دکتر محمد شیزرپور - متخصص پوست و مو

علل ریزش مو

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drshizarpoor.ir
آدرس مطب : تهران بلوار مرزداران روبروی قنادی ماه بانو پلاک 184 ساختمان ایمان طبقه چهارم شرقی واحد 17 تلفن مطب : 44266077 - 021

ریزش مو علل متعددی دارد . وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می شود . علت ممکن است بیماری ، رژیم ، داروها ، یا تولد بچه باشد . اگر ریزش مو به صورت تدریجی است ، و سال به سال بدتر از سال قبل می شود ، فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد . برخی روش های آرایش مو هم می توانند باعث ریزش موی قابل توجه شوند . در ادامه به طور خلاصه دلایل مختلف ریزش مو بیان می شود

اختلالات مو
- ریزش موی ارثی ( نازک شدن تدریجی مو ها ): همچنین به آن ریزش موی آندروژنتیک هم می گویند . این در واقع شایع ترین علت ریزش مو است. وقتی یک مرد مبتلا به ریزش موی ارثی است خط جلویی موها به سمت عقت پس روی می کند ، همچنین موها از وسط سر نیز کاهش می یابند .
- از طرف دیگر در این نوع ریزش مو در خانمها خط رویش موها در بالای پیشانی حفظ می شود، اما تراکم موها در بالای سر به تدریج کاهش می یابد . موهای جلوی سر نسبت به موهای پشت سر خیلی کم تراکم تر می باشند .
- به ندرت ممکن است ریزش موی الگوی مردانه در خانم ها و یا بالعکس ریزش موی الگوی زنانه در آقایان دیده شود .
- در آمریکا بیش از 80 میلیون نفر زن و مرد مبتلا به ریزش موی ارثی هستند . در واقع در این نوع ریزش مو ریزش روزانه موها طبیعی است اما موها به تدریج، به خصوص در جلوی سر نازک شده و از بین می روند .
- کچلی منطقه ای : این یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش مو در سر، صورت و یا در دیگر نقاط بدن می شود . در هر سنی می تواند ایجاد شود . ریزش موها به صورت سکه ای یا منطقه ای است . در نوع پیش رفته آن تمامی موهای سر و صورت از بین می روند .

بیماری ها
- بیماری داخلی زمینه ای : در حدود سی بیماری داخلی مختلف، ریزش مو یک علامت هشدار دهنده است . وقتی بیماری زمینه ای نباشد ریزش مو نیز کنترل می شود . دو بیماری شایعی که بیشتر از همه باعث ریزش مو می شود : 1- کم کاری تیروئید و 2- کم خونی می باشد . این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود بخود محدود شونده است . چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به طورناگهانی آغاز شده و موها به ویژه در ناحیه گیج گاه کاهش می یابد .
- درمان برخی سرطان ها : به دنبال درمان برخی سرطان ها ریزش مو ایجاد می شود . رادیو تراپی و شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند . اغلب موارد به دنبال اتمام درمان سرطان موها به حالت نرمال بر می گردند .
- عفونت های قارچی سر : در بچه ها شایع است . ریزش مو توأم با پوسته ریزی و خارش سر به صورت موضعی می باشد . مسری است ، به راحتی قابل درمان است .
- کندن موها : یک نوع وسواس اجباری است . برخی از افراد با اراده موهای خود را می کنند . با اینکه فرد نسبت به این موضوع آگاهی دارد اما یک حالت وسواس و اجبار گونه در وی وجود داشته و منجر به ادامه کار می شود . این افراد ممکن است موهای سر ، ابرو و یا مژه های خود را بکنند . این بیماری از نوزادان 18 ماهه تا افراد مسن مشاهده شده است .

استرس و هورمون ها
- استرس های فیزیکی : ریزش موی قابل توجه به دنبال جراحی ، تب بالا ، عفونت شدید ، و حتی یک آنفولانزای شدید می تواند باشد .
- تغییرات هورمونی : تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو شود . ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است . وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجدداً به حالت اول برخواهند گشت . یک خانم در سن 40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کنند .

رژیم غذایی
- کم کردن وزن : حتی اگر کم کردن وزن زیر نظر پزشک باشد سه تا 6 ماه بعد از کم کردن 6 کیلو وزن ریزش مو اتفاق می افتد . ریزش مو به دنیال کاهش وزن شایع است والبته دوباره به حالت نرمال برمی گردد .
- مصرف بیش از اندازه ویتامین ها : مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولاً در مکمل های ویتامینی یافت می شود منجر به ریزش مو می شود . بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو ها به حالت نرمال بر می گردند .
- کم مصرف کردن پروتئین : وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه جویی کرده و سهمیه موها را قطع می کند . دو تا سه ماه بعد از کم شدن پروتئین بدن موها ریزش می کنند . با مصرف کافی پروتئین می توان جلوی این مشکل را گرفت . گوشت ،تخم مرغ و ماهیها منابع خوب پروتئین هستند . گیاهخواران می توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند .
- کم مصرف کردن آهن : مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می شود . این مسئله به خصوص در مورد خانم ها صادق است . منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از : دانه سویا ، تخم کدو ، عدس ، اسفناج . منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از گوشت ، حلزون و صدف خوراکی .
- اختلالات خوردن : برخی از بیماری ها که خود را با اختلال خوردن غذا نشان می دهند مثل بی اشتهایی عصبی منجر به ریزش مو می شوند .

داروها
- داروهایی که بیشتر از همه منجر به ریزش موئ می شوند عبارتند از : رقیق کننده های خون مثل آسپرین ، دوز بالای ویتامین A داروهایی که برای درمان آرتریت ، افسردگی ، نقرس ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مصرف می شوند .
- قرص های جلوگیری از بارداری : در برخی از زنان قطع و یا مصرف قرص های جلوگیری از بارداری منجر به ریزش مو می شود. این به خصوص در زنانی که زمینه ارثی ریزش مو دارند اتفاق می افتد .

آرایش مو ها
- مواد آرایشی موها : استفاده مکرر از مواد دکلره و مواد فر دائمی منجر به ریزش مو می شود . استفاده بیش از اندازه و نامناسب از رنگ مو ، ژل ، و اسپری های نگهدارنده مو منجر به ریزش مو می شوند . در واقع اینها منجر به شکستن و ریختن موها می شوند . متخصصین مو توصیه می کنند که مصرف مواد آرایشی مو محدود شود .
- سشوار ، اتوی مو و وسایل مشابه : استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو منجر به ریزش مو می شود . گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو آب درون ساقه مو را تخلیه کرده و موها را مستعد شکستن و آسیب دیدن می کند . اگر اجازه بدهیم که موها در معرض هوا خشک شده و سپس آنها را مدل داده و آرایش کنیم این ریسک کاهش می یابد . استفاده از اتوی مو نیز باید بسیار کم باشد .
- کلیپس ، کش مو و سنجاق مو : اگر از این وسایل به صورت سفت و محکم برای نگهداشتن موها استفاده شوند ، موها آسیب می بیند . اگر سنجاق مو انتخاب می کنید بهتر است انواعی که نرم تر بوده و نوک آنها تیز نباشد انتخاب کنید . کلیپس مو نیز باید یک بالشتک از جنس لاستیک در تماس با موها داشته باشد . بهتر است از این وسایل به صورت سفت و محکم برای بستن موها استفاده نشود .
- بافت موی آفریقایی : در این نوع آرایش موها در اثر فشار بیش از حدی که به ریشه های مو وارد می شود موها دچار ریزش می شوند و حتی این ریزش ممکن است دائمی باشد .
- شامپو زدن و برس زدن بیش از اندازه موها : شامپو زدن بیش از اندازه و یا برس زدن بیش از اندازه منجر به آسیب دیدن موها می شود . به خصوص اگر این کارها را با وسواس و محکم انجام دهیم مو ها بیشتر آسیب می بینند . در این افراد موها نازک و تیره و شکننده هستند . بهتر است موهای خیس شانه نشوند. حوله را بر روی موها نکشید . حوله را به دور سر خود بپیچید تا موها به آرامی خشک شوند . موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند .

متخصص پوست و مو می تواند به شما در یافتن علل ریزش مو کمک کند
متخصص پوست با پرسش هایی و همچنین با معاینه موها علل ریزش موی شما را ریشه یابی می کند . متخصص پوست درباره سابقه بیماری های قبلی ، داروهای مصرف شده قبلی ، رژیم غذایی و سابقه فامیلی سؤال می کند . متخصص پوست همچنین موهای شما را معاینه می کند . هنگام معاینه ممکن است لازم باشد چند عدد از موهای شما کشیده شود . گاهی یک آزمایش خون هم لازم می شود . همچنین متخصص پوست به میزان چربی سر ، شوره و خارش سر توجه می کند . وقتی به علت ریزش مو به مطب متخصص پوست مراجعه نموده اید یادتان باشد یک راه حل سریع و فوری وجود ندارد . با صبرو حوصله مشکل شما حل می شود .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا سرطان پستان همیشه همراه با توده ای قابل لمس است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تاثیر دگزامتازون در زمان قطع عصب سیاتیک

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

IUI ( تلقيح اسپرم شسته شده داخل رحم ) آی یو آی

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

متوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمر

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بیماری نقرس

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

راههای افزایش حافظه

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

علائم اسکيزوفرنيا

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

عمل لیزری دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت