دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

چه عواملی احتمال ابتلای افراد را به تومورهای مغزی افزایش می دهد؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

مغز و نخاع به عنوان دستگاه اعصاب مرکزی در درون ساختار استخوانی بسیار سخت جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته اند که وظیفه محافظت در برابر ضربه را به عهده دارند. هر گونه توده اضافی در این فضای محدود و محصور منجر به بروز مشکل خواهد شد. تومورهای مغزی شامل مجموعه ای از سلول های غیر عادی در مغز هستند که جزء بافت های اصلی مغز به حساب نمی آیند. به تجمع غیرعادی سلول در مغز تومور مغزی گفته می شود. ممکن است تومور سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشد. تومورهای مغزی چه خوش خیم یا بدخیم و چه سرطانی و یا غیر سرطانی، در صورت رشد می توانند منجر به افزایش فشار درون جمجمه شوند. این امر منجر به آسیب دیدن بافت های مغزی شده و تهدید کننده جدی سلامت و حتی زندگی است. در صورت مواجهه با هر یک از علائم تومورها لازم است به سرعت به پزشک مراجعه نمایید تا با تشخیص و درمان به موقع و مناسب، از آسیب ها و مخاطرات جانی ناشی از تومورهای مغزی در امان بمانید.

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.

علت به وجود آمدن تومور مغزی

اغلب اوقات علت تومور مغزی ناشناخته است؛ اما عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به یک تومور مغزی را افزایش دهند و در واقع علت به وجود آمدن تومور مغزی باشند :

سن و جنسیت

تومورهای مغزی در کودکان و سالخوردگان شایع تر هستند، اگرچه افراد هر سن ممکن است به تومور مغزی مبتلا شوند. به طور کلی، مردان در ابتلا به تومور مغزی مستعدتر از زنان هستند. با این حال، برخی از انواع خاصی از تومورهای مغزی مانند مننژیوم در زنان شایع تر هستند. قرار گرفتن در معرض حلال ها، آفت کش ها، محصولات نفتی، لاستیک و یا وینیل کلراید ممکن است خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد. با این حال، شواهد علمی دال بر تأیید این فرضیه وجود ندارند.

سابقه خانوادگی

حدود ۵ درصد از تومورهای مغزی ممکن است به عوامل ژنتیکی ارثی یا شرایطی از قبیل سندرم لی فرامنی، نوروفیبروماتوز، سندرم کارسینوم سلول های بازال نووید، اسکلروز توبرکلوز، سندرم تورکوت و بیماری فون هیپال لیندائو مرتبط باشند. دانشمندان همچنین خوشه تومورهای مغزی را در برخی از خانواده ها یافتند که ارتباطی با این شرایط ارثی شناخته شده ندارند. مطالعات برای تلاش برای پیدا کردن علت بروز این خوشه ها در دست انجام هستند.

قرار گرفتن در معرض عفونت، ویروس ها و آلرژن ها

عفونت با ویروس اپشتاین بار خطر ابتلا به لنفوم مایع مغزی نخاعی را افزایش می دهد. اپشتاین بار بیشتر به عنوان ویروسی شناخته می شود که منونوکلئوز یا مونو را ایجاد می کند. در تحقیقات دیگر، سطوح بالای ویروس معروف سیتومگالوویروس در بافت تومور مغزی یافت شده است. معنای این یافته در حال بررسی است. تحقیقات نشان داده اند که چندین نوع از ویروس های دیگر نیز تومورهای مغزی در حیوانات ایجاد می کنند. اطلاعات بیشتر برای پیدا کردن اینکه آیا قرار گرفتن در معرض عفونت، سایر ویروس ها یا آلرژن ها باعث افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی در افراد می شود، مورد نیاز است.

تومورهای مغزی

میدان های الکترومغناطیسی

اکثر مطالعاتی که نقش میدان های الکترومغناطیسی، مانند انرژی حاصل از خطوط برق یا استفاده از تلفن همراه را ارزیابی می کنند، هیچ ارتباطی در خصوص افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالان را نشان نمی دهند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به دلیل اطلاعات متناقض در مورد خطر این وسایل، در کودکان توصیه می کند که استفاده از تلفن همراه محدود شود و استفاده از یک هدست هم برای بزرگسالان و هم کودکان را روشی مناسب اعلام کرده است. درمان قبلی مغز یا سر با اشعه یونیزه کننده، از جمله اشعه ایکس، یک عامل خطر برای بروز تومور مغزی است.

آسیب سر و تشنج

ارتباط آسیب جدی به سر با بروز تومورهای مغزی برای مدت طولانی مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی مطالعات ارتباط بین ترومای سر و مننژیوما را نشان داده اند؛ اما بین ترومای سر و گلیوما ارتباطی یافت نشده است. داشتن سابقه تشنج با تومورهای مغزی از مدت ها قبل مرتبط تشخیص داده شده است؛ اما به دلیل این که تومور مغزی می تواند باعث تشنج شود، دقیقاً مشخص نیست که آیا تشنج خطر تومور مغزی را افزایش می دهد یا این که تشنج ناشی از تومور است یا مصرف داروی ضد تشنج خطر را افزایش می دهد.

ترکیبات N-nitroso

به نظر می رسد برخی مطالعات مربوط به رژیم غذایی و مکمل های ویتامین نشان می دهند که ترکیبات N-nitroso در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به تومورهای دوران کودکی و بزرگسالان را افزایش دهد. ترکیبات N-nitros در بدن از نیتریت یا نیترات در برخی از گوشت های فرآوری شده، دود سیگار و لوازم آرایشی به وجود می آید. با این حال، قبل از اینکه ارتباط قطعی این دو مشخص شود، تحقیقات اضافی لازم است

علائم تومور مغزی

علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه تومور مغز، محل و سرعت رشد بستگی دارد. علائم عمومی ناشی از تومورهای مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوامل خطر تومور مغزی

عوامل خطر تومورهای مغزی عبارتند از:

فقط حدود 5 تا 10 درصد از کل سرطان ها، ژنتیکی یا ارثی است. به ندرت اتفاق می افتد که تومور مغزی از نظر ژنتیکی به ارث برسد. اگر چندین نفر از اعضای خانواده شما دچار تومور مغزی شده اند با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند یک مشاور ژنتیکی را برای شما توصیه کند.

خطر بیشتر انواع تومورهای مغزی با افزایش سن افزایش می یابد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، می تواند خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش دهد.

افرادی که در معرض تابش اشعه قرار دارند، خطر ابتلا به تومورهای مغزی در آنها افزایش می یابد.

درجه بندی تومور مغزی

احتمال رشد تومورهای مغزی و نخاعی نسبت به سایر تومورها درون سلول های مجاور بیشتر است. تومورهای مغزی و نخاعی براساس ظاهر و ساختار سلول زیر میکروسکوپ به چهار گرید(درجه) تقسیم می شوند:

  1. گرید یک: این نوع تومورها معمولاً به آهستگی رشد می کنند و سلول های مجاور را مورد تهاجم قرار نمی دهند. معمولاً این نوع تومورها با عمل جراحی درمان می شوند.
  2. گرید دو: این نوع تومورها به آرامی رشد می کنند و می توانند بافت اطراف را مورد تهاجم قرار دهند. احتمال بازگشت این نوع تومورها پس از جراحی نسبت به تومورهای گرید یک بیشتر است. احتمال رشد سریع تر این نوع تومورها با گذر زمان بیشتر است.
  3. گرید سه: این تومورها زیر میکروسکوپ بسیار ناهنجار به نظر می رسند و می توانند بافت اطراف را مورد تهاجم قرار دهند. این نوع تومورها علاوه بر جراحی به سایر اقدامات درمانی نیاز دارند.
  4. گرید چهار: این نوع تومورها نسبت به سایر تومورها رشد بسیار سریع تری دارند. برای درمان این تومورها به روش های بسیار تهاجمی نیاز است.

روش های تشخیص تومور مغزی

پزشک برای تشخیص تومور مغزی از روش هایی استفاده می کند که عبارتند از:

درمان تومور مغزی

تومورهای مغزی (صرف نظر از اینکه اولیه بوده و یا متاستاتیک، خوش خیم بوده و یا بدخیم) از طریق جراحی، پرتودرمانی و یا شیمی درمانی و یا حتی ترکیبی از آنها مورد معالجه قرار می گیرند. در حالی که پرتودرمانی و شیمی درمانی در خصوص تومورهای بدخیم، تومورهایی که همچنان قسمتی از آنها باقی مانده و یا تومورهایی به کار می رود که ممکن است حتی بعد از برداشتن آنها مجدداً رشد کنند؛ اما در نهایت تصمیم گیری پیرامون نحوه درمان بستگی به عوامل مختلفی داشته و در هر موردی هم متفاوت از دیگری می باشد. هر شیوه درمان خطرات و اثرات جانبی خود را دارد. درمان تومورهای مغزی براساس بسیاری از فاکتورها انجام می شود، از جمله :

غالباً تومورهای درجه پایین (درجه I و II) که تهاجمی نیستند، فقط با نظارت دقیق یا جراحی درمان می شوند. اگرچه همه تومورها با اسکن های مکرر کنترل می شوند ، تومورهای درجه دو پس از جراحی و با گذشت زمان با دقت بیشتری مشاهده می شوند تا از عدم عود اطمینان حاصل کنند. تومورهای درجه بالاتر (درجه III و IV) ، که بدخیم هستند و می توانند به سرعت رشد کنند، برداشتن آنها دشوارتر است و در صورت موجود بودن به درمان های اضافی فراتر از جراحی مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی یا آزمایش بالینی نیاز دارند. سلول های تومور می توانند پس از جراحی باقی بمانند و در نهایت دوباره رشد می کنند. بنابراین، همه درمان ها برای طولانی کردن و بهبود زندگی تا زمانی که ممکن است در نظر گرفته شده اند.

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

جراحی تومور مغزی

این موضوع پذیرفته شده است که برداشت تقریبی و یا کامل یک تومور مغزی آن هم از طریق جراحی برای بیمار مفید می باشد. به طور سنتی، جراحان با باز کردن جمجمه سعی می کنند تا آنجایی که ممکن است تومور را بردارند. نمونه برداری استریوتاکتیک از دیگر روش های معمولی است که ممکن است قبل از باز کردن جمجمه به کار گرفته می شود. این عمل کوچک به پزشکان اجازه می دهد تا با نمونه برداری از بافت، تشخیص دقیق تری را ارائه دهند. معمولاً بعد از اسکن گرفتن از سر بیمار، او را به اتاق عمل می برند تا با سوراخ کردن جمجمه وی به ناحیه مورد نظر دست یابند. در این حین با برداشتن نمونه ای از بافت غیرعادی، آن را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهند.

در پرتودرمانی از اشعه ایکس با انرژی زیاد برای از بین بردن سلول های سرطانی و سلول های غیرطبیعی مغز و کوچک شدن تومورها استفاده می شود. اگر تومور از طریق جراحی به طور مؤثر قابل درمان نباشد، پرتودرمانی ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی، گاهی اوقات برای درمان تومورهای مغزی استفاده می شود. به طور کلی شیمی درمانی برای تومورهای خاص کودکان، لنفوم ها و برخی اولیگودندر و گلیوم ها مؤثر است. در حالی که ثابت شده است که شیمی درمانی بقای کلی بیماران مبتلا به بدخیم ترین تومورهای مغزی را بهبود می بخشد؛ اما فقط در حدود ۲۰ درصد از کل بیماران این کار را انجام می دهد و پزشکان نمی توانند به راحتی پیش بینی کنند که بیماران از چه مزایایی برخوردار می شوند. به همین ترتیب ، برخی از پزشکان به دلیل عوارض جانبی بالقوه (اسکار ریه، سرکوب سیستم ایمنی بدن، حالت تهوع و …) استفاده از شیمی درمانی را انتخاب نمی کنند. شیمی درمانی ممکن است در طی پرتودرمانی و بعد از آن انجام شود. داروها وارد جریان خون می شوند و در بدن پخش می شوند.

در حال حاضر انواع مختلفی از روش های درمانی جدید در حال مطالعه است، خصوصاً در مورد تومورهایی که از طریق درمان های معمول موجود، درمان نمی شوند. مشخص نیست که آیا این روش های درمانی مؤثر هستند یا خیر. این روش های درمانی براساس پروتکل ها انجام می شود و شامل اشکال مختلف ایمنی درمانی، ژن درمانی و … است. ابن روش درمان ها در مرحله مطالعاتی قرار دارند و هنوز مورد تأیید نیستند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل دردهاي اندام تحتاني

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

سابسیژن روشی مؤثر برای درمان جای جوش عمیق

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تغذیه و پیشگیری از پوکی استخوان ( قسمت سوم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

عوارض تزریق ژل چیست؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

کم شنوایی - درمان هایی برای آینده

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

درمان ناشنوایی و وزوز گوش با قرص جدید

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت