آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

تشخیص و درمان شکستگی استخوان فمور لگن

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

بدن از استخوان های بزرگ و کوچکی ساخته شده که هر کدام تأثیر خاصی در شکل ظاهری آن و همچنین فعالیت های آن می گذارند. یکی از این استخوان ها، استخوان فمور (ران) می باشد. این استخوان از طویل ترین و همچنین محکم ترین استخوان های بدن است. پزشک با در نظر گرفتن سانحه، علائم همراه و نحوه قرار گیری لگن و پا، می تواند به شکستگی گردن فمور شک کند. رادیولوژی اولین قدم برای بررسی و تحقیق جهت شکستگی است. در رادیوگرافی از استخوان ران باید جهت عکس برداری طوری باشد که متخصص ارتوپد بتواند دقیقاً مفصل ران، سر استخوان ران و گردن ران را ببیند. خوشبختانه برای سالمندان و یا حتی افرادی که به علت شکستگی یا درد شدید امکان مراجعه به مرکز تصویربرداری ندارند خدمات رادیولوژی در منزل توسط هوم ویزیت انجام میشود. پس از انجام معاینه فیزیکی و انجام تصویربرداری اشعه ایکس، پزشک تشخیص را تأیید کرده و محل آسیب دیدگی را نیز مشخص می کند.

تشخیص شکستگی استخوان فمور یا سر ران که یکی از شایع ترین شکستگی ها بخصوص در اثر آرتروز در سنین سالمندی است؛ توسط موسسه خدمات پزشکی در منزل امید، با رادیولوژی استخوان فمور در محل یا منزل (ویژه همه مناطق تهران و کرج) انجام می شود. همچنین اقدامات درمانی و مراقبتها در انواع شکستگی ها، مشروط بر اینکه نیاز به جراحی نباشد نیز با اعزام پزشک متخصص به منزل ، همچنین پرستار و تکنسین از طریق این مرکز صورت می پذیرد. شما می توانید برای بهره مندی و آگاهی از کلیه خدمات پزشکی در منزل با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 تماس حاصل نمایید.

استخوان فمور کجاست؟

استخوان فمور که بزرگترین استخوان بدن بوده و همچنین به عنوان یک استخوان بلند نیز در نظر گرفته می شود، تنها استخوان بالای ساق پا است. سر استخوان ران توپی است که بخشی از مفصل ران را تشکیل می دهد. این شکل اجازه می دهد تا پا در تمام زوایا حرکت کند. زیر سر استخوان ران، گردن و تروکانتر بزرگتر قرار دارد. تروکانتر بزرگ متصل به تاندون هایی است که به عضلات سرینی مینیموس و گلوتئوس مدیوس متصل می شوند. این عضلات به راه رفتن و دویدن کمک می کنند. همچنین می توان آنها را به نام اکستنشن ساق یا لگن نیز شناخت. در زیر تروکانتر بزرگ تروکانتر کوچک تر در قاعده گردن استخوان ران قرار دارد. تروکانتر کوچکتر بخشی از استخوان ران است که به یک جفت ماهیچه متصل است که به خم شدن ران کمک می کند. در زیر تروکانتر کوچکتر، توبروزیته گلوتئال قرار دارد، جایی که گلوتئوس ماکسیموس به آن چسبیده است.

استخون فمور به سه قسمت تقسیم می شود:

استابولوم یا ناحیه سر استخوان ران: این قسمت از استخوان به شکل یک کاسه است که در درون خود سر استخوان ران را در خود جای می دهد. استابولوم از غضروف مفصلی پوشیده شده است. این قسمت از استخوان ران بیشتر در معرض آرتروز یا ساییدگی قرار می گیرد.

گردن فمور: این قسمت از استخوان ران سر و تنه استخوان ران یا فمور را به همدیگر متصل می کند. گردن فمور در خانم های سالمند آسیب پذیرتر است که شایع ترین دلیل آن بیماری پوکی استخوان است.

تروکانتر: تروکانتر شامل تروکانتز بزرگ و تروکانتر کوچک است. این قسمت یک زائده ی استخوانی شکل مخروطی است که سر گردن فمور را به تنه فمور وصل می کند.

علت شکستگی سر استخوان ران

شکستگی های لگن اکثرا در نتیجه ی افتادن یا ضربه ی مستقیم از کنار به مفصل لگن پیش می آیند. برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، سرطان، یا دیگر آسیب ها که موجب تضعیف استخوان و حساس شدن آن می شود، می توانند احتمال شکستگی لگن را بالا ببرند. در صورت ضعف شدید استخوانها، امکان شکستن لگن در حالت ایستاده و پیچش خفیف هم وجود دارد.

عوامل خطر شکستگی استخوان فمور لگن

بسیاری از عواملی که شما را در معرض خطر بیشتری برای شکستگی سر استخوان ران فمور قرار می دهد، عواملی هستند که باعث پوکی استخوان می شوند.

سن

خطر شکستگی فمور با افزایش سن افزایش می یابد. طبق بررسی های (NHDS)، در سال 2010، بیش از 80٪ افرادی که به دلیل شکستگی فمور در بیمارستان بستری بودند، سن 65 سال داشتند.

جنسیت

در سال 2010، 72٪ از شکستگی های لگن در افراد 65 ساله و بالاتر، در زنان رخ داده است.

وراثت

سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زندگی شما را در معرض خطر بیشتری برای شکستگی فمور قرار می دهد. افرادی که دارای ساخت و سازهای کوچک جثه نیز در معرض خطر هستند.

تغذیه

وزن کم بدن و تغذیه نامناسب از جمله رژیم غذایی کم کلسیم و ویتامین D می تواند شما را مستعد پوکی استخوان و شکستگی کند.

سبک زندگی

سیگار کشیدن، استفاده بیش از حد از الکل و عدم ورزش باعث تضعیف استخوان ها می شود.

علاوه بر عواملی که در استحکام استخوان تأثیر می گذارد، مواردی که سقوط را بیشتر می کند می تواند احتمال شکستگی فمور را افزایش دهد.

اختلالات جسمی و روحی

ضعف جسمی، آرتروز، تعادل ناپایدار، بینایی ضعیف، سالخوردگی، زوال عقل و یا بیماری آلزایمر می تواند احتمال افتادن را افزایش دهد.

داروها

بسیاری از داروها می توانند بر تعادل و قدرت تأثیر بگذارند. عوارض جانبی برخی داروها همچنین می تواند شامل خواب آلودگی و سرگیجه باشد.

علائم شکستگی سر استخوان ران

علائم این آسیب در مواردی که همراه با دررفتگی مفصل ران باشد همان علائم دررفتگی به صورت درد، محدودیت حرکت و چرخش ران به سمت داخل است. بعد از جا اندازی دررفتگی، خود شکستگی سر استخوان ران موجب باقی ماندن علائمی مانند درد و محدودیت حرکتی در مفصل ران میشود.

انواع شکستگی سر استخوان ران

نوع یک: در این نوع از شکستگی تکه ای از سر استخوان ران کنده میشود که پایین تر از لیگامان یا رباط گرد Round ligament و یا حفره سر استخوان ران Fovea centralis است. (سر استخوان ران به توسط یک رباط میله ای شکل و گرد به داخل حفره استابولوم میچسبد که به آن رباط گرد میگویند. محل اتصال رباط گرد به سر استخوان ران کمی فرو رفته است و این فرو رفتگی استخوانی را حفره مرکزی یا Fovea centralis میگویند).

نوع دو: در این نوع از شکستگی تکه ای از سر استخوان ران کنده میشود که بزرگتر از نوع قبلی بوده و خط شکستگی در محلی بالاتر از لیگامان گرد از سر استخوان ران عبور میکند. در این نوع از شکستگی، جابجایی قطعات شکسته شده درست در سطح فوقانی سر استخوان ران بوده و این محلی است که بالاترین مقدار نیروهای وزن به مفصل ران و سر استخوان ران وارد میشود. پس هرگونه بد جوش خوردن این شکستگی ها در این ناحیه بسیار با اهمیت است.

نوع سه: این نوع از شکستگی همراهی نوع یک و یا دو با شکستگی گردن استخوان ران است.

نوع چهار: در این نوع همراه با شکستگی نوع یک و یا دو شکستگی حفره استابولوم هم وجود دارد که معمولاً به صورت شکستگی لبه پشتی حفره استابولوم است.

تشخیص و درمان شکستگی استخوان فمور لگن

علائم شکستگی گردن استخوان ران با رادیوگرافی

در رادیوگرافی شکستگی گردن استخوان ران علائم زیر باید بررسی شود:

AP لگن و لگن جانبی (lateral hip) چک شود. چون علائم بالینی میتواند مشابه شکستگی در لگن باشد.

باید خط شنتون (shenton) یا خط گردنی چک شود.

عدم تقارن گردن و سر جانبی فمور بررسی شود.

تروکانتر کوچک باید چک شود.(ممکن است چرخش خارجی داشته باشد).

ترابکول های استخوانی (بافت فیبروزی در استخوان) ممکن است آسیب دیده باشند و باعث کبودی استخوان شود.

بافت استخوانی از نظر اسکلروزیس بررسی شود.

درمان شکستگی گردن استخوان ران

درمان به دو دسته غیر جراحی و جراحی تقسیم بندی می شود. درمان غیر جراحی به ندرت در بیماران به کار برده می شود؛ اما در بیمارانی که جابجایی در آنها وجود ندارد و جوان تر می باشند می تواند استفاده شود. در افرادی که جابجایی داشته و سن آنها بالا می باشد به علت احتمال نکروز شدن سر استخوان ران جراحی ضرورت پیدا خواهد نمود.

درمان غیر جراحی و فیزیوتراپی شکستگی سر استخوان ران یا فمور

پزشک ممکن است آتل، گچ گیری و بی حرکتی را به مدت 6 هفته توصیه نماید. پس از آن به علت ایجاد خشکی مفصلی و تحلیل عضلات نیاز به فیزیوتراپی ضرورت داشته و به کلینیک های فیزیوتراپی ارجاع می شود. درمان های فیزیوتراپی شکستگی سر استخوان ران یا هیپ به شرح زیر است:

استفاده از گرما و الکتروتراپی در بهبود گرفتگی های عضلانی

بهره مندی از خواص مثبت میدان های مغناطیسی یا مگنت در ترمیم شکستگی

امواج صوتی یا اولتراسوند

استفاده از امواج دیاترمی برای افزایش سرعت ترمیم استخوان با ایجاد گرما عمقی

تقویت عضلات از طریق تمرینات طبی

استفاده از ماساژ و ریلکسیشن و مایوفاشیال ریلیز در کاهش دردهای بیماری

استفاده از لیزر های کم توان و پرتوان در ترمیم

درمان های دستی شامل کشش کپسول مفصلی هیپ و رفع کوتاهی های ناشی از شکستگی

ایجاد بازخوردهای کلامی و بینایی در تمرینات اصلاحی

نیدلینگ و استفاده از الکتروتراپی همراه با آن

درمان جراحی شکستگی سر استخوان ران یا فمور

زمانی که پزشک، نیاز به جراحی را در بیمار ضرورت دانسته و با بررسی عواملی مانند شرایط سنی میزان شکستگی و طبقه بندی ناحیه شکستگی می تواند مبادرت به انجام جراحی نماید در ناحیه شکسته به تکنیک های مختلفی ممکن است که جراح دو ناحیه شکسته استخوان را به هم نزدیک نموده و یا نیاز به تعویض مفصل را برای بیمار فراهم نماید که در شکل های زیر انواع مختلفی از جراحی را در مفصل هیپ ملاحظه می نمایید.

جراحی فیکساسیون سر استخوان با اسکرو

جراحی فیکساسیون استخوان فمور با پلیت

جراحی تعویض کامل مفصل هیپ

نحوه آمادگی برای انجام رادیولوژی لگن

بیمار باید قبل از انجام عکس برداری هرگونه وسایل فلزی را از خود دور کند.

در صورتی که بیمار درون بدن خود پلاتین دارد به دلیل آن که ممکن است مانع از عبور اشعه ایکس از بدن شود لازم است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

تشخیص شکستگی استخوان فمور لگن در منزل با رادیولوژی

روی تخت دراز می کشید و تصاویر از لگن شما گرفته می شود. ممکن است لازم باشد بدن خود را در حالت های مختلف قرار دهید تا تصاویر از زوایای مختلف گرفته شود. نمای AP که مخفف کلمه anteroposterior به معنی قدامی خلفی است. عکسبرداری از نمای روبرو از ناحیه آسیب دیده است. در این نما اشعه ایکس از جلو به مفصل تابانده می شود. این نما زاویه عکسبرداری استاندارد از فمور است که کاملاً مفصل ران و استخوان ران را نمایش می دهد. با نمای AP موقعیت طبیعی استخوان ران بررسی می شود. رادیولوژیست یا متخصص ارتوپد میتواند شکستگی را تشخیص بدهد.

عوارض شکستگی سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران

یکی از عوارض شکستگی های سر استخوان ران نکروز کل سر استخوان ران یا فقط قسمت شکسته شده به علت قطع جریان خون به استخوان مربوطه است. در صورت وقوع، علائم این عارضه معمولاً بعد از گذشت چند ماه به صورت درد و محدودیت حرکت ظاهر میشود.

آرتروز مفصل ران

یکی دیگر از عوارض احتمالی شکستگی سر استخوان ران سائیدگی مفصل ران و آرتروز آن است. ساییدگی یا استئوآرتریت مفصل ران میتواند به دنبال سیاه شدن سر استخوان ران و یا به علت بد جوش خوردن و یا جوش نخوردن قطعه شکسته شده ایجاد شود. این عارضه در بلند مدت میتواند موجب بروز درد و محدودیت حرکتی در مفصل ران شود. درمان آن در مراحل پیشرفته تعویض مفصل ران است.

در اثر آسیب و شکستگی اندام ممکن است مراجعه به مراکز درمانی دشوار باشد. به همین دلیل برخی از افراد متقاضی اقداماتی همچون آتل بندی و گچ گیری در منزل می باشند. موسسه خدمات پزشکی در منزل امید در کنار اقداماتی همچون سونوگرافی و رادیولوژی در منزل امکان انجام گچ گیری و آتل بندی را هم در محل برای بیماران فراهم نموده است. شما می توانید برای ارتباط مستقیم با این مرکز و ایجاد هماهنگی های لازم با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 تماس حاصل نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان پوکی استخوان با روش های نوین طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علائم علل و درمان التهاب حلق و گلو یا فارنژیت

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

علت و علائم پارگی منیسک مفصل زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علل گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

صدای مفصل

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

نقش زنجبیل در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بررسی عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

هر اندولیفتی اندولیفت نیست!

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت