دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم

دلایل و علائم آستیگمات چشم چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]آدرس وب سایت : www.dreshraghi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، چهارباغ بالا ، مجتمع كوثر 2 ، طبقه سوم ، واحد 527 تلفن مطب : 36205114 - 031

آستيگماتيسم بيماري مربوط به چشم است كه علت آن نقص در انحناي قرنيه يا عدسي چشم است. در حالت طبیعی، قرنیه و عدسی های چشم ساختار های منعطفی هستند که به صورت یکسان در تمام جهات انحنای یکسانی دارند. در این حالت، چشم ساختاری مانند توپ فوتبال دارد که باعث می شود تا نور ورودی به چشم به صورت بسیار دقیقی بر روی شبکیه ی چشم متمرکز شده و تصویر شفاف از منابع نور ایجاد شود. شبکیه ی چشم ساختاری در پشت چشم است که نوری که بر روی آن متمرکز شده است را به صورت پیام عصبی تصویر به مغز منتقل می کند.

هرچه این نور تمرکز بیشتری داشته باشد تصویر ایجاد شده نیز شفاف تر خواهدبود. در صورتی که قرنیه یا لنز انحنای یکنواختی نداشته باشند پرتوهای نور هنگام عبور از آنها به درستی خمیده نمی شوند بنابراین بر روی یک نقطه متمرکز نخواهندشد و تصویر ایجادشده شفاف نخواهدبود. در صورتی که مشکل انحنا در قرنیه باشد آستیگمات چشم از نوع آستیگمات قرنیه (corneal astigmatism) و زمانی که مشکل انحنا در عدسی چشم باشد آستیگمات چشم از نوع آستیگمات عدسی (lenticular astigmatism) است.

در هر دو حالت نور عبوری از چشم مشکل فوکوس داشته و بینایی هر دو حالت نزدیک و دور با مشکل مواجه خواهدشد و تصاویر ایجاد شده تار خواهندبود. باید توجه داشت که مشکل آستیگمات چشم ممکن است با سایر مشکلات چشم مانند نزدیک بینی و دوربینی نیز همراه باشد. افراد بالغ که دچار آستیگمات چشم شدید هستند تغییر ایجادشده در بینایی خود را متوجه می شوند اما کودکانی که دچار آستیگمات چشم می شوند ممکن است از اختلال ایجادشده در بینایی آگاه نباشد و شکایتی در مورد تاری دید نداشته باشند. آستیگمات چشم درمان نشده در کودکان توانایی آنها در فعالیت های روزانه ، ورزش و مدرسه را دچار مشکل می کند بنابراین لازم است تا کودکان به طور منظم آزمایشات مربوط به چشم را طی کنند.

درمان آستیگمات چشم توسط دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با ارائه بهترین نتایج با روشهایی مانند پی آر کی و لیزیک در اصفهان انجام می شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد آستیگمات چشم چیست؟

آستیگمات چشم بیماری شایعی است و دلیل اینکه چرا شکل عدسی یا قرنیه چشم از فردی به فرد دیگر متفاوت است به طور کامل و دقیق مشخص نیست. به نظر می آید که ایجاد آستیگمات چشم یک مسئله ی توارثی باشد. معمول ترین دلایل ایجاد آستیگمات چشم شامل موارد زیر هستند:

باید توجه داشت که وضعیت آستیگمات چشم می تواند با گذشت زمان بهبود یافته یا بدتر شود. شایعاتی نیز وجود دارند که بیان می کنند که مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله بسیار نزدیک می توانند باعث بدترشدن وضعیت آستیگمات چشم شوند که این مسئله در مورد آستیگمات چشم واقعیت ندارد.

علائم آستیگمات چشم

علائم آستیگمات چشم چیست؟

اصلی ترین علائم آستیگمات چشم شامل دید تار یا وجود نواحی تصویری مخدوش در میدان دید است. سایر علائم شامل موارد زیر هستند:

باید توجه داشت این علائم لزوما به معنای وجود آستیگمات چشم نیستند و برای تشخیص دقیق این بیماری نیاز به نظر پزشک الزا می است.

روشهای درمانی آستیگمات چشم

روش های مختلفی برای درمان آستیگمات چشم وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص می توان آنها را انتخاب کرد. این روش ها شامل موارد زیر هستند:

عینک :

معمولاً افرادی که چشم آنها دچار آستیگمات است برای بهبود بینایی خود از عینک استفاده می کنند. عدسی استفاده شده در عینک های مخصوص آستیگمات به گونه ای شکل دهی می شوند که بتوانند آستیگمات چشم را جبران کنند و در نتیجه نور عبوری از عدسی عینک و سپس عدسی چشم می تواند به خوبی متمرکز شود و تصویری شفاف ایجاد کند. معمولا در عینک های تجویزشده از لنز تک دید استفاده می کنند با این حال افراد بالای ۴۰ سال که دارای پیرچشمی نیز هستند ممکن است به یک عدسی اضافی دو کانونی نیز نیاز داشته باشند.

درباره کانتوپلاستی، جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی و چشم آسیای شرقی بیشتر بدانید ...

استفاده از لنزهای تماسی :

در برخی افراد استفاده از لنزهای تماسی مزیت بیشتری نسبت به عینک دارد و باعث دید و میدان دید وسیع تر می شود. با توجه به اینکه لنزهای تماسی مستقیماً بر روی چشم قرار می گیرند لازم است تا برای حفظ سلامتی چشم به صورت منظم و دقیق تمیز شوند تا از آسیب به چشم و عفونت آن جلوگیری شود. انواع مختلف لنزهای تماسی وجود دارند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و تشخیص نوع استفاده شده در صورتی که زیر نظر پزشک متخصص باشد می تواند بینایی مناسبی را برای فرد ایجاد کند.

ارتوکراتولوژی (Orthokeratology) :

در این روش درمانی از چندین لنز تماسی سفت برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود. در این حالت لازم است تا فرد در طی دوره ی زمانی محدودی مثلاً در طول شب لنزهای تماسی را استفاده کرده و پس از مدتی آن ها را خارج کند. در این حالت افرادی که مبتلا به آستیگمات چشم خفیف هستند می توانند بسیاری از فعالیت های روزانه ی خود را را با دید مناسب و بدون لنز تماسی انجام دهند. این روش نمی تواند بینایی را به طور دائمی بهبود ببخشد و در صورتی که فرد استفاده از لنزها را را متوقف کند وضعیت بینایی نیز به شکل سابق خود باز خواهدگشت.

انواع جراحی ها برای درمان آستیگمات چشم:

جراحی لیزیک (LASIK: laser in situ keratomileusis) یکی از روش هایی است که می تواند با تغییر شکل قرنیه به اصلاح آستیگمات چشم بپردازد. علاوه بر لیزیک ، روش پی-آر-کی (PRK: photorefractive keratectomy) نیز وجود دارد که در طی آن بخشی از بافت ها را از لایه های سطحی و داخلی قرنیه خارج می کنند. این فرآیند می تواند به اصلاح آستیگمات چشم منجر شود. تفاوت روش لیزیک با PRK این است که در لیزیک بافت های جداشده تنها در بخش داخلی قرنیه هستند. لازم به ذکر است؛ اگر آستیگماتیسم بین شماره های ۵/۰ تا 4 دیوپتر باشد؛ می توان از روش لیزیک چشم استفاده کرد.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

مزایا و معایب روش های درمان آستیگمات :

همانگونه که اشاره شد برای بهبود وضعیت آستیگمات چشم روش های درمانی مختلفی وجود دارند. وضعیت بیمار ، سن بیمار و شدت آسیب چشم از جمله فاکتورهایی هستند که در انتخاب نوع روش درمانی موثر هستند. آگاهی از مزایا و معایب هر کدام از روش های درمان آستیگمات چشم می تواند در انتخاب روش مناسب برای درمان آستیگمات چشم مفید باشد.

مزایا و معایب استفاده از عینک برای بهبود آستیگمات چشم :

معمولا این روش ارزان ترین و ساده ترین گزینه برای بهبود آستیگمات چشم است. اصلی ترین مشکل استفاده از عینک احتمال آسیب و شکستگی عینک، گم شدن آن و لزوم همراه داشتن همیشگی آن جهت دید مناسب است. برخی افراد تاثیر عینک بر ظاهر و زیبایی خود را نیز به عنوان یکی از معایب این روش بیان می کنند.

مزایا و معایب استفاده از لنزهای تماسی برای بهبود آستیگمات چشم :

از مزایای لنزهای تماسی می توان به امکان انتخاب انواع لنزها اشاره کرد. همچنین این روش برای افرادی که دارای فعالیت بالایی هستند روش درمانی مناسبی است و برخی از شرکت های بیمه نیز هزینه های درمانی آن را پوشش می دهند. از معایب این روش می توان به خطر عفونت چشم اشاره کرد که در اثر عدم رسیدگی به پاکیزگی لنز ها ایجاد می شود. همچنین استفاده از لنزهای تماسی برای همه افراد ممکن نیست.

مزایا و معایب استفاده از جراحی برای بهبود آستیگمات چشم :

اصلی ترین مزیت این روش ها این است که احتمال دائمی بودن آنها وجود دارد. همچنین در افرادی که مشکلات بینایی آنها شدید است یک روش درمانی مناسب به شمار می رود. معایب این روش شامل مشکلات مربوط به جراحی و پس از آن ، هزینه آن و عوارض جانبی جراحی است.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی چشم ممکن است از روشهایی مانند تزریق ژل یا فیلر و تزریق چربی، و در مواردی هم تزریق بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع روش های درمان چروک اطراف چشم

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کاشت ابرو چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ناخنک

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

تزریق چربی به روش نانوفت

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

آیا سرطان پستان همیشه متاستاز می دهد؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

مزوتراپی صورت برای جای جوش و لک

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

نشانه های ضرب خوردگی و آسیب به ستون فقرات

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اثرات شیشه و کراک

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

آیا اندازه کلیتوریس بر عملکرد و لذت جنسی تأثیر می گذارد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت