دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

اطلاعاتی درباره اختلال جنسی پارافیلیا

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]آدرس وب سایت : www.drsalehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم تلفن مطب : 35548081 - 031

پارافیلیا رفتارهای جنسی غیر طبیعی هستند که با تخیلات و تمایلات جنسی شدید مشخص می شوند که مدام عود می کنند. تمایلات و رفتارها ممکن است شامل اشیاء، فعالیت ها یا موقعیت های غیرعادی باشد که معمولا توسط دیگران تحریک کننده جنسی تلقی نمی شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اغلب، پارافیلیا ممکن است برای عملکرد جنسی برای فردی که آن را دارد ضروری باشد، علیرغم این واقعیت که ممکن است منبع ناراحتی قابل توجهی نیز باشد. پارافیلیا می تواند منجر به مشکلات شخصی، اجتماعی و شغلی شود و فرد مبتلا به پارافیلیا را می توان پیچیده یا منحرف نامید. رفتارهای مرتبط نیز ممکن است پیامدهای اجتماعی و قانونی جدی داشته باشد.

این مطلب برگرفته از مطالب خانم دکتر قهرمان نژاد می باشد. دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.

چه رفتارهایی پارافیلیا در نظر گرفته می شوند؟

نمایش گرایی یا عورت نمایی:

نمایش گرایی شامل کسی است که اندام تناسلی خود را در معرض یک غریبه ناآگاه قرار می دهد. فرد مبتلا به این مشکل که گاهی اوقات فلاشر نامیده می شود، احساس می کند که باید قربانیان خود را غافلگیر کند، شوکه کند یا تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت معمولا محدود به قرار گرفتن در معرض است و هیچ پیشرفت مضر دیگری حاصل نمی شود. با این وجود، عورت نمایی غیرقانونی است. تماس جنسی واقعی با قربانی نادر است. با این حال، فرد ممکن است در حین افشای خود یا در حالی که در مورد افشای خود خیال پردازی می کند، خودارضایی کند.

فتیشیسم:

افراد مبتلا به فتیش، تمایلات جنسی مرتبط با اشیاء غیر زنده دارند. فرد با پوشیدن یا لمس کردن شی، تحریک جنسی می شود. به عنوان مثال، هدف یک فتیش می تواند یک کالای لباس باشد، مانند لباس زیر، لباس لاستیکی، کفش زنانه، لباس زیر زنانه یا لباس زیر. این فتیش ممکن است جایگزین فعالیت جنسی با یک شریک شود یا ممکن است در فعالیت جنسی با یک شریک مشتاق ادغام شود. هنگامی که فتیش تنها موضوع میل جنسی می شود، اغلب از روابط جنسی اجتناب می شود. یک اختلال مرتبط به نام جزئی گرایی، شامل تحریک جنسی توسط بخشی از بدن مانند پاها، سینه ها یا باسن است.

فروتوریسم:

در این مشکل، تمرکز تمایلات جنسی فرد بر لمس یا مالیدن اندام تناسلی خود به بدن یک فرد ناآشنا و ناراضی است. در بیشتر موارد تن مالی، مردان ناحیه تناسلی خود را بر روی یک ماده، اغلب در مکان های عمومی شلوغ می مالند. تماس برقرار شده با شخص دیگر غیرقانونی است.

پدوفیلیا:

افراد مبتلا به پدوفیلی، تخیلات، اصرار یا رفتارهایی دارند که شامل فعالیت جنسی غیرقانونی با کودک یا کودکان است. کودکان درگیر معمولا از 13 سال یا کمتر هستند. این رفتار شامل درآوردن لباس کودک، تشویق کودک به تماشای خود ارضایی فرد آزارگر، لمس یا نوازش اندام تناسلی کودک و انجام اعمال جنسی به زور بر روی کودک است.
برخی از پدوفیل ها که به عنوان پدوفیل های انحصاری شناخته می شوند، فقط جذب کودکان می شوند و جذب بزرگسالان نمی شوند. برخی فعالیت خود را محدود به زنای با محارم می کنند که فقط شامل فرزندان خود یا بستگان نزدیک می شود. برخی دیگر کودکان دیگر را قربانی می کنند. پدوفیل های درنده ممکن است از زور استفاده کنند یا قربانیان خود را تهدید کنند که در صورت افشای آزار، چه اتفاقی می افتد. پزشکان از نظر قانونی موظف به گزارش چنین سوء استفاده از خردسالان هستند.
فعالیت پدوفیلی به معنای تجاوز جنسی است و جرمی است که مجازات آن حبس است.

اطلاعاتی درباره اختلال جنسی پارافیلیا

مازوخیسم جنسی:

افراد مبتلا به این اختلال از عمل - واقعی، نه شبیه سازی شده - تحقیر، ضرب و شتم یا رنج کشیدن برای رسیدن به هیجان و اوج جنسی استفاده می کنند. این اعمال ممکن است محدود به تحقیر کلامی باشد، یا ممکن است شامل ضرب و شتم، بستن، یا به شکل دیگری مورد آزار و اذیت باشد. مازوخیست ها ممکن است با اعمالی مانند بریدن یا سوراخ کردن پوست یا سوزاندن خود، خیال پردازی های خود را روی خود نشان دهند. یا ممکن است به دنبال شریکی بگردند که از تحمیل درد یا تحقیر دیگران لذت می برد. فعالیت هایی که با یک شریک زندگی می کنند شامل اسارت، کتک زدن و تجاوز شبیه سازی شده است.
فانتزی ها و فعالیت های سادومازوخیستی در میان بزرگسالان موافق غیر معمول نیست. با این حال، در بیشتر این موارد، تحقیر و سوء استفاده از روی خیال انجام می شود. شرکت کنندگان آگاه هستند که این رفتار یک بازی است و از درد و آسیب واقعی اجتناب می شود.
یک فعالیت مازوخیستیک بالقوه خطرناک، گاهی کشنده، خفگی جزئی اتوروتیک است. با این فعالیت، فرد از طناب یا کیسه های پلاستیکی برای ایجاد حالت خفگی (قطع تنفس) در نقطه ارگاسم استفاده می کند. این کار برای تقویت ارگاسم انجام می شود، اما گاهی اوقات مرگ های تصادفی رخ می دهد.

سادیسم جنسی:

افراد مبتلا به این اختلال فانتزی های مداوم دارند که در آن هیجانات جنسی ناشی از تحمیل رنج روانی یا جسمی (از جمله تحقیر و وحشت) به شریک جنسی است. این اختلال با اعمال جزئی پرخاشگری در فعالیت جنسی عادی متفاوت است، به عنوان مثال، رابطه جنسی خشن . در برخی موارد، سادیست های جنسی می توانند شریکی را برای شرکت در فعالیت های سادیستی بیابند.
در شدیدترین حالت، سادیسم جنسی شامل فعالیت های غیرقانونی مانند تجاوز جنسی، شکنجه و حتی قتل است که در این صورت مرگ قربانی باعث ایجاد هیجان جنسی می شود. لازم به ذکر است که در حالی که تجاوز ممکن است بیان سادیسم جنسی باشد، تحمیل رنج، انگیزه اکثر متجاوزان نیست و درد قربانی عموما هیجان جنسی متجاوز را افزایش نمی دهد. در عوض، تجاوز شامل ترکیبی از رابطه جنسی و کسب قدرت بر قربانی است. این افراد نیاز به درمان شدید روانپزشکی دارند و ممکن است به خاطر این فعالیت ها زندانی شوند.

ترانسوتیتیسم:

ترانسوتیتیسم یا فتیشیسم ترانسوستیک به عمل مردان دگرجنسگرا برای پوشیدن لباس زنانه برای ایجاد یا تقویت برانگیختگی جنسی اشاره دارد. برانگیختگی جنسی معمولاً شامل یک شریک واقعی نمی شود، بلکه شامل این خیال می شود که فرد شریک زن نیز است. برخی از مردان تنها یک لباس مخصوص زنانه مانند لباس زیر می پوشند، در حالی که برخی دیگر کاملا زنانه می پوشند.

فضول گرایی جنسی:

این اختلال شامل دستیابی به برانگیختگی جنسی از طریق مشاهده یک فرد ناآگاهی است که در حال درآوردن لباس یا بی لباس یا درگیر فعالیت جنسی است. این رفتار ممکن است با خودارضایی توسط فضول به پایان برسد. فضول به دنبال تماس جنسی با فردی که مشاهده می کند نیست.

پارافیلیا چقدر شایع است؟

بیشتر پارافیلیاها نادر هستند و در بین مردان حدود 20 برابر بیشتر از زنان است. با این حال، دلیل این نابرابری به وضوح درک نشده است. در حالی که بسیاری از این اختلالات با رفتار پرخاشگرانه مرتبط هستند، برخی دیگر تهاجمی یا مضر نیستند. برخی از پارافیلیاها - مانند پدوفیلیا، نمایش گرایی، فضول گرایی، سادیسم و فروتوریسم شامل جرایم کیفری هستند.
با این حال، داشتن فانتزی یا رفتار پارافیلیک همیشه به این معنی نیست که فرد دارای بیماری روانی است. خیال پردازی ها و رفتارها می توانند به شکل های کمتر شدیدی وجود داشته باشند که به هیچ وجه ناکارآمد نباشند، مانع توسعه روابط سالم و آسیب به فرد یا دیگران نشوند و مستلزم جرائم مجرمانه نباشند. آنها ممکن است در طول خودارضایی یا مقاربت با یک شریک به خیال پردازی محدود شوند.

علائم پارافیلیا چیست؟

اگرچه بسیاری از پارافیلیاها خارجی یا افراطی به نظر می رسند، اما اگر به رفتارهایی فکر کنیم که در موارد کمتر افراطی، کاملا رایج هستند، درک آنها آسان تر است. به عنوان مثال، داشتن یک شریک بد دهن می تواند برای برخی افراد تحریک کننده باشد اما وقتی بد دهن بودن تنها راهی است که می تواند برانگیختگی یا رضایت جنسی رخ دهد، این یک پارافیلیا در نظر گرفته می شود.
برخی از افراد می خواهند گاز گرفته شوند یا کتک بخورند، از تماشای انجام برخی اعمال شریک زندگی خود لذت ببرند، یا با دیدن یک فرد برهنه یا تماشای ویدیوهای غیراخلاقی جنسی تحریک شوند. اما این علایق جنسی - اگر با رضایت بزرگسالان انجام شود - به خودی خود نشان دهنده پارافیلیا نیست. برای اینکه پارافیلیا تشخیص داده شود، علاقه باید تا حد وابستگی روانی بزرگ شود و باید باعث ناراحتی قابل توجه فرد شود تا جایی که در زندگی و روابط آنها تداخل منفی ایجاد کند.

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

دلایل ایجاد پارافیلیا چیست؟

مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد اختلالات پارافیلیک می شود. برخی از روانشناسان این نظریه را مطرح می کنند که فرد مبتلا به پارافیلیا در حال تکرار یا بازگشت به عادت جنسی است که در اوایل زندگی ایجاد شده است. رفتارشناسان پیشنهاد می کنند که پارافیلیا از طریق یک فرآیند شرطی سازی شروع می شود:

درمان پارافیلیا

رویکردهای درمانی برای اختلالات پارافیلیک شامل روان درمانی سنتی، تکنیک های رفتار درمانی و داروهای دارویی است. استاندارد برای درمان اختلالات پارافیلیک ترکیبی از رفتار درمانی و دارو است.

دارو درمانی:

دسته ای از داروها به نام آنتی آندروژن ها که به طور موقت سطح تستوسترون را کاهش می دهند، همراه با این اشکال درمان استفاده شده است. این دارو میل جنسی را در مردان کاهش می دهد و می تواند دفعات تصویرسازی ذهنی از صحنه های تحریک کننده جنسی را کاهش دهد. این امکان تمرکز بر روی مشاوره را بدون انحراف شدید از تمایلات پارافیلیک فراهم می کند.
هورمون ها، به ویژه آنالوگ های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین می توانند میل جنسی و پرخاشگری را کاهش دهند. این هورمون ها می توانند با کاهش نعوظ، تخیلات جنسی و شروع رفتارهای جنسی، از جمله خودارضایی و مقاربت، به طور کلی علاقه کمتری به رابطه جنسی داشته باشند. داروهای ضد افسردگی نیز میل جنسی را به طور موفقیت آمیزی کاهش داده اند اما به طور موثری تخیلات جنسی را هدف قرار نداده اند.

رفتار درمانی:

درمان های شناختی شامل بازسازی تحریف های شناختی و آموزش همدلی است. بازسازی تحریف های شناختی شامل تصحیح باورهای نادرست توسط بیمار است که ممکن است منجر به خطاهایی در رفتار مانند دیدن قربانی و ساختن منطق اشتباه شود که قربانی سزاوار آن است که در عمل انحرافی شرکت کند. حساس سازی جانشین مستلزم نمایش نوارهای ویدئویی از رفتارهای انحرافی و پیامدهای آن است، مانند قربانیانی که انتقام مورد نظر را توصیف می کنند. آموزش همدلی شامل کمک به مجرم برای درک دیدگاه قربانی و شناسایی بهتر با آنها است تا آسیبی که وارد شده را درک کند.
نتایج ممکن است متفاوت باشد. یک متاآنالیز از اثربخشی درمان شناختی رفتاری برای مجرمان جنسی مبتلا به اختلالات پارافیلیک تنها کاهش متوسطی را در تکرار جرم در بین مجرمان جنسی نشان می دهد.

همشهریان عزیز، برای بهره مندی ازدرمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان زانوی پرانتزی با تمرینات پیلاتس

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بهترین روشهای لیفت گونه بدون نیاز به جراحی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

برداشتن خال چگونه انجام میشود؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

پیر چشمی چیست

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

لک صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

راهکارهای تسریع رشد ابروها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علل درد جلو پا : متاتارسالژیا

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

با خشکی پوست در فصل پاییز چه کنیم؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت