و به غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده یا سرطان موجود در غدد لنفاوی در سطح میکروسکوپی باشد (تنها زیر میکروسکوپ تشخیص داده شود.)

مرحله ی دو (Stage II)

در این مرحله اندازه ی تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و سرطان به چند غده ی لنفاوی در زیربغل گسترش پیدا کرده است.

مرحله ی سه (Stage III)

در مرحله ی سوم سرطان به چندین غده ی لنفاوی در زیربغل یا سایر غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده است. همچنین ممکن است سرطان در دیواره ی قفسه ی سینه گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله ی چهار (Stage IV)

در آخرین مرحله ی سرطان سینه مردان، تومور ممکن است هر اندازه ای داشته باشد. سرطان در این مرحله به بافت ها و اندام های دوردست گسترش یافته است و ممکن است مغز استخوان، کبد، مغز یا ریه ها را درگیر کرده باشد. همچنین ممکن است غدد لنفاوی دور یا نزدیک به سینه، سرطانی شده باشند.

تشخیص سرطان سینه در مردان

نمونه های بیوپسی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا کارشناسان سرطانی بودن سلول ها را تعیین کنند. نمونه بیوپسی نیز برای تعیین نوع سلول های درگیر در سرطان سینه، تهاجمی بودن (درجه) سرطان و اینکه آیا سلول های سرطانی گیرنده های هورمونی یا گیرنده های دیگری دارند که ممکن است بر گزینه های درمانی شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل می شود. بسته به شرایط خاص شما ممکن است آزمایش ها و روش های دیگری توصیه شود.

درمان سرطان سینه مردان

همانند سرطان سینه در زنان ، درمان های دارویی بستگی به مرحله پیشرفت و شرایط فیزیکی بیمار مبتلا به سرطان سینه مردانه دارد؛ ولی به طور کلی شیوه درمان سرطان سینه در آقایان و خانم ها یکسان بوده و با هم تفاوتی نمی کند. بیشتر مردان پس از تشخیص اولیه سرطان سینه تحت عمل جراحی قرار می گیرند. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا همان modified radical mastectomy (برداشتن سینه و قسمت هایی از زیر بغل یا گره های لنفاوی) رایج ترین شیوه درمان سرطان سینه در مردان است. گاهی اوقات ممکن است پزشک جراح قسمتی از عضلات در قفسه سینه را نیز از سینه خارج کند.
اغلب بعد از انجام عمل جراحی، درمان های کمکی و جانبی برای فرد تجویز می شود. این درمان های جانبی خصوصاً در زمانی که سرطان به گره های لنفاوی (سرطان گره-مثبت) کشیده شده، مفید و مؤثر خواهند بود. درمان های کمکی برای سرطان سینه شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی می شود. اگر فرد دچار سرطان متاستازیک شده باشد، ممکن است از شیمی درمانی، هورمون درمانی یا هر دو همراه با هم تجویز شود.

شیمی درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از داروهای مختلفی استفاده می شود که رشد سلول های سرطانی را به قدری کند می کنند حتی ممکن است باعث نابودی و از بین رفتن آنها شوند. درمان های شیمی درمانی ممکن است با استفاده از قرص، تزریق یا از طریق تزریق داخل وریدی صورت بگیرد که کاملاً بستگی به داروهای تجویز شده دارد. معمولاً برای درمان فرد ترکیبی از داروهای مختلف تجویز شده و درمان به صورت دوره ای صورت می گیرد تا فرد بیمار بعد از هر دوره درمان، زمانی برای بهبود و ریکاوری داشته باشد. امروزه در داروهای بسیاری برای درمان سرطان سینه استفاده می شود؛ اما همان داروهای استفاده شده برای سرطان سینه زنان می تواند به بهبود سرطان سینه درمان نیز مؤثر باشد. در بیشتر موارد، شیمی درمانی به صورت سرپایی صورت می گیرد. البته درمان با داروهای شیمی درمانی ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی، ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ به همراه داشته باشد.

پرتو درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از پرتوهای با انرژی بالا برای نابود کردن سلول های تومور استفاده می شود. پرتو درمانی ممکن است به دو شیوه خارجی (با استفاده از دستگاهی برای ارسال پرتوها به داخل تومور) یا داخلی (قرار دادن مواد رادیواکتیو در داخل سوزن ها یا catheters و وارد کردن به بدن بیمار) صورت پذیرد.

درمان هورمونی از ترشح هورمون هایی که باعث تحریک و رشد بیشتر سلول های سرطانی می شود جلوگیری می کند. حتی مانع از پیوند سلول های سرطانی می شوند. بیش از ۹۰ درصد از سرطان سینه مردان به علت گیرنده های استروژنی بوده و می تواند با داروهای هورمونی بهبود بیابد. در این نوع درمان به کلی جلوی عملکرد استروژن بر روی سلول های سرطانی گرفته می شود. البته استفاده از این نوع داروها باعث بروز عوارض جانبی مانند افزایش وزن، تغییرات خلق و خو و ناتوانی جنسی یا گر گرفتگی خواهد شد.
در حالی که هدف بسیاری از درمان های هورمونی، استروژن ها هستند. مطالعات نشان داده است که درمان های مستقیم برای سرکوب هورمون های مردانه (آنتی آندروژن ها) می تواند به کاهش اندازه متاستازهای سلول سرطانی مردان کمک کند. البته علت کارساز بودن آنتی آندروژن ها هنوز مشخص نیست. در گذشته برای کاهش میزان آندروژن از ارکید کتومی (برداشتن بیضه ها) استفاده می شد؛ ولی هم اکنون شیوه های درمانی غیر جراحی علاقه مندان بیشتری دارد. داروهایی که به عنوان LHRH شناخته می شوند نیز می توانند به کاهش تولید هورمون های مردانه در بیضه ها کمک کند. حتی جایگزین این عمل جراحی شوند.

شامل عواملی می شود که برای هدف قرار دادن یکی از تغییرات سرطانی در سلول ها طراحی شده اند. یکی از مثال های درمان هدفمند شامل (trastuzumab Herceptin) می شود که یک آنتی بادی مونو کلونال بوده و فعالیت پروتئین شناخته شده به عنوان HER2-neu را مسدود می کند. شیوه درمانی Trastuzumab در درمان سرطان های سینه زنانه مؤثر واقع شده است؛ ولی متأسفانه هنوز تحقیقات گسترده ای در این مورد برای سرطان سینه مردان صورت نگرفته است. در صورتی که سرطان بعد از انجام عمل جراحی و برداشته شدن، دوباره در محلی قبلی به وجود بیاید، به عنوان local recurrence (عود موضعی) شناخته می شود. با استفاده از عمل جراحی همراه با شیمی درمانی یا پرتو تراپی مورد درمان مجدد قرار می گیرد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع روش های جراحی پروستات و عوارض آنها

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ویتامین ث و بارداری

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

دانه های فوردایس روی لب چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغذیه در فوتبال

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان جوش های چرکی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

فیلر مو چیست و فیلر موی سر چه کاربردی دارد؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

دو رباط یا لیگامان مهم و آناتومی انواع رباط زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اثرات مضر ماری جوانا

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

بررسی کاربردهای پی آر پی آرتروز زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت