دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آسیب های ورزشی در دوچرخه سواری

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

دوچرخه سواری از بهترین و ایمن ترین ورزش ها برای حفظ سلامتی و تناسب اندام است. خوشبختانه در دوچرخه سواری آسیب ها و خطرات کمی سلامت شما را تهدید می کنند که البته بیشتر آنها به استاندارد نبودن دوچرخه و رعایت نکردن نکات ایمنی ضروری حین دوچرخه سواری مربوط می شوند. شرط لازم برای دوچرخه سواری بی خطر، داشتن دوچرخه ای استاندارد و مناسب با شرایط بدنی ورزشکار است؛ اما این شرط به تنهایی کافی نیست. این امکان وجود دارد که حتی با بهترین دوچرخه ها هم حین دوچرخه سواری یا بعد از آن دچار درد و مشکل شوید. در دوچرخه سواری بعضی از قسمت های بدن در معرض آسیب بیشتری هستند و با توجه به این قسمت های حساس می توانید از آسیب های دوچرخه سواری جلوگیری کنید. مانند زانو،کمر و لگن از آن قسمت هایی از بدن هستند که در صورت غفلت و استفاده از دوچرخه ی نامناسب ممکن است آسیب ببینند و برای محافظت از آنها باید توجه و دقت بیشتری به خرج دهید. برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند باید به نکات مهم در جلوگیری از آسیب های دوچرخه سواری توجه کنید. در این نوشتار به مهم ترین آسیب های دوچرخه سواری و راه های جلوگیری از آنها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علل آسیب در دوچرخه سواری

بسیاری از مشکلات و آسیب های ایجاد شده در حین دوچرخه سواری به علت میزان نبودن ارتفاع زین، جلو و عقب بودن زین، ارتفاع دسته، فاصله دو دسته از هم طول دسته رکاب و بسیاری متغیرهای دیگر ایجاد میشوند. بسیاری از آسیب های دیگر هم صرفاً به علت ناآشنایی ورزشکار در تعامل و استفاده درست از دوچرخه و در نتیجه تکنیک نامناسب به وجود میاید. عامل مهم دیگر در بروز آسیب های ناشی از دوچرخه سواری و ایجاد درد های اندام، فشار بیش از حد ورزشکار به بدن خود است. وی میخواهد خیلی سریع به حد مورد انتظار خود برسد و به همین دلیل فشار زیادی به بدن وی وارد میشود. در این حالات یا تاندون ها و رباط های وی هنوز قابلیت انعطاف لازم را برای تحمل ورزش سخت و طولانی مدت پیدا نکرده اند و یا قدرت عضلات فرد به اندازه کافی نیست. این عدم تعادل بین قابلیت انعطاف بافت های نرم و مفاصل و کم بوده قدرت عضلانی فرد از یک طرف و فشار زیادی که ورزشکار به خود میاورد میتواند موجب بروز آسیب شود.

انواع آسیب دیدگی در دوچرخه سواری

برخی از شایع ترین آسیب هایی که دوچرخه سواران را تهدید می کند، عبارتند از:

آسیب های ورزشی در دوچرخه سواری

آسیب های ستون فقرات و لگن در دوچرخه سواری

یکی از مشکلات احتمالی دوچرخه سواران درد در ناحیه گردن و کمر است. یکی از علل این درد ها ارتفاع دسته های دوچرخه است. دسته های خیلی پایین دوچرخه موجب فشار بیش از اندازه به کمر و گردن شده و موجب بروز درد در آنها میشود. از طرف دیگر برای کاهش کمردرد در حین دوچرخه سواری ستون مهره باید یک قوس با تحدب به سمت بالا داشته باشد. استفاده از دنده های سنگین بخصوص در سربالایی میتواند موجب کمردرد شود. پس در شیب های رو به بالا باید سعی کنیم از دنده های سبکتر استفاده کنیم. ضعف عضلات کمر در دوچرخه سوار هم از علل شایع کمردرد در دوچرخه سوار ها است. با تقویت عضلات کمر و شکم میتوانیم تا حد زیادی از این درد ها پیشگیری کنیم.

علت آسیب های ستون فقرات و لگن در دوچرخه سواری

استفاده از کوله پشتی نامناسب:

گاهی اوقات وزن وسایل زیاد بوده و باعث افزایش فشار روی عضلات کمر و ستون فقرات می شود. در این موارد طبیعی است که بعد از دوچرخه سواری مقداری درد داشته باشید؛ اما اگر کمردرد بعد از دوچرخه سواری تا چند روز ادامه داشته باشد یا همیشه هنگام دوچرخه سواری درد داشته باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از درمان های مناسب استفاده کنید.

ضعف عضلات میانی

یکی دیگر از شایع ترین علل کمردرد ، ضعیف بودن عضلات مرکزی بدن است. برای پیشگیری از این مشکل می توانید از تمرین های ورزشی تقویت کننده عضلات مرکزی بدن استفاده کنید.

کاهش دامنه حرکتی لگن

در بعضی افراد، عضلات ران کوتاه هستند. در نتیجه هنگام استفاده از دوچرخه قسمت تحتانی کمر مجبور است برای جبران بیشتر کار کند که این کار ممکن است باعث درد در ناحیه تحتانی کمر شود.

حالت نامناسب روی دوچرخه

استفاده از دوچرخه با سایز مناسب بسیار حائز اهمیت است. زین بلند می تواند باعث آسیب کمر و درد مفصل ران شود. نامناسب بودن سایز فرمان و سایر اجزای دوچرخه نیز می تواند منجر به افزایش درد کمر شود.

آسیب های زانو در دوچرخه سواری

زانو درد در چهار ناحیه بروز می کند از جمله ناحیه قدامی، خلفی، جانبی، میانی و سندروم باند ایلیوتیبیال که در اینجا به هر کدام می پردازیم:

درد بخش قدامی زانو

درد در بخش قدامی زانو به معنای روی زانو و اطراف کاسه زانو (کشکک)، یکی از شایع ترین آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد در دوچرخه سواری است که بخشی از آن به دلیل آناتومی خاص این ناحیه است. عضلات بزرگ چهار سر ران از طریق کشکک زانو به استخوان ساق پا متصل می شوند، بنابراین هر بار شما زانوی خود را خم کنید، نیروی پدال زدن از طریق مفصل پاتلوفمورال منتقل می شود و اساساً آن را به سمت عقب و به استخوان ران فشار می دهد. اگرچه این آسیب بیشتر در ورزش های انفجاری دیده می شود؛ اما در هنگام دوچرخه سواری ممکن است بخشی از تاندونی که کشکک زانو را به برجستگی استخوانی زیر کاسه زانو متصل می کند نیز ملتهب شود (تاندونیت پاتلار). اگر این ناحیه به طور مداوم نسبت به لمس دردناک باشد. با این حال، اگر از درد بخش قدامی زانو ناشی از دوچرخه سواری رنج می برید، به احتمال زیاد به سندروم فشردگی پاتلار (فشردگی کشکک زانو) مبتلا شده اید. این سندروم می تواند به میزان یکسانی دوچرخه سواران و دوندگان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث آزار و درد در هنگام دوچرخه سواری یا هنگام پیاده شدن از آن و راه رفتن شود.

درد بخش خلفی زانو

درد پشت زانو، بسیار کمتر شایع است و معمولاً ساده تر است. این درد معمولاً به دلیل کشش بیش از حد زانو است. بلند بودن زین دوچرخه یا عقب بودن آن می تواند باعث این درد شود. اگر چه این موارد به همین اندازه، باعث درد در قسمت عضلات همسترینگ نیز می شوند. درد در ناحیه پشت زانو باید توسط پزشک بررسی شود تا احتمال وجود کیست بیکر رد شود. کیست بیکر، یک برجستگی بی خطر ناشی از جمع شدن مایع سینوویال در فضای پشت زانو است. پزشک می تواند گزینه های درمانی مربوط به آن را با شما در میان بگذارد.

درد بخش داخلی و جانبی زانو

درد در بخش جانبی زانوها بسیار شایع است و تقریباً علت همیشگی آن، بخش پایینی پا، یعنی ناحیه پدال است. چنین دردی اغلب در حین اولین دوچرخه سواری با پدال های جدید یا یک جفت کفش جدید یا پس از آن احساس می شود. ساختارهای ایجاد کننده این درد، معمولاً رباط های جانبی هستند که در قسمت خارجی مفصل زانو قرار دارند و مانع خم شدن زانو در طرف اشتباه می شوند. پدال هایی که به درستی قرار نگرفته باشند یا زاویه Q یعنی فاصله بین پاهای شما در هنگام ایستادن را تحت تأثیر قرار دهند یا باعث چرخش بیش از حد مفاصل زانو شوند یا به یکی از بخش های جانبی زانوها فشار وارد کنند، می توانند باعث چنین دردی شوند.

سندروم باند ایلیوتیبیال

یک بیماری دردناک دیگر که به سندروم فشرده سازی پاتلار بسیار نزدیک است، سندروم باند ایلیوتیبیال نامیده می شود. نوار ایلیوتیبیال، یک نوار فیبری محکم تشکیل شده از بافت است که از لگن تا زیر زانو به سمت پایین کشیده شده است. ساختاری که این نوار دارد، به مرور زمان اندکی سفت تر می شود و در صورتی که عضلات مدیالیس پهن و مورب شما به اندازه کافی قوی نباشند تا کشش آن را خنثی کنند، کشکک زانو را به سمت مرکز بدن می کشد. کشکک زانو به دلیل محل قرارگیری خود، با هر بار خم و راست شدن زانو و روی بخش انتهایی استخوان ران که با بورسی های پر از مایع پوشانده شده است، به طور مداوم به سمت بالا و پایین حرکت می کند. در اینجا است که ممکن است التهاب رخ دهد و با هر بار خم شدن مفصل زانو، تحریک بیشتر اتفاق بیفتد. این سندروم که بیشتر در میان دونده ها دیده می شود، یک وضعیت ناخوشایند است که به دلیل ضعف ماهیچه مدیوس گلوتئوس، عضله مرکزی ضروری دیگری که در دوچرخه سواری نادیده گرفته می شود و همچنین با استفاده از پدال هایی که باعث می شوند انگشتان پا بیش از حد به سمت داخل بچرخند، تشدید می شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

چگونگی تنظیم دوچرخه برای کاهش آسیبهای ناشی از آن

یکی از عوامل زمینه ساز این آسیب ها تنظیم نبودن دوچرخه است. دوچرخه ادامه اندام های حرکتی بدن انسان برای حرکت روی زمین است، پس باید با این اندام ها هماهنگ باشد. دقت به چند قسمت از دوچرخه برای تنظیم بودن اهمیت بیشتری دارد. تنظیم ارتفاع زین دوچرخه تأثیر فراوانی در راحت بودن دوچرخه سوار دارد. اگر زین خیلی پایین باشد فشار زیادی به عناصر جلوی زانو مانند تاندون عضله چهارسر ران و غضروف کشکک و تاندون کشکک وارد میشود و در صورتی که زین زیادی بالا قرار گیرد همسترینگ ها در پشت زانو تحت کشش قرار گرفته و ممکن است درد پشت زانو ایجاد شود. یک قانون خوب برای تنظیم ارتفاع زین این است که وقتی روی زین نشسته و کف پای خود را بر روی پدال قرار میدهیم و آن را در پایین ترین وضعیت خود یعنی ساعت شش قرار میدهیم زانو باید زاویه ای حدود ۳۰-۲۵ درجه داشته باشد. البته نظرات در این مورد قدری متفاوت است و بعضی مربیان زوایای کمتر و حتی صفر درجه را پیشنهاد کرده اند. زاویه بین ران و ساق وقتی رکاب در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد مهم است. جلو و عقب بودن زین هم تأثیر زیادی در نیروهای وارده به زانو دارد. وقتی که زین زیادی به عقب رفته است موجب کشیده شدن ایلیوتیبیال باند میشود. یک روش خوب برای تنظیم جلو و عقب بودن زین این است که روی زین نشسته و پای خود را بر روی پدال گذاشته و آن را در وضعیت ساعت سه قرار میدهیم. در این وضعیت ساق باید کاملاً عمودی قرار گیرد یا به سخن دیگر شاقولی که از جلوی کشکک به پایین آویزان میشود باید از وسط پدال عبور کند.

شاقول در جلوی زانو

محل دیگر تنظیم، دسته های دوچرخه است. دسته های دوچرخه باید حدود ۲-۱ اینچ پایینتر از سطح زین قرار گیرند. این دسته ها باید آنقدر با هم فاصله داشته باشند که در حین رکاب زدن به آرنج ها برخورد نکنند. این فاصله باید در حدود عرض شانه دوچرخه سوار باشد. البته دسته های یک دوچرخه کوهستان را قدری بالاتر قرار میدهند. دسته ها باید طوری باشند که وقتی دوچرخه سوار بر روی زین قرار گرفته و دسته های دوچرخه را میگیرد بازوهای وی عمود بر تنه او بوده و آرنج ها کمی خم باشند.

پیشگیری از آسیب در دوچرخه سواری

مفصل شانه با دامنه حركتی بالا نقش مهمی در انجام کارها دارد و به همین دلیل مستعد آسیب های فراوانی نیز می باشد . مرکز طب فیزیکی و پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ با ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه توانبخشی، کنترل و بهبود انواع بیماریها، آسیبها و صدمات، همچنین درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن، پذیرای مراجعه کنندگان عزیز می باشد. لطفا برای هماهنگی، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق پی آر پی چه مزایایی برای مو دارد؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فیزیوتراپی و توانبخشی در طب فیزیکی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از پیشرفت سرطان پستان مهم است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

عوامل ایجاد کننده ی آسیب های مو

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت ابرو با تزریق بوتاکس

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل ایجاد جوش و روش های درمان

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

اعزام آمبولانس تیپ A و B به هر نقطه از تهران و کرج

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا لیفت با نخ در جوانسازی صورت موثر است؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تاثير منفي اختلالات خواب را بر سلامت افراد

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت