دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مؤثرترین راه های درمان بورسیت زانو در کلینیک طب فیزیکی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

زانو بزرگترین مفصل در بدن ما است که وزن بدن را بر روی خود تحمل می کند. به دلیل آن که ما از مفصل زانوی خود استفاده ی بسیار زیادی می کنیم، این مفصل به شدت در معرض آسیب دیدگی یا ابتلا به اختلالات و بیماری های مخلف است. بورس ها کیسه هایی کوچک و پر از مایع هستند که بین ماهیچه ها، تاندون ها و استخوان های مجاور مفاصل قرار می گیرند و حرکات آنها را تسهیل می کنند. در بیماری بورسیت (Bursitis)، بورس ها و یا کیسه های سینوویال (Bursa or Synovial bursa) ملتهب و دردناک می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً شانه ها، آرنج ها و مفصل ران بیش تر از نقاط دیگر بدن درگیر این بیماری می شوند؛ ولی زانوها، پاشنه و قسمت پایه ی انگشت بزرگ پا هم می تواند دچار بورسیت شود. این مشکل معمولاً در مجاورت مفاصلی رخ می دهد که به صورت مرتب یک نوع حرکت خاص را تکرار می کنند. بورسیت از عارضه هایی است که باید درمان شود؛ زیرا در صورت سهل انگاری، احتمال دارد مایع درون بورس عفونی شود. عفونت ایجاد شده میتواند توسط جریان خون در سیستم بدن گردش یافته و با نادیده گرفتن این عارضه کوچک ممکن است سلامت فرد کاملاً مورد تهدید قرار بگیرد.

این عارضه موجب محدود شدن حرکات زانو شده و عملکرد حرکتی زانو را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین دلیل فیزیوتراپی یکی از روش های کمک کننده در بهبود حرکات زانو و کاهش عوارض ناشی از این آسیب است. ورزش درمانی، لیزر درمانی، مگنت تراپی و ... از جمله روش های مؤثر در درمان بورسیت زانو در کلینیک طب فیزیکی هستند.

برای درمان آسیب های زانو، از جمله بورسیت زانو و آسیب رباط صلیبی ، از روشهای غیر جراحی متعددی با نتایج بسیار درخشان استفاده می شود که توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت بورسیت زانو

بورسیت زانو ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

عوامل خطر بورسیت زانو

بورسیت زانو یک عارضه شایع است؛ اما عوامل زیر احتمال ایجاد این اختلال دردناک در زانو را افزایش می دهد:

درمان بورسیت زانو

علائم بورسیت زانو

علائم و نشانه های بورسیت زانو بسیار متفاوت است و به این که کدام بورس آسیب دیده باشد و همچنین به علت دقیق تورم آن بستگی دارد. عموماً ممکن است قسمت آسیب دیده زانو در زمانی که تحت فشار قرار می گیرد گرم شده و زانو خشک و متورم شود. همچنین ممکن است شما در حال حرکت یا در حال استراحت درد داشته باشید. ضربه شدید به زانو می تواند باعث ایجاد سریع علائم شود؛ اما در بیشتر موارد بورسیت زانو به دلیل ضربات مکرر ایجاد می شود. در مشاغلی که از زانو زیاد استفاده می شود، معمولاً علائم به تدریج شکل گرفته و به مرور زمان شدیدتر می شوند.

انواع بورسیت زانو

تشخیص بورسیت زانو

پزشکان اغلب با سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می تواند بورسیت زانو را تشخیص دهد.

تست تصویربرداری

برای کمک به رد آسیب هایی که می توانند علائمی مشابه با بیماری بورسیت ایجاد کنند، پزشک یک یا چند مورد از آزمایش های تصویربرداری زیر را در نظر می گیرد:

اشعه ایکس

این مورد برای بررسی مشکل استخوانی یا آرتریت مفید و کاربردی است.

ام آر آی

در این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای بدن استفاده می کنند. این فناوری بافت های نرم مانند بورس را مشخص می کند.

سونوگرافی

با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویر به پزشک کمک می کند تا تورم در بورس آسیب دیده را بهتر مشاهده کند.

تخلیه با سوزن

اگر پزشک به عفونت یا نقرس در بورس شک کند، ممکن است با وارد کردن یک سوزن در ناحیه آسیب دیده و تخلیه مقداری از مایع، آزمایشات لازم را انجام دهند، این روش می تواند به عنوان درمان استفاده شود.

پیشگیری از بورسیت زانو

اگرچه در تمام موارد نمی توان از بروز بورسیت پیشگیری نمود، با رعایت نکات زیر می توان خطر عود یا بدتر شدن التهاب را کاهش داد:

مؤثرترین راه های درمان بورسیت زانو در کلینیک طب فیزیکی

تعداد زیادی از افرادی که دچار بورسیت زانو هستند طی مدت چند هفته رو به بهبودی خواهد رفت. برنامه درمان در کلینیک طب فیزیکی شامل موارد زیر است:

در کنار فیزیوتراپی از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب برای کمک به تسکین درد و التهاب استفاده می شود. در صورتی که بورس عفونی شده باشد یا آن که علائم و نشانه های شما مدت زیادی باقی بماند پزشک آسپیراسیون پوست را پیشنهاد خواهد داد و سپس به تزریق استروئید و داروی بی حسی موضعی خواهد پرداخت. در صورتی که بورس عفونت کرده باشد شما به داروهای آنتی بیوتیک نیز نیاز خواهید داشت.

شاک ویوتراپی

در مواردی که درد زانو ناشی از التهاب تاندون ها است، شاک ویوتراپی (ESWT) به طور تضمینی موجب تسکین درد زانو در طولانی مدت می شود. در روش شاک ویو تراپی، امواج صوتی پرانرژی و متمرکز شده با زانو فرستاده می شوند و موجب بروز آسیب های میکروسکوپی در بافت ها می شوند. این کار موجب تحریک بدن برای ایجاد مویرگ های بیشتر و آغاز روند بازسازی و ترمیم بافت می شود و جریان خون و اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده نیز افزایش پیدا می کند.

لیزرتراپی

درمان با لیزر سرد برای بیمارانی به کار می رود که به دنبال راه جایگزینی برای جراحی به منظور کاهش درد و تورم زانو و بهبود کارایی آن هستند. لیزردرمانی ( لیزرتراپی ) با کاهش التهاب در غشای سیناویوم زانو و کاهش تحریک شاخه های عصبی، موجب تسکین یا از بین رفتن کامل درد زانو می شود. علاوه بر این، درمان های فیزیوتراپی که همراه با لیزرتراپی انجام می شوند، موجب تقویت رباط ها و عضلات اطراف زانو شده و در نتیجه فشار کمتری به مفصل زانو وارد می شود.

مگنت تراپی

معمولاً درمان مؤثر درد زانو با انجام ترکیبی از چند روش درمانی انجام می شود. مگنت تراپی یکی از روش های درمانی بسیار مؤثر و موفقیت آمیز در رفع درد زانو است. البته قبل از انجام این روش درمانی شما باید تحت معاینه و ارزیابی کاکل پزشکی قرار بگیرید تا مطمئن شوید که درد زانوی شما بر اثر وجود مشکل جدی دیگری نیست.

اوزون تراپی

در افراد مبتلا به آرتروز زانو ، تزریق اوزون در زانو موجب کاهش درد و بهبود کارایی و عملکرد مفصل زانو و در نتیجه بالا بردن کیفیت زندگی بیمار می شود. با تزریق اوزون همچنین می توان لزوم انجام جراحی تعویض مفصل زانو را به تعویق انداخت. برای پزشکان، تزریق اوزون راه مناسبی برای کاهش و کنترل درد بیمار می باشد.

PRP

تزریق PRP یا همان پلاکت غنی از پلاسما، یک روش درمانی انقلابی و نوین برای تسکین درد زانو و درمان آسیب های مزمن اسکلتی-عضلانی است. تزریق PRP موجب کاهش درد و تسریع روند ریکاوری و بازسازی بافت ها می شود و در مقایسه با روش جراحی هزینه ی پایین تر و خطرات بسیار کمتری دارد.

ماساژتراپی

متخصصین طب فیزیکی در هنگام انجام ماساژتراپی و درمان دستی، با توجه به شرایط خاص هر بیمار، فشار متناسبی با دست خود بر بدن بیمار وارد می کنند و از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند، بنابراین برنامه ی ماساژ درمانی هر بیمار به طور اختصاصی برای او طراحی می شود. به همین دلیل است که انجام ماساژ درمانی توسط متخصص طب فیزیکی می تواند برای تسکین درد زانو مفید باشد.

فیزیوتراپی و ورزش

انجام فیزیوتراپی و ورزش می تواند زانوی شما را به بالاترین میزان کارایی ممکن بازگرداند. هر یک از بیماران با توجه به شرایط خاصی که دارند، در برنامه ی درمانی خود دارای نیازمندی ها و اهداف متفاوتی هستند، بنابراین چگونگی اجرای فیزیوتراپی و تجویز برنامه ی ورزشی، برای هر یک از بیماران متفاوت است. با این حال، اغلب برنامه های فیزیوتراپی و ورزش دارای خصوصیات مشترکی هستند، از جمله:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

استفاده از بریس (زانوبند) و آتل

استفاده از بریس (زانوبند طبی) و آتل بندی زانو، یکی دیگر از روشهایی است که به کار می گیرند. استفاده از بریس و زانوبند های مخصوص می تواند راستای قرار گیری پا و مفصل زانو را اصلاح کند و فشار وارد شده به مفصل زانو را کاهش دهد. استفاده از بریس یا زانوبند همچنین موجب افزایش ثبات و پایداری در مفصل زانو شده از خالی کردن زانو در حین انجام فعالیت های روزانه جلوگیری می کند. مؤثرترین و مناسب ترین بریس، همان نوعی است که متخصص طب فیزیکی برای شما انتخاب می کند و اندازه یا تنظیمات آن را متناسب با زانوی شما تغییر می دهد. ممکن است از سایر ابزارهای حمایت زانو مانند عصا، کفش و کفی طبی و زانوبندهای کشی زانو نیز استفاده شود.

اصلاح سبک و عادات زندگی

توصیه های مربوط به اصلاح سبک زندگی شامل کاهش وزن و اصلاح فعالیت هایی می شود که موجب شدید تر شدن درد زانو می شوند.

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی شانه بهبود بخشیده و درمان می نماید. شما می توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیه

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ناباروری با سموم و آفت کش ها

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

کمر درد ناشی از چاقی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

مهمترین مراقبتهای بعد از جراحی زیبایی پلک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش های درمان بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی - قسمت پنجم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علت انحراف چشم چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

تشخیص و درمان عفونت لگن در زنان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

درمان آرتروز ـ قسمت دوم

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت