دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

سندرم مفصل فاست با چه علائمی همراه است؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

ستون فقرات از ۲۴ مهره تشکیل شده که قسمت اصلی آن حلقه های استوانه ای شکل هستند. در دو طرف این حلقه ها برجستگی هایی قرار دارند. در بین دو برجستگی از مهره های بالا و دو برجستگی از مهره های پایین یک مفصل تشکیل شده که به آن مفصل فاست می گویند. مفصل فاست قسمتی است که در آن مهره های کمر و ستون فقرات به هم وصل می شوند و روی هم قرار دارند. در مفاصل فاست غضروف هایی وجود دارد که این غضروف ها می توانند بنا به دلایلی دچار پارگی یا التهاب شوند که این امر باعث به وجود آمدن درد در این قسمت می شود. سندروم فاست همان آرتریت یا آرتروز مفصلی می باشد که ناحیه ستون فقرات، مفصل فاست و مهره های گردن و کمر را درگیر می کند. فشارهای مکرر به ناحیه دیسک موجب آسیب آنها و در نهایت کم شدن ارتفاع بین دیسک ها می شود. در پی این اتفاق فاست ها به هم نزدیک تر شده و بر روی هم ساییده می شوند و این ساییدگی و فرسایش به آسیب غضروف ها و ایجاد سندروم فاست ختم می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل و عوامل خطر سندرم مفصل فاست

علائم سندرم مفصل فاست

تشخیص سندرم مفصل فاست

عوارض آرتروز و تخریب مفاصل فاست

سندروم مفاصل فاست با احساس درد در مفاصل فاست همراه است و سبب بروز مشکلات حرکتی در فرد بیمار می شود. این عارضه می تواند موجب خشکی و سفتی ستون فقرات شده و حرکات ستون فقرات را دردناک کند. ایجاد خارهای استخوانی در مفصل فاست یکی از عوارض سندرم مفصل فاست است که خود به عنوان یک عامل تشدید کننده درد و التهاب شناخته می شود.

درمان سندروم مفصل فاست

سندروم فاست با توجه به شدت و میزان در گیر کردن کمر و گردن و دیگر نواحی به شکل های مختلفی مورد درمان قرار می گیرد. روش های درمانی این عارضه عبارتند از:

درمان های خانگی

درمان های خانگی بخشی از روش های مراقبتی و اولیه بوده که توسط فرد و یا مراقب او در خانه انجام می شوند. این بخش از درمان ها حتماً باید در کنار درمان های اصلی تر از جمله فیزیوتراپی، تمرین درمانی و یا جراحی کمر و گردن صورت بگیرند و در غیر این صورت نمی توانند اثر مطلوبی در وضعیت ستون فقرات (کمر و گردن) ایجاد کنند. این درمان ها و روش های مراقبتی که جهت درمان و مراقبت از کمر، گردن و ستون فقرات فرد مبتلا به سندروم مفصل فاست صورت می گیرند، شامل موارد زیر می شوند:

1.استراحت به مدت کوتاه

با توجه به ناراحتی و درد گردن و کمر، جهت درمان این نواحی بهتر است به مدت ۳ روز یا بیشتر استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین و سخت با کمر و گردن بپرهیزید.

2. ماساژ

ماساژ ناحیه دردناک وآسیب دیده به صورت آرام به تنهایی و یا با استفاده از حوله گرم، آب گرم، پمادهای ضد اسپاسم و ضد درد و... می تواند موجب بهبود درد و تورم نواحی آسیب دیده گردن و کمر شود.

3. مصرف دارو های ضد التهاب و ضد درد

داروهای شل کننده عضلانی، داروهای کاهش درد و التهاب و تسکین دهنده از موارد مصرفی برای درمان مشکلات و ناراحتی های مربوط به مشکلات کمر و گردن از جمله سندروم مفصل فاست می باشد.

4. آمپول

تزریق آمپول های کاهش دهنده و تسکین دهنده درد و یا شل کننده عضلات و همچنین پی آر پی از دیگر راه های درمانی می باشد که توسط متخصص انجام می شود.

5. کمپرس

استفاده از کمپرس های سرد و گرم به صورت غیر مستقیم و به مدت استاندارد 8 تا 10 دقیقه بر روی محل آسیب دیده و دردناک گردن و کمر، موجب بهبود افزایش گردش خون کاهش درد و التهابات شده و به بهبود فرد کمک می کند.

6. انجام تمرینات ورزشی مناسب گردن و کمر

این بخش با تجویز فیزیوتراپیست انجام گرفته و موجب افزایش سرعت روند بهبود فرد و جلوگیری از آسیب های بیشتر می شود. همچنین بعد از جراحی به بازگشت سریع عملکرد گردن و کمر کمک می کند.

7. استفاده از بریس های گردن و کمر

استفاده از تجهیزات طبی و ارتوپدی از جمله گردنبند و کمربند به مدت کوتاه موجب کاهش درد و حرکت بیش از و تورم گردن و کمر شده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

فیزیوتراپی

بخش دیگری از درمان های مؤثر و کاربردی جهت درمان سندروم مفصل فاست به فیزیوتراپی و توانبخشی اختصاص دارد. فیزیوتراپی به روش ها و متدهای خاصی از جمله تکنیک های دستی و غیر دستی صورت گرفته و با استفاده از دستگاه های متنوع به بهبود وضعیت بیمار و جلوگیری از پیشرفت روند عارضه تحلیل رفتگی مفصل فاست و شدیدتر شدن آن، درد و ناراحتی های ایجاد شده در ستون فقرات (گردن و کمر) کمک می کند و در نهایت موجب تقویت عضلات کمر و گردن، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری و همچنین بازگشت عملکرد آنها بعد از جراحی نیز می شوند. تکنیک ها و روش های مؤثر در درمان سندروم فاست یا تحلیل رفتگی مفصل و غضروف های ستون فقرات (گردن و کمر) شامل موارد زیر می شوند:

1. اولتراسوند تراپی

در این روش فیزیوتراپیست با استفاده از دستگاه اولتراسوند و با انتقال امواج فراصوت به بافت های پشت و ستون فقرات موجب افزایش گردش خون و درنهایت تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده (مهره ها، غضروف های تحلیل رفته و...) شده و در نهایت به بهبود وضعیت ستون فقرات و علائم ایجاد شده در نواحی مرتبط با آن از جمله گردن و کمر می شود.

سندرم مفصل فاست با چه علائمی همراه است؟

2. کایروپراکتیک

کایروپراکتیک از روش های مؤثر و کاربردی تکنیک های دستی فیزیوتراپی بوده که توسط دست فیزیوتراپیست و متخصص کایروپراکتیک انجام شود. این روش درمانی با حرکت دوار و ماساژ دادن ناحیه آسیب پشت بدن (ستون فقرات، کمر و گردن) به افزایش گردش خون، تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده (غضروف های تحلیل رفته و ساییده شده، مهره ها، مفصل فاست)، کاهش درد و گرفتگی و دیگر عوارض ایجاد شده در ستون فقرات (گردن و کمر) شده و به بازگشت مجدد عملکرد (حرکت کمر و گردن) کمک می کند.

3. درای نیدلینگ

روش درمانی درای نیدلینگ یا همان سوزن خشک از دیگر روش های درمانی سندروم مفصل فاست بوده و فیزیوتراپیست با فرو بردن سوزن در نواحی مختلف بدن و نقاط ماشه ای یا حساس بدن، به بهبود بافت های آسیب دیده بدن از جمله کمر و گردن پرداخته و به کاهش درد و فشار ایجاد شده در این نواحی کمک می کند.

4. شاک ویو تراپی

در این روش درمانی فیزیوتراپیست یا متخصص طب فیزیکی با اعمال جریان الکتریکی کنترل شده به ناحیه آسیب دیده ستون فقرات، پشت، گردن، کمر و دیگر نواحی مرتبط، موجب کاهش درد و التهابات آن شده و در نهایت موجب بهبودی مفصل فاست و آسیب های ایجاد شده در ستون فقرات کمی گردد و از بروز آسیب های جدی تر و تحلیل رفتگی بیشتر غضروف و مفصل و همچنین مهره ها جلوگیری می کند.

5. تراکشن

این روش درمانی به منظور جای اندازی مهره ها در جایگاه اصلی خود و ایجاد کشش در ناحیه ستون فقرات (گردن و کمر) انجام می گیرد. تراکشن به دو صورت دستی و مکانیکی انجام شده و موجب بهبود وضعیت ستون فقرات (گردن و کمر) بیمار می شود.

6. آب درمانی

حمام با آب ولرم، شنا و روش های آب درمانی به جلوگیری از اسپاسم های عضلانی (سفتی و خشکی گردن و کمر) و همچنین ریلکس شدن و کاهش درد و تورم ایجاد شده در ستون فقرات (گردن و کمر) کمک می کند و از روش هایی می باشد که می تواند به همراه ماساژ نیز انجام شود.

7. تحریکات الکتریکی تنس

این روش درمانی توسط دستگاه تنس و اتصال الکترودها به پشت بدن و در ناحیه ستون فقرات (کمر و گردن) صورت می گیرد. در این روش فیزیوتراپیست امواج الکتریکی را به بافت های آسیب دیده از جمله مفصل فاست، غضروف های درحال تحلیل، مهره ها و... منتقل می کند. با این کار موجب بهبود وضعیت گردن، کمر و ستون فقرات افزایش گردش خون در بافت های آسیب دیده و مفصل تحلیل رفته فاست شده و به تحریک و ترمیم نوحی آسیب دیده کمر و همچنین کاهش درد و تورم ایجاد شده در پشت بدن می پردازد.

8 . لیزر تراپی

این روش درمانی درصورت حاد بودن وضعیت کمر و ستون فقرات، با لیزر پرتوان و در صورت خفیف بودن عارضه و آسیب با لیزر سرد یا لیزر کم توان انجام می شود. در این روش درمانی مؤثر با تاباندن اشعه و نور لیزر بر روی نواحی پشت بدن (گردن، کمر و محل آسیب دیده) و نفوذ آنها به داخل بافت های آسیب دیده از جمله مفصل و غضروف های تحلیل رفته، موجب بالا بردن گردش خون، تحریک و ترمیم آنها و همچنین کاهش تورم و تسکین درد و گرفتگی گردن، کمر و پشت می شود و از تشدید عارضه تحلیلی رفتگی و سندروم مفصل فاست جلوگیری می کند.

9. درمان سندروم مفصل فاست با تزریق

یکی از روش های موقتی در تسکین درد و مؤثر در کاهش آرتروز و تحلیل رفتگی مفصل، تزریق در مفصل فاست می باشد در این روش پزشک متخصص با تزریق ترکیبی از داروی بی حسی و استروئیدی را به داخل کپسول مفصل فاست، موجب پایداری ستون فقرات و تقویت آنها شده و از سرعت تحلیل رفتن غضروف های مفصل و مهره ها می کاهد و موجب افزایش دامنه حرکتی گردن و کمر شده و از تشدید آرتروز و همچنین سندروم مفصل فاست جلوگیری می کند.

جراحی

اگر هیچ کدام از درمان های غیر تهاجمی از جمله تزریقات، تمرین درمانیو فیزیوتراپی مؤثر واقع نشوند و در وضعیت کمر و گردن بهبود حاصل نشود و همچنان بیمار درد داشته باشد، پزشک متخصص از جراحی استفاده می کند. این جراحی به چندین شکل صورت گرفته و شامل موارد زیر می شود:

1. ریزوتومی فاست

نوعی از روش های جراحی مفصل فاست که در آن جراح یکی از عصب ها را به طور عمدی قطع کرده و مانع انتقال حس درد به مغز می شود. این جراحی به کمک فلوروسکوپ انجام شده و جراح با وارد کردن وسیله ای خاص و داغ کردن آن، عصب را از بین می برد و قطع می کند.

2. فیوژن مفصل

در این جراحی جراح دو مهره مجاور را به هم اتصال کرده و جوش می دهد و با این کار از حرکت بین مهرها جلوگیری می کند. در این حالت درد بیمار از بین رفته و بهبودی حاصل می شود. جراح برای انجام این جراحی بعد از قرار دادن پیوند استخوان و در ناحیه پشت، مهره ها را به وسیله پیچ و پلاک به یکدیگر متصل می کند.

3. جراحی باز

این روش با برش بزرگتر در ناحیه فاست و ستون فقرات انجام گرفته و جراح تلاش می کند تا میزان درد را کاهش داد و به بهبود فاست کمک کند و تا جای ممکن از تحلیل رفتگی و سایش بیشتر مفصل فاست و غضروف ها جلوگیری کند.

4. جراحی آرتروسکوپی

این جراحی با برش بسیار کوچک و توسط دستگاه آترورسکوپ انجام می شود. در این روش، جراح، دوربین آرتروسکوپ را به داخل ستون فقرات فرستاده و با مشاهده ناحیه آسیب دیده و میزان آن در مانیتور شروع به درمان و جراحی ناحیه آسیب دیده می کند.

آدرس اینستاگرام دکتر شکرچی زاده

پیشگیری از سندروم مفصل فاست

با کنار گذاشتن عادات غلط از جمله بد نشستن، خم بودن دائم گردن، قوز کردن و چرخاندن ناگهانی کمر و گردن و همچنین پرهیز از انجام ورزش های مکرر و سنگین و انجام نرمش های سبک قبل از هر تمرین ورزشی حرفه ای و یا سنگین، می توان احتمال بروز به عارضه سندروم فاست را کاهش داد. در صورت ابتلا به روماتیسم، آسیب های ستون فقرات، آرتروز و... نیز باید جهت درمان مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به سندروم فاست کاهش یابد. مصرف تغذیه مناسب و مفید و همچنین ویتامین های ضروری نیز در جلوگیری از این عارضه، بی تأثیر نخواهد بود.

آنوریسم مغزی در هر فردی و در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این وجود آنوریسم مغزی بیشتر در بزرگسالان بین 30 تا 60 سال دیده می شوند و در زنان شایعتر از مردان هستند.افراد مبتلا به برخی اختلالات ارثی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. تمام آنوریسم های مغزی پتانسیل پارگی و ایجاد خونریزی در مغز یا ناحیه اطراف را دارند. شما می تواند برای تشخیص و درمان آنوریسم مغزی به متخصصان جراحی مغز و اعصاب مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فیلم جراحی فک بالا جهت زیبایی صورت

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

داروی کمکی دیگری برای ترک سیگار

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آیا بیوپسی خطرناک است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

علت افتادگی پوست چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت ابرو با نخ یا بوتاکس کدام بهتر است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

وازکتومی بدون تیغ جراحی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

پیوند موی طبیعی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت