دکتر علی نقره کار - متخصص درد

مراقبتهای بعد از عمل جراحی اندوسکوپی دیسک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

آندوسکوپی دیسک کمر(جراحی بسته دیسک) یک روش بسیار کم تهاجمی برای درمان پارگی دیسک ستون فقرات یکی از مهم ترین ساختارهای بدن می باشد که نقش مهمی در ایستادن، خم شدن و چرخش به اطراف دارد ستون فقرات از ۳۳ مهره که با نظم خاصی بر روی هم قرار گرفتند تشکیل میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بین هر یک از این مهره های متحرک، دیسکهای بین مهره ای قرار دارند، دیسک های بین مهره ای شامل آنولوس یا لایه خارجی فیبروزی که قسمت ژله ای داخلی یا نوکلئوس را ارائه می کند تشکیل شده است. دیسک های بین مهره ای همانند بالشتک های جذب کننده فشار عمل می کنند که مانع حرکت مهره روی هم شده و نقش ضربه گیر را داراست، وقتی شما خم و راست می شوید، هسته ای ژله ای موجب می شود، بدون اینکه مهره ها به هم بخورند در جای خود حرکت داشته باشند.

در مواردی که در دیسک تغییرات تحلیل رونده به دلیل فشار به دیسک یا تغییرات سن ایجاد شود، دیواره دیسک ضعیف شده و ماده ژله ای داخل دیسک به دیواره دیسک فشار وارد کرده و به اصطلاح دیواره دیسک دچار فتق و پارگی می شود و این قسمت بیرون زده دیسک می تواند به طور مستقیم بر روی ریشه عصبی در داخل سوراخ بین مهره ای فشار وارد کند.

روش جراحی اندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود. اگر مایل هستید جراحی آندوسکوپی دیسک را توسط دکتر علی نقره کار با سابقه ای درخشان در این زمینه انجام دهید؛ با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

علائم بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر

علائم دیسک کمر (بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر) شامل کمر درد که به باسن و پاها انتشار داشته یا موجب بی حسی گزگز و مورمور آنها می شود. روش درمان بیرون زدگی دیسک با آندوسکوپی روشی بسیار کم تهاجمی برای درمان دیسک بیرون زده کمر می باشد.نتیجه عمل در این روش با روش جراحی بازبرابراست ولی با عوارض کمتر.

عوارض و هزینه عمل دیسک کمر با لیزر | کلینیک کمر درد

عمل آندوسکوپیک دیسک

یکی ازجدیدترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بسته دیسکهای پاره شده که به سیاتیک فشار وارد میکنند، جراحی دیسک با آندوسکوپ است. در این روش با استفاده از برش بسیارکوچکی در حد چند میلی متر، دوربین ظریف اما با کیفیت بالا (4K) وارد شده و با بزرگنمایی سی برابرمی تواند دیسک بیرون زده و ریشه عصبی درگیر را بر روی یک صفحه تلویزیون به جراح نشان میدهد که امکان را به جراح میدهد تا با دید بهتر و دقیق تر محل ضایعه بتواند قسمت بیرون زده دیسک را خارج کند.

در این روش با کمترین آسیب بافتی و کمترین برش پوستی دیسک بیرون زده خارج شده و ریشه عصبی درگیر آزاد می شود عمل اندوسکوپیک دیسک، اکثرا بدون بیهوشی، انجام می شود و برش پوستی زیر یک سانتی متر می باشد و در پایان حتی نیاز به بخیه یا بستری طولانی مدت نیست.
آندوسکوپی دیسک کمری به دو روش ترانس فورامینال و اینتر لامینار انجام میشود، که انتخاب روش بسته به نوع و سطح دیسک برای هر بیمار متفاوت است.

طول مدت عمل جراحی اندوسکوپی دیسک

طول مدت عمل جراحی اندوسکوپی دیسک بسته به شدت بیرون زدگی یا فتق دیسک ، تعداد و سطح دیسک های آسیب دیده متفاوت بوده و ممکن است از 2 تا 4 ساعت طول بکشد. پس از پایان عمل جراحی، بیمار در صورت عدم وجود بیماری زمینه ای میتواند ترخیص شود. اما بیماران بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه ای ممکن است نیاز به یک شب بستری در بیمارستان داشته باشند.

مراقبتهای بعد از عمل جراحی اندوسکوپی دیسک

استراحت نسبی در هفته اول و فقط در حد رفتن به دستشویی، در این یک هفته به دلیل افزایش فشار ناشی از نشستن بر روی دیسک عمل شده به هیچوجه ننشینید، حرکات چرخشی و خمشی انجام ندهید ،

ورزش و تمرین(Exercise)

در این مدت میتوانید از پایان روز هفتم ۴ دوره ۵ دقیقه ای پیاده روی آهسته در منزل داشته باشید سپس هروز یک دوره به زمان پیاده روی خود اضافه کنید. باید دقت کنید که روند تدریجی از سر گیری فعالیتهای روزانه، به آهستگی آغاز شود و از حرکات ناخودآگاه و ناگهانی جلوگیری شود. در مواردی که دردهای شدید کمری یا دردهای انتشاری به اندامها، احساس ضعف و خالی کردن پاها داشتید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین نوع ورزش، ورزش های ترکیبی هستند یعنی ترکیبی از چند حرکت و ورزش مختلف و نه انجام حرکات تکراری و ناگهانی به طوریکه در ۳ ماه اول بسته به نظر پزشک و نوع عمل باید فقط ورزشهای سبک انجام دهید (البته قبل از انجام ورزشها با پزشک خود هماهنگ کنید). در کل ورزشهای تقویتی و کششی اندام ها، و نیز ورزشهایی مانند پیاده روی از پایان هفته اول و افزایش تدریجی زمان پیاده روی روی سطح صاف وغیرشیبدار (طبق آنچه که در بالا گفته شده) و آب درمانی (استخر) بسیار مفید و بی خطر هستند. ( کلیه ورزش ها باید با نظر پزشک متخصص انجام شود تا از میزان تاثیر پذیری درمان کاسته نشود).

استحمام

تا یک هفته بعد از عمل آندوسکوپیک به محل عمل آب نزنید (حمام نروید)، وتا دو ماه نباید از وان استفاده کنید.

بریس یا ارتوز(Brace)

طی یکماه اول کمربند طبی فنردار استفاده کنید تا با توزیع فشار در ستون فقرات کمری دیسک آسیب دیده در وضعیت مطلوبی حین فعالیت های روزانه قرار گیرد .
استفاده از کمربند، معمولا یک هفته بطور شبانه روزی توصیه می شود. سپس آنرا در هنگام خواب و یا استراحت بردارید. و تا سه هفته بعد فقط در هنگام فعالیت و پیاده روی ببندید.(مجموعا تا یکماه از کمربند استفاده کنید.

زخم و پانسمان(Wound and dressing)

پانسمان باید هر روز تا یک هفته بر اساس آموزشی که به بیمار داده میشود با بتادین و گاز استریل انجام شود. به این صورت که پانسمان قبلی را برداشته و در شرایط استریل اطراف و لبه های ناحیه برش (نه خود محل برش)را با بتادین استریل کرده و پانسمان جدیدی قرار دهند.

تغذیه(Nutrition)

دریافت غذاهای سرشار ازپروتئین و ویتامینها(مخصوصا ویتامین دی) و املاح(کلسیم) در کناراصلاح کم خونی و فقر آهن مفید است.

خوابیدن(Lying in bed)

تجویز تشک با درجه سفتی یکسان برای همه صحیح نیست. انتخاب سفتی تشک بستگی به عادات خواب شما دارد. تشک نامناسب موجب ایجاد درد کمر می شود. بهترین تشک، تشکی است که شما در آن راحت باشید.در مجموع اید گفت روی تشک خیلی نرم نخوابید. سعی کنید به پهلو بخوابید،بالشتکی بین زانوهایتان قرار دهید وستون فقراتتان را صاف و بدون هیچ چرخشی قرار دهید. اگر می خواهید به پشت بخوابید زیر زانوهایتان بالشت بگذارید. مطمئن شوید که بر روی تشک راحت می خوابید.

داروها(Medication)

شاید نیاز باشد تا سه ماه داروهای خاصی که توسط پزشکتان تجویز شده و خاصیت ترمیم کنندگی دارند استفاده نمایید.

تغییرات وزن (Weight changes)

اکثر اوقات افزایش وزن به علت کم تحرکی و دریافت کالری بیش از حد ودریافت داروهای تجویزی رخ می دهند که با برنامه ریزی درست تغذیه ای و تحرک باید از آن اجتناب شود چون افزایش وزن موجب فشار بیشتر به دیسکها شده و نتیجه عمل را از حالت بهینه دور می سازد و نیز در روند ترمیم تاخیر ایجاد می کند. در بیماران چاق هستند، باید بعد از عمل برنامه ورزشی و غذایی مناسبی داشته باشند.

مواردی که باید تا 6 ماه پس از عمل رعایت شوند

1- از انجام حرکات تکراری و ناگهانی مانند خم شدن و راست شدن،حرکات چرخشی،بالارفتن از نردبان وبشین پا شو، فعالیتهای شدید و طولانی خودداری گردد.

2- از بلند کردن اجسام سنگین تر از۳/۵ کیلوگرم جدا خودداری گردد و پس از شش ماه بلند کردن اجسام از روی زمین باید بدون خم شدن کمر و فقط با خم کردن زانو انجام شده و اجسام را نزدیک تنه خود قرار دهید.

3- تا دوماه از رانندگی پرهیز کنید و تا سه ماه از رانندگی طولانی، اصولا در حین رانندگی به ستون فقرات و دیسکهای شما ضربات ریز اما نامحسوسی وارد میشود که بسیار مضر است متاسفانه اکثر خودروهای وطنی صندلی استانداردی ندارند بنابراین بیمار باید توجه داشته باشد تا از نشستن طولانی مدت در ماشین خودداری ورزد و در هنگام رانندگی حتما به پشتی صندلی اتومبیل تکیه دهد. توصیه می شود هر نیم تا یکساعت رانندگی یا سوارشدن در اتومبیل به عنوان مسافر از ماشین بیرون بیاید و چند دقیقه ای پیاده راه برود. حتی اگر خود بیمار رانندگی نمیکند و به عنوان مسافر در اتومبیل می نشیند باید شرایط گفته شده را به دقت رعایت کند.

4- در۶ ماه اولبه به علت اهمیت استخوان سازی و غضروف سازی در محل عمل، بیمار نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرد (یعنی نه خودش سیگار بکشد و نه در معرض دود سیگار اطرافیان باشد). چون سیگار یکی از علل مهم کاهش تراکم استخوان و تضعیف دیواره دیسک است.

5- تا سه ماه پس از عمل از نشستن طولانی مدت بیشتر ازنیم ساعت خودداری کرد و بعد از این مدت چند دقیقه راه بروید یا بصورت طاق باز دراز بکشید. هنگام نشستن حتما باید تکیه دهید تا به ستون فقرات و دیسکهای بین مهره ای فشار مضاعف وارد نشود.

دوهفته بعد از عمل جهت ویزیت و معاینه، شاید بر اساس شرایط بیمار نیاز به ویزیتهای مکرر تا ۳ ماه داشته باشد. در معاینات اگر بیمار مشکلی نداشته باشد و روند درمان به خوبی طی شود بعد از چهار هفته بیمار میتواند (در صورتیکه شغل سبک که نیاز به تحرک زیاد نباشد) به سر کار خود باز گردد.

فواید دیسککتومی آندوسکوپیک دیسک

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض احتمالی جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

احتمال بروز عوارض جانبی بعد از تمام عمل های جراحی و اقدامات پزشکی وجود دارد و هر عملی، از جمله جراحی آندوسکوپی نیز با اینکه عوارضی کمتر از عمل باز دارد از این امر مستثنی نیست و شامل موارد زیر میباشد:

هزینه عمل دیسک کمر با لیزر (آندوسکوپی دیسک کمر)

هزینه عمل دیسک کمر با لیزر یا آندوسکوپی دیسک بسته به شدت عارضه، مهارت و تخصص پزشک، و بیمه تکمیلی شما متفاوت است. اگر مایل به انجام این عمل توسط دکتر علی نقره کار در تهران می باشید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می توانید به بهبود این شرایط بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

شایع ترین آسیب های ورزشی زانو

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بهترین مواد غذایی برای پوست

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

علت جوش های بدن و درمان آنها

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

ریزش مو منتشر در زنان

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

تمرینات ورزشی و درمانی بیماران پارکینسون

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پوست سالم و روزه داری

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

روشهای از بین بردن موهای زائد با الکترولیز

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چربی های اشتباه می خورید ؟

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

راه های درمان کک و مک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت