شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

طراحی اتاق کودک باید چگونه باشد؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بچه دار شدن يكي از شيرين ترين لذت هايي است كه هر فرد مي تواند در زندگي خود طعم آنرا بچشد و آماده كردن اتاق كودك نيز به نوبه خود كار جالبي است. شما مي توانيد استقبال شايسته اي از نورسيده خود داشته باشيد. آماده كردن یك اتاق برای كودك نورسیده همیشه بخشی از لذت بچه دار شدن و توسعه یك خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه ای است كه دیگر اعضای خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولین نوزاد خود را آماده می كنند و وسایل لازم برای آسایش و راحتی او را تدارك می بینند. اما در حقیقت نوزادان برای آسایش و زندگی راحت به وسایل و ابزار متعدد و بی شماری نیاز ندارند و اغلب نیازهای واقعی آنها به چند وسیله ابتدایی محدود می شود.

در تهیه و تدارك اتاق نوزاد یكی از مهم ترین نكاتی را كه باید همواره به خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است. از این رو هنگام برنامه ریزی برای دكوراسیون اتاق كودك از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و كف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و كمد و از این قبیل چیزها ، باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم كه اغلب وسایل نوزادان پیش از آنكه فرسوده شوند بی استفاده می شوند و نوزاد به دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس در زمانی كمتر از یك سال قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه اش نخواهد بود.

بنابراین در انتخاب وسایل و رنگ آمیزی اتاق نوزاد این سرعت را به خاطر داشته باشید و از رنگ هایی بهره بگیرید كه برای چند سال اولیه زندگی كودك مناسب باشند. همچنین وسایلی چون تخت و كمد را به گونه ای انتخاب كنید كه در چند سال آتی نیز قابل استفاده باشند. بسیاری از تختخواب هایی كه برای نوزادان ساخته می شوند قابل تغییر بوده و به راحتی به طول تختخواب اضافه می شود یا نرده های كنار تخت در این تختخواب ها امكان جدا شدن داشته و می توان به راحتی آنها را كنار گذاشت.

به این ترتیب تخت جوابگوی نیاز كودك تا سنین ۸-۶ سالگی خواهد بود و والدین مجبور به صرف هزینه مجدد برای تغییر تخت پس از ۳ سال اول زندگی نیستند و یا كشوهایی كه از سطح رویشان می توان به عنوان جای تعویض لباس و پوشك نوزاد استفاده كرد در همه سنین به عنوان كشوهایی كه لوازم گوناگون كودك را در خود جای می دهند قابل استفاده هستند.

طراحی اتاق کودک

براي دكوراسيون اتاق كودك خود اين 17 نکته را به خاطر بسپاريد:

1. براي انتخاب رنگ اتاق خواب کودک از رنگهاي بدون سرب استفاده كنيد. با استفاده از رنگهاي شاد و همچنين تکنيکهاي نقاشي روي ديوار، ميتوانيد اتاق او را به يک سرزمين افسانهاي تبديل کنيد. براي مثال، ميتوانيد از شخصيتهاي کارتوني مورد علاقه كودك خود يا موضوعات برگرفته از کتابهاي داستان، بر روي ديوارها نقاشي کنيد و يا روي سقف اتاق خواب کودک، آسماني پر از ابرهاي پنبه اي يا کهکشاني پر از ستاره بکشيد. با اين کار، علاوه بر ايجاد فضايي شاد و سرگرمکننده، زمينه را براي پرورش خلاقيت او نيز آماده کرده ايد.

2. اختصاص دادن بخشي از اتاق به سرگرميها و فعاليتهاي روزانه کودک، باعث شکوفايي استعدادش ميشود. به طور مثال ميتوانيد روي يکي از ديوارها، تابلويي از جنس چوب پنبه نصب کنيد تا فرزندتان بتواند نقاشيها و پوسترهاي مورد علاقهاش را با پونز بر روي آن نصب كند. اين امر موجب ميشود تا او بتواند هر روز بر روي ديوار اتاقش، مجموعهاي از چيزهاي مورد علاقه اش را ببيند. به دليل آنكه بچه ها به طور ذاتي به گردآوري اشيا و جمع کردن عکسهاي مورد نظرشان علاقه مند هستند، ميتوانيد با نصب اين تابلو، جايي براي اين کار برايشان ايجاد نماييد. همچنين با استفاده از اين روش از ريخت و پاشهاي اضافي هم جلوگيري خواهيد كرد.

3. تشويق کودکان به جمع آوري و نمايش عکسهاي خانوادگي باعث تقويت محبت او به خانواده خواهد شد. با استفاده از نكته شماره 2، بچه ها ميتوانند نمايشگاه عکسي را مطابق با سليقه شان و در اتاق خودشان ترتيب دهند. تقويت اين حس باعث ميشود تا در دوران بلوغ و نوجواني به والدين، اقوام و دوستانشان اهميت بيشتري داده و مهربانتر باشند.

4. قفسهاي بدون در و با اندازهاي قابل تنظيم در اختيار کودک بگذاريد تا چيزهايي مانند اسباب بازي، ماکت ماشين و هواپيما، کتاب و دفتر، وسايل ورزشي، لوازم صوتي و تصويري، لوازم نقاشي و چيزهايي از اين قبيل را در آن نگهداري کند. البته توجه داشته باشيد كه اين قفسه ها بايد روي ديوار ثابت شده باشند تا اگر کودک از آن بالا رفت، قفسه ها بر روي او نيفتند. همچنين از نصب قفسه هايي که درهاي شيشه اي دارند نيز بپرهيزيد.

5. براي اينکه اتاق کودکان در آينده هم مورد استفاده قرار گيرد، بهتر است مبلماني ساده و کاربردي برايش تهيه كنيد. توجه كنيد كه اگر در مبلمان، چوب به کار رفته است، حتما لايه تثبيت کننده سيلر نيز به آن زده شده باشد.

6. يکي از قوانين مهم در دکوراسيون اتاق کودک، سهولت در امر نگهداري، نظافت و مراقبت از اجزاي آن است، بنابراين هنگام انتخاب لوازم، اين نکته را در نظر داشته باشيد که بايد اجزاي اين اتاق قابل شستشو و ضد لک باشند.

7. در انتخاب کفپوش مناسب براي اتاق کودک دقت کنيد. موکتهاي بادوام و قاليچه هاي قابل شستشو و انعطافپذير از جمله کفپوش هاي مناسب براي اتاق کودکان به حساب ميآيند، به شرط آنكه به طريقي از لغزيدن آن جلوگيري كنيد. بهتر است هنگام خريد اين نوع کفپوشها، رنگهاي روشن و طرحهاي ساده را انتخاب کنيد زيرا معمولا کودکان، از طرحها و رنگهاي تند و گرم، زودتر خسته ميشوند.

8. هنگام انتخاب تختخواب براي کودکان، شرايط سني آنها را نيز در نظر بگيريد. اگر ميخواهيد براي نوزادتان تختخواب تهيه کنيد، بهتر است نوعي را انتخاب کنيد که فاصله بين نرده هاي محافظش حداکثر 6 سانتيمتر باشد تا ايمني نوزاد به خطر نيفتد. همچنين اين نرده هاي محافظ بايد به اندازهاي بالا بيايند که نوزاد نتواند به راحتي از تخت خارج شود.

9. در انتخاب پوشش ديوارها، ايده و سليقه کودک را در نظر داشته باشيد، زيرا از اين طريق به شکل گيري شخصيت فرزندتان کمک كرده و زمينه لازم براي آرامش بيشتر او را فراهم آوردهايد.

10. از گذاشتن وسايل نوک تيز و ميله مانند در اتاق خواب کودکان اجتناب کنيد زيرا ممکن است بچه ها در هنگام بازي کردن، با يکي از اين وسايل برخورد كرده و مشکلي برايشان ايجاد شود.

11. نور اتاق کودک بايد ملايم و غيرمستقيم باشد. براي اين کار، ميتوانيد از انواع نورهاي بازتابي يا پخششونده استفاده کنيد تا چشم کودک آزرده نشود. يادتان باشد در مکاني که اختصاص به فعاليتهاي کودک دارد، نوري جداگانه تعبيه كرده و از نورهاي تزييني هم در دکور اتاق کودکان بهره ببريد. ميتوانيد انواع چراغهاي تزييني ريز را در جايي از اتاق قرار بدهيد تا فضاي خاصي را براي سرگرمي و تفريح کودکان ايجاد کرده باشيد.

12. براي پوشش پنجرههاي اتاق کودکان، توصيه ميشود از کرکره يا شاتر استفاده کنيد. اين وسايل، نور را تنظيم كرده و هوا را به جريان مياندازد. همچنين چيندار و دست و پاگير نيز نيستند.

13. اگر فضاي اتاق کودک کوچک است، با استفاده از رنگهاي ملايم و طرحهاي خلوت، فضاي اتاق را از نظر وسعت، بزرگتر نشان داده و از شلوغي جلوگيري كنيد اما توجه داشته باشيد که طرح و خصوصيات رنگهاي به کار رفته در آن، نقش مهمي در روحيه، رفتار و حتي پايه ريزي شخصيتي کودک دارند. براي مثال رنگ سبز روشن ميتواند براي اتاق کودک رنگ مناسبي باشد، زيرا اين رنگ يادآور رشد گياه و جوانه زدن است.

14. براي ايجاد محيطي آرام و هماهنگ در اتاق بچه ها، نصب تابلوهاي شاد و استفاده از فرش نرم توصيه ميشود. استفاده از رنگهاي روشن در اتاق مخصوص بازي يا گوشهاي از اتاق که محل بازي است، قدرت خلاقيت كودك را افزايش خواهد داد.

15. اختصاص فضاهاي متعدد در اتاق براي جمعآوري وسايل بسيار مفيد است. براي اين منظور ميتوانيد از كمدهايي با كشوهاي زياد و بزرگ و همچنين تختخوابي كه از فضاي زير آن بتوان براي گذاشتن چمدان، لباس و ديگر وسايل استفاده نموده بهره بگيريد.

16. اتاق کودک جزو مکان هايي است که فعاليت هاي مختلفي در آن صورت ميگيرد. بچه ها هم در آنجا بازي كرده و هم ميخوابند، بنابراين بايد طوري طراحي شود که هم فعاليت و خلاقيت در روز و هم خواب آرام در شب در آن امکانپذير باشد.

17. در انتخاب اشياي اتاق كودك به عقيده او نيز توجه كنيد، به اين وسيله حس استقلال طلبي او نيز تقويت خواهد شد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ویتامین بی و نقش مهم آن در سلامتی

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

یائسگی زودرس چیست ؟

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

درمان درد دنبالچه با ورزش

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

لکه های قهوه ای روی صورت

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

همه چیز در مورد تزریق چربی صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت