دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

پا درد

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

پا ساختار پیچیده ای از 26 استخوان و 33 مفصل لایه لایه با یک شبکه در هم پیچیده از 126 عضلات، لیگامانها و اعصاب است. فرد به طور متوسط ​​بايد چهار ساعت روی پای خود بایستند و در روز بین 8000 و 10،000 قدم برمي داريم. پاها نسبت به بقیه بدن بسیار کوچک هستند ، ودر هر مرحله نیروی فوق العاده ای بر روی آنهاوارد مي شود كه حدود 50 درصد بیشتر از وزن بدن شخص است. در طول یک روز به طور متوسط ​​نیروی ترکیبی معادل چند ين تن بر پاوارد مي شود. علاوه بر حمایت از وزن، پا به عنوان کمک فنر و به عنوان یک اهرم به حرکت پا به جلو عمل می کند وموجب تعادل و تنظیم بدن در سطوح ناهموارمي گردد. ، پس، تعجب آور نیست که حدود 75٪ از افراد درطول زندگی خود درد پارا تجربه مي كنند. با توجه به مطالعه اخیر، پا درد مزمن و شدید برای یکنفر از هفت نفر از زنان از کار افتادهتجربه مي شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

به طور کلی درد پا در یکی از سه محل ازنظر منشاء تعریف می شود :

1- انگشتان پا
2- جلو پا (forefoot)،
3- پشت پا (hindfoot).
مشکلات انگشتان پا اغلب به خاطر فشار اعمال شده توسط کفش های تنگ رخ می دهد.منشاء درد در جلو پا معمولا شامل استخوان متاتارس (پنج استخوان که از جلوی قوس پا گسترش مي يابد) و استخوان sesamoidاست(دو استخوان کوچک كه در بالای استخوان متاتارس اول و متصل به انگشت شست پااست ).منشاء درد در پشت پا می تواند از پاشنه پا تا كف پا گسترش يابد كه در سراسر (كه به عنوان پلانتار شناخته شده) شكم پا تاثیر گذار است.

چه عواملي باعث درد پا مي شود ؟

شرایط عمومی درد پا

بيشترين علت درد پا عدم فيت بودن کفش و اتصالات آن است.. کفش پاشنه بلند، عامل عمده تشدید درد پاست،كه باعث مشکلات در انگشتان پا نيز مي شود. شرایط آب و هوا نیز می تواند باعث تشدید درد پاشود. تاثیر می گذارد پا در سرما منقبض و كوچك شده و در گرما منبسط متورم و بزرگتر مي شود. همچنین اندازه پا در طول 5٪ تغییر شکل مي دهد و اندازه آن بسته به اینکه آیا فرد در حال راه رفتن، نشستن، یا ایستادن است كاهش يا افزایش می يابد.

راه رفتن نامناسب با توجه به شرایط آناتومي پا و شكل ارثي یا مي تواندباعث ایجاد عدم تعادل و یا گردش خون ضعیف كرده و درد پا ايجاد كند. اغلب کوتاهي یک پا ، باعث عدم تعادل است كه اين كوتاهي پنهان بوده و سالها تشخيص داده نمي شود دليل پنهان بودن آن كوتاهي در حد ميلي متري و غير قابل ديد بودن آن است و بعضا وقتي به افراد كفته مي شود كه يك پا كوتاهتر است آنان پذيراي اين تشخيص نبوده و ناباورانه به آن نگاه مي كنند.ورزش، مانند دویدن و یا ورزش های ایروبیک شدید، پرش و جهش می تواند پا را صدمه بزند.آسیب های شایع پا عبارتند از میخچه، پینه، تاول، گرفتگی عضلانی، زانو حاد و صدمات مچ پا، درد و تورم کف پا، و استmetatarsalgia.

وضعیت های پزشکی که باعث درد پا مي شود ؟

شرایط آرتروزی، به خصوص آرتروز و نقرس باعث درد پا می شود. اگر چه آرتریت روماتوئید تقریبا همیشه در دست بروز مي يابد، قسمت شكم پا را نيز نیز می تواند آسیب بزند.استئوپروزيا پوكي استخوان ، که در آن از دست رفتن استخوان رخ می دهد همچنین می تواند باعث پا درد شود.دیابت یکی از علل جدی درد پاو عفونت و زخم است كه بدون مراقبت مناسب از پا ، می تواند منجر به قطع عضو شود.

با تغییر شکل پا، مانند انگشتان پنجه، یا bunionsعواملي ديگري كه پا را در معرض خطر قرار مي دهند شامل :

بی اشتهایی، فشار خون بالا و بیماری های دیگر که سیستم عصبی و گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهند ودرد، از دست دادن حس و گزگز در پاها را سبب مي شوند، و همچنین افزایش حساسیت برای عفونت و زخم پا. حاملگی، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، هیپوتیروئیدی و می توانند سوخت و سا زرا افزايش داده و تورم در پا نيز ايجاد نموده وموجبات صدمه به پا و پادرد را فراهم آورند. افزایش وزن و عدم تعادل در بارداری منجر به استرس پا می شود. بیماری هاي موثر بر ماهیچه و کنترل حرکتی مانند بیماری پارکینسون، همچنین سبب مشکلات پا می شود. بعضی از داروها، مانند کلسی تونین و داروهای مورد استفاده برای فشار خون بالا، می توانند باعث تورم پا شوند.

علل درد انگشت پا

میخچه برآمدگي است که در واقع به صورت کالوس و یک لایه محافظ از سلول های مرده پوست متشکل از یک پروتئین سخت به نام کراتینتشكيل شده و. خود را به شکل مخروطی در اورده است و معمولا علت آن پوشيدن كفش تنگ برای مدت طولانی است. به عنوان ضخامت پوست، ذرت هسته برجسته است که اشاره به درون را تشکیل می دهند. ميخچه سخت دربين مفاصل پا توسعه يافته و معمولا در انگشت کوچک تشكيل مي شود. ميخچه می تواند دردناک باشد.

ناخن پا روینده و رشد کننده در درون: ناخن پا روینده و رشد کننده می تواند در هر انگشت رخ دهد، اما شایع ترین آن در انگشت بزرگ هستند. معمولا زمانی که کفش تنگ یا را تحت فشار قرار داده و بیش از حد بر روی ناخن فشار مي آورد ناخن را وادار به رشد به سمت گوشت پا خواهد كرد. عفونت های قارچی، صدمات واختلال در ساختار پا، و فشار مکرر به ناخن انگشت پا تحت تاثیر ورزش های شديد هوازی نیز می تواند ناخن پا روینده و رشد کننده را ايجاد کند.

پا درد

Hammertoes. Hammertoeانگشت چكشي است يك بدشکلی دائمی مفصل پا است که در آن خمي انگشت پا رو به پایین مشاهده مي شود. در انگشت دوم شایع تر است، اما ممکن است در هر يك و از سه انگشتان وسط يا هر سه آنها اتفاق بيفتد كوتهاهي ارتفاع كفش نيز در بروز آن موثر است.. بستري بودن برای مدت طولانی، دیابت و بیماری های مختلف است که به اعصاب و عضلات افراد صدمه مي زند از ديگر علل انگشت چكشي است.

علل درد در جلوي پا

بروز پا درد دست در جلوي پا با بالا رفتن سن افزایش می یابد. با تشخیص زودرس ودرمان نگهدارنده اغلب موفق به درمان خوهيم شد.

كالوس Callous :

مانند ميخچه از تکه های سخت و از سلول های مرده پوست از کراتین تشکیل شده است اما كالوس بر روی شكم پا و پاشنه پا بروز مي كند. معمولا پوست كف پا حدود چهل بار ضخیم تر از پوست جاهای دیگر بدن است ولي در كالوس اين ضخامت دو برابر مي شود..كالوس در كفش نامناسب صافی کف پا و پاي ديابتي بيشتر ديده مي شود.

نوروما :

بافت اطراف عصب پا بزرگ و ملتهب شده و باعث سوزش و یا سوزن سوزن شدن و گرفتگی و اسپاسم می شود. مورتون نوروما در پا شایع ترین است و با پوشيدن کفش تنگ و پاشنه بلند ارتباط دارذد مورتون نوروما در بين استخوان متاتارس سوم و چهارم با فشرده شدن عصب ايجاد مي شود. ساختار غیر طبیعی استخوانی به علت صدمه، ورم مفاصل پا همچنین ممکن است باعث این بیماری شود.

شکستگی استرس :

شکستگی استرس در پا، خستگی یا شکست رژه نیز نامیده می شود، معمولا از شكستگي بدون تروما و ضربه واضح در یکي از پنج استخوان متاتارس (عمدتا در دوم یا سوم) رخ می دهد. اگر شکستگی در استخوان متاتارس اول كه غير معمول است اتفاق بيفتد به دلیل تغییر الگوی راه رفتن طبیعی و تحمل وزن مسئله جدي تر خواهد بود.معمولا در رژه رفتن پياده روي طولاني ورزشهاي پرشي و جهشي اتفاق مي افتد..
Sesamoiditis. Sesamoiditisالتهاب تاندون های اطراف استخوان هاي کوچک مدور که در سر استخوان متاتارس اول می چسبد مي باشد و منجر به درد پا مي شود. استخوان Sesamoidتحمل استرس زیادی را در شرایط عادی بعهده دارند، استرس بیش از حد می تواند تاندون های اطرافاين استخوانها را. اغلب بدون هیچ دلیل روشن ملتهب نمايد، اما صدمات sesamoidدر فعالیت هايي مانند رقص باله، جهش و پرش ، دویدن، و ورزش های هوازی سنگين شايع است.

Metatarsalgia :

هر گونه درد در پایین پا وقتی که علت را نمیتوان تعیین کرد و در محل استخوان متاتارس رخ مي دهد به طور کلی به عنوانmetatarsalgiaشناخته مي شود.

علل درد در پاشنه پا و پشت پا

پاشنه بزرگترین استخوان در پا است. درد پاشنه پا شایع ترین مشکل پا است و هر سال دو میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آدرس اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

plantar fasciitisدرد و تورم کف پاشنه پا :

التهاب پلانتار فاسیا التهاب در گروه گسترده ای از تاندون ها و رباط ها - بافت همبند - که از پاشنه پا به شكم پا امتداد مي يابد رخ می دهد. اين فاسيا نقش حفظ قوس پا را داشته و با ايجاد فنريت نقش ضربه گير را دارد.در 9 درصد دونده ها علت درد پاشنه مي باشد.

اماس کیسه های مفصلی پاشنه پا

اماس کیسه های مفصلی يا بورسيت پاشنه از علل ديگر درد پاشنه است.(بورس یک کیسه کوچک پر از مایع است،كه در زیر استخوان پاشنه قرار دارد.

ناهنجاریHaglund Haglund.:

ناهنجاری به عنوان exostosisخلف پاشنه شناخته شده ورشد استخوانی در پشت استخوان پاشنه است. فشار كفش بر پشت پاشنه يكي از عوامل آن است. .

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای درباره علائم و درمان شکستگی آرنج دست دعوت می کنیم .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت ابرو با نخ بهتر است یا با جراحی؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله ران

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

تقویت مو با مواد طبیعی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

جوانسازی پلک با بلفاروپلاستی بهتر است یا امواج رادیوفرکوئنسی؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

بهترین و موثرترین داروهای درمان کمردرد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

روابط زناشویی در طی بارداری

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

همه چیز در مورد آزمایش پروستات

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

فرم دهی صورت بدون نیاز به جراحی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت