شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

نکات مهم در رابطه با دردهای قفسه صدری

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

درد قفسه سینه :

نکات مهم در رابطه بادردهای قفسه صدری:
درابتدا بهتراست بجای کلمه درد قفسه صدری ازاصطلاح چست دیس کامفورت (CHESTDISCOMFORT)استفاده کرد. که به معنی هر نوع احساس ناراحتی در قفسه سینه می باشد.
درد قفسه صدری یک راز بالینی است که پزشک مانند یک کارآگاه دقیق بایستی علت آن را مشخص کند.دانش،دقت،هوش،حوصله وقدرت تصور پزشک، همگی برای دست یابی به شرح حال دقیق ومعاینه صحیح وارزیابی درست یافته ها ضروری است.

- علل درد قفسه سینه: علل ناشی از جدار قفسه سینه (شایع ترین علت درد سینه می باشد) علل ناشی از بیماری های دستگاه گوارش(مانند التهاب واسپاسم مری،زخم معده،ریفلاکس،التهاب پانکراس،التهاب کیسه صفرا) علل ناشی از بیماری های ریه (التهاب پرده دور ریه،عفونت ریه،آمبولی ریه ،برونشیت مزمن ریه،افزایش فشارریه)
علل ناشی از بیماری های روانی (افسردگی،اضطراب،حمله هراس،هایپرونتیلایشن) علل ناشی از بیماری های قلبی(تنگی عروق کرونر،التهاب پرده دور قلب،پرولاپس دریچه میترال،بیماری دریچه های قلب،ضخیم شدن عضله قلب) چگونگی تشخیص علل درد قفسه صدری:
مهمترین نکته این است که تشخیص علت درد حتما باید توسط پزشک انجام شود.

الف)خصوصیات دردهای غیر قلبی:
1- اگر بیمار محل درد رابا یک انگشت نشان دهد معمولا علت درد غیر قلبی است.

2- دردهایی که درسمت چپ سینه ومعمولا زیر نوک سینه می باشند بیشتر به علت اسکلتی عضلانی،گوارشی واسترس می باشند.
3- دردهایی که درپشت قفسه صدری می باشند بیشتر به علت بیماری های ستون فقرات،ائورت،مری ویا قلب می تواند باشد.

4- دردهایی که پایین تر از ناف ویا بالا تراز فک تحتانی می باشند معمولا علل غیر قلبی دارند.
5- دردهایی که تنها محدود به شانه،کتف ودست چپ هستند معمولا علل غیر قلبی دارند.
6- اگر دردی برای فقط چند ثانیه طول بکشد معمولا علل ان غیرقلبی است.
7- اگر دردی برای ساعت های متمادی و یا برای روز ها ثابت و پایدار باشد معمولا غیر قلبی است.
8- اگر دردی معمولا موقع استراحت ویا موقع دراز کشیدن،ایجاد شود معمولا قلبی نیست.
9- دردی که باحرکت دست ها،باخم وراست شدن بدن،بانفس عمیق ویا باسرفه ویا باحرکت گردن شدید ترمی شود معمولا قلبی نیست .

10- اگر به دنبال خم شدن مثلا جهت گره زدن کفش و یابه دنبال چرخش بدن مثلا در رختخواب درد شدید وناگهانی ایجاد شود معمولا این درد غیر قلبی است.در این شرایط بیمار سعی می کند نفس خود راکوتاه نگه دا رد تا شدت درد کمتر شود.
11- درد در محل اتصال دنده ها به جناغ که بالمس بدتر می شود به علت التهاب دردناک غضروف دنده ای می باشد.
12- درد عضلات جدار قفسه سینه ودرد عضلات زیرپستان بسیار شایع است وموجب اشتباه در تشخیص می شوند.
13- درد خوش خیم در افراد جوان:درد بیشتر در استراحت بروز می کند درد خصوصیت خنجری وتیز می باشد معمولا درد در ناحیه جلوی قلب است گاها همراه با تپش می باشد ممکن است تکرار شونده باشد معاینه بالینی ونوار قلب نرمال است.
14- بیماری شانه درد ناک:معمولا درافراد میان سال دیده می شود.درد هنگام شب واستراحت تشدید میابد.حرکات شانه موجب تشدید درد می شود علل این بیماری شامل مشکلات دیافراگم،کیسه صفرا،تومور ریه،بیماری های اسکلتی وعضلانی اطراف شانه،وبا شیوع کمتر بیماری های قلبی،بیماری های سیستمیک ماننده دیابت.

مطالب مرتبط:
توصیه هایی ساده برای پیشگیری از بیماریهای قلبی

باتشکر فراوان از دوست گرامی جناب آقای دکتر کلاهچی

درد های قلبی قفسه سینه : فردی که رنگش بدجوری پریده، دانههای درشت عرق نشسته روی پیشانیش، پنج انگشتش را باز كرده روی قلبش و از شدت درد دارد به خودش میپیچد، حس میكند كه كسی با تمام سنگینیش روی سینه او ایستاده و نمیگذارد نفسش بالابیاید، بدجوری نفس نفس میزند، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و…
آنهایی كه خودشان یا اطرافیانشان با حملههای قلبی مانوسند، خوب میدانند كه این شرح حال، شرح حال كیست. اما قفسه سینه به دلایل دیگری نیز ممكن است دردناك شود. به بیان دیگر، تمام دردهای این ناحیه، قلبی نیستند. این نوشته قصد دارد از شایعترین انواع درد قفسهسینه صحبت كند و توصیههای عملگرایانهای را نیز در اختیار بیماران قلبی قرار دهد. درد قفسهسینه :
در هر نقطهای از زیر گردن تا بالای شكم، اگر دردی احساس كنید، به درد قفسه سینه دچار شدهاید و هیچ فرقی نمیكند كه این درد، واضح و شدید باشد یا مبهم و خفیف. تمام دردهای این ناحیه را باید جدی گرفت. پزشكان و بیماران وقتی با چنین دردی مواجه میشوند، معمولا بیمناك میشوند كه مبادا پای یك حمله قلبی در میان باشد. حملههای قلبی یكی از شایعترین و خطرناكترین انواع دردهای قفسه سینهاند اما خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از دردهای قفسه سینه، به اشتباه، درد قلبی تلقی می شوند.
حقیقت این است كه بعضی از دردهای این ناحیه، هیچ خطری در پی ندارند. بعضیها كمی خطرناكند و بعضی دیگر هم بسیار خطرناكند، آنقدر كه جان آدم را تهدید میكنند. به هر حال، هر عضوی از اعضای بدن كه در داخل قفسه سینه وجود دارد، و تمام بافتهای موجود در این ناحیه، میتوانند یك منبع بالقوه برای بروز درد قفسه سینه به حساب بیایند. قلب، ریهها، مری، عضلات بیندندهای، دندهها، تاندونها و اعصابی كه داخل قفسه سینهاند، متهمان ردیف اولند. قلب درد :
به درد قفسه سینه با منشا قلبی میگویند <آنژین.> این درد معمولا وقتی اتفاق میافتد كه خون و اكسیژن كافی به قلب نرسد. اگر چنین دردی یك حد و مرز قابل پیشبینی داشته باشد، به آن میگویند آنژین پایدار. به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معناست كه شما خودتان بدانید كه وقتی میزان فعالیت روزانهتان از یك حد مشخصی بیشتر بشود، به درد قفسه سینه مبتلا میشوید. اما وقتی كه دردتان غیرقابل پیشبینی بشود یا این كه در حال استراحت نیز به چنین دردی دچار شوید، آنوقت به آن میگویند آنژین ناپایدار. شخصی كه به آنژین ناپایدار دچار میشود، باید خیلی زود در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشكی قرار بگیرد. حمله قلبی یكی از شایعترین انواع دردهای قلبی است. وقتی رسوبات چربی یا لختههای خونی، جلوی خونرسانی به قلب را بگیرند و اجازه ندهند كه غذا و اكسیژن كافی به عضله قلب برسد، حمله قلبی اتفاق میافتد. این حمله معمولا با احساس سنگینی در قفسه سینه، درد و فشار در این ناحیه، و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سینه همراه است. درد ناشی از حمله قلبی معمولا چند دقیقه طول میكشد. این درد ممكن است به نواحی دیگری از بدن هم انتشار پیدا كند. كمر، گردن، چانه، شانه، بازو، وخصوصا دست و بازوی چپ در حملههای قلبی، معمولا تیر میكشند. علایم دیگری كه تشخیص حمله قلبی را در ذهن پزشك تایید میكند، عبارتند از: تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه، عرق سرد. حمله قلبی معمولا به دنبال یك فعالیت و یا یك استرس شدید اتفاق میافتد و در اغلب موارد، پس از چند دقیقه استراحت و استفاده از قرص زیرزبانی (نیتروگلیسیرین) از بین میرود.به جز حمله قلبی، دلایل قلبی دیگری هم هستند كه میتوانند منجر به بروز درد در ناحیه قفسه سینه شوند. التهاب پردهای كه دورتادور قلب را در برگرفته است، یكی از همین دلایل است. این بیماری كه به <پریكاردیت> موسوم است، معمولا متعاقب یك عفونت ویروسی اتفاق میافتد. در این مورد نیز، درد قفسه سینه، بسیار شدید و معمولا متمركز بر روی یك نقطه است و بیمار احساس میكند كه انگار قفسه سینهاش دارد سوراخ میشود. همراه بودن علایمی نظیر تب و كوفتگی بدن هم تایید كننده همین تشخیص است. اسپاسم عروق كرونر، مشكلات عروقی و خصوصا بیماریهای مربوط به سرخرگ آئورت و . . . از دیگر دلایل قلبی برای بروز دردهای قفسه سینه به شمار میروند. راهکارهای عملی به بیماران قلبی :
ـ در هنگام بروز درد قلبی، كه معمولا در حال فعالیت و یا استرس به سراغتان میآید، بلافاصله دست از كار بكشید و آرام بنشینید. استراحت، اولین قدمی است كه باید برای تسكین دردتان بردارید. ـ از قرص زیر زبانی (نیتروگلیسیرین) استفاده كنید. اگر پس از 5 دقیقه، دردتان تسكین پیدا نكرد، مجددا باید یك قرص زیر زبانتان بگذارید. این كار را تا 3 بار میشود تكرار كرد اما اگر پس از به كار بردن 3 قرص زیرزبانی در فواصل مناسب، باز هم دردتان از بین نرفت، باید بلافاصله به یكی از مراكز اورژانس مراجعه كنید. ـ در مواردی نظیر استحمام، مقاربت و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین، بهتر است كه به طور پیشگیرانه از قرص زیر زبانی استفاده كنید. ـ قرص زیر زبانیتان را نباید در معرض نور و حرارت و رطوبت قرار دهید چرا كه در این مواقع، خیلی زود فاسد میشود و خاصیت درمانیاش را از دست میدهد. اگر از نیتروگلیسیرین استفاده كردید و مزه تند این دارو را در زیر زبانتان حس نكردید، بدانید كه احتمالا دارویتان خراب شده و خاصیتش را ازدست داده است. ـ حتی الامكان قرص زیر زبانی را در وضعیت ایستاده مصرف نكنید چرا كه به دلیل افت ناگهانی فشار خون، خطر سقوط ناگهانی وجود دارد. بهتر است كه در وضعیت نشسته یا خوابیده از این قرص استفاده كنید. ـ اگر اضافه وزن دارید، بهتر است با مراجعه به پزشك یا متخصص تغذیه، یك برنامه غذایی مناسب دریافت كنید و هرچه زودتر، فكری به حال كاهش وزنتان بكنید. ـ عوامل خطرساز بیماریهای قلبی را هر چه زودتر تدبیر كنید: سیگار، فشار خون، چربی خون بالا، دیابت. ـ وقتی كه درد قفسهسینه ندارید، خصوصا در اوایل صبح كه هوا پاكیزهتر است، ترجیحا در محلهایی مانند پارك و اماكنی كه از فضای سبز برخوردارند، پیادهروی كنید. كمكم اگر دیدید كه با این پیاده روی مختصر، مشكلی برایتان ایجاد نمیشود و تحملش را دارید، می توانید بتدریج مسافت بیشتری و با سرعت بیشتر را امتحان کنید حداقل 45-30 دقیقه در روز ورزش هوازی انجام دهید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رفع غبغب

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

نکاتی برای فرم بهتر و افزایش ماندگاری ژل لب

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

9 عارضه ای که در اثر بزرگ بودن سینه ها ایجاد میشود

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

درباره سرطانهای کلیه، مثانه، پروستات، آلت تناسلی و مجاری ادراری آقایان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ترمیم شنوایی با تابش نور مادون قرمز به گوش

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

معرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمان

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

آکنه هورمونی

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

هایفوتراپی غبغب بهترین راه از بین بردن غبغب بدون عمل جراحی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علل افتادگی ابرو و درمان آن

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت