دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری

آزمایشات تشخیص ناباروری در مردان

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]آدرس وب سایت : www.izadidr.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32 تلفن مطب : 32363136 - 031

متخصص ناباروری مردان | ( ناباروری چیست ) : چنانچه مردی همسرش سالم باشد و در عرض یکسال با هفته ای دو بار مقاربت ، حامله نشود و در آزمایش اسپرموگرام هم تعداد اسپرمهای فعال و نرمالش کمتر از 5-10 میلیون باشد نابارور تلقی میگردد .
15-20 % زوجها ناباروری دارند که کمتر از نصف اینها ( 40% ) مربوط به مرد میباشد .

آنچه در این مطلب میخوانید

شرایط لازم برای باروری مردان

1- بیضه ها باید اسپرم نرمال و سالم تولید کند .
2- دستگاه تناسلی مرد بتواند اسپرمها را از بیضه به سمت مجرای ادرارمنتقل کند .
3- ترشحات غدد وزیکول سمینال و پروستات مرد نقش نگهدارنده و مغذّی برای اسپرمها داشته باشند .
4- تعداد کافی اسپرم سالم در زمان مناسب ( مقارن با تخمک گذاری زن ) به دهانۀ رحم برسد .
5- ترشحات دهانۀ رحم هم نقش مغذی اسپرم داشته باشد و هم اسپرمها را بسمت داخل رحم هدایت کند .
6- رحم بتواند اسپرمها را بداخل لوله های رحمی براند .
7- تخمدانها تخمک نرمال و سالمی تولید و آزاد کنند .
8- شیپورهای لوله های رحمی ( انتهای لوله ها ) بتوانند تخمک را بدرون خود کشیده و بسمت داخل لوله ی رحمی هدایت کند .
9- لوله های رحمی نرمال باشد ومانع تشکیل جنین نشود ، موجب تسهیل حرکت جنین بسوی داخل رحم شود .
10- آندومتر ( لایه مخاطی داخل رحم ) ضخیم باشد وبا آمادگی کامل جنین را جذب کند .

روش اسپرم اهدایی

علل ناباروری مردان

اول علل واضح و قطعی ناباروری را بیان میکنیم که هریک به تنهایی میتواند موجب ناباروری شود و درمان آنها بسیار سخت و اغلب اوقات غیرممکن است و ناچار می شوند که از اسپرم اهدایی استفاده کنند عبارتست از :
1- اختلا ل در هورمونهای هیپوفیز: هیپوفیز غده ایست که در وسط مغز قرار گرفته و با هورمونهای مختلفی که ترشح می کند بنوعی روی عملکرد غدد دیگر مثل تیروئید و بیضه و تخمدان و غدد فوق کلیه نظارت می کند . در مورد بیضه با ترشح دو هورمون موجب تنظیم رشد بیضه و اسپرم سازی می شود .حال اگر FSH مترشحه از هیپوفیز کم باشد عملکرد بیضه مختل می شود .
2- آتروفی ( کوچک بودن بیش از حد ) بیضه ها : اندازۀ نرمال بیضه در حدود یک تخم مرغ است . اگر اندازه اش از بادام کوچکتر باشد امیدی به اسپرم سازی وجود ندارد . آتروفی می تواند مادرزادی باشد ویا اکتسابی ( بدنبال عفونت یا ضربه یا جراحی ) باشد .
3- بیضه های نزول نکرده : بیضه ها در دوران جنینی داخل شکم است و با تکامل جنین ، نزول کرده به محل طبیعی اش می آید . حال اگر بهر دلیل هر دوی بیضه ها نزول نکند و در شکم بماند خاصیت اسپرم سازیش از بین میرود و چون قابل درمان نیست از اسپرم اهدایی باید استفاده شود .
4- انسداد مجاری منی بر ( واز دفران ) : که دلیل آن عفونت ( سل بیضه ) ، جراحی ( وازکتومی ) یا انسداد مادرزادی میتواند باشد .
5- عفونت شدید دو طرفه بیضه : مثلا اگر کسی پس از بلوغ اوریون بگیرد حدود 30% امکان دارد علاوه بر غدد بزاقی ، بیضه ها نیز در گیر شود . در این حالت ابتدا هر دو بیضه متورم و دردناک میشود و سپس در عرض یکماه بتدریج کوچکتر از بادام می شود و خاصیت اسپرم سازیش از بین میرود . عفونت حاد میکروبی بیضه نوع دیگری از عفونت می باشد که ممکن است موجب ناباروری شود .
6- اختلالات کروموزومی : تعداد کروموزوهای مردان 46 عدد است . اگر یکی بیشتر یا کمتر باشد ، یا گاهی تکه ای از یک کروموزوم کم شود ، ناباروری باضافه مشکلات دیگر ایجاد میشود . مثلا اگر مردی یک کروموزوم اضافه تر داشته باشد ( 47XXY ) که به آن سندرم کلاین فلتر گفته می شود یا یک کروموزوم کمتر داشته باشد ( 45XO ) که به آن سندرم ترنر می گویند ، در هر دو حالت ناباروری پیدا می کند .
7- رادیوتراپی لگن برای کانسر روده یا عضوی دیگر در پائین شکم معمولا باعث از بین بردن اسپرم سازی بیضه می شود .
8- شیمی درمانی برای هر نوع کانسری نیز موجب از بین رفتن اسپرم سازی می شود .

انتظار نداشته باشید جادۀ زندگی همیشه صاف و هموار باشد وگرنه خوابمان می برد ، خیلی عاقلانه با راهنمایی افراد خبره از دست اندازها عبور کنید وبه راه خود ادامه دهید .
 ناباروری مردان اصفهان

علل ناباروری مردان که نسبی می باشد

این دسته از علل مثل علل قطعی فوق ، با عث ناباروری مطلق نمیشود ، ولی چنانچه چند تای آنها با هم وجود داشته باشند ، دست بدست هم داده اسپرم سازی را در حدی ضعیف میکند که موجب ناباروری میشود . اینها عبارتند از :
1- واریکوسل : در این حالت چون خون برگشتی از بیضه خوب تخلیه نمی شود ، خون سرخرگی (حاوی اکسیژن و مواد غذایی ) کمتر به بیضه میرسد و در نتیجۀ آن اسپرم سازی اختلال پیدا میکند . واریکوسل جزء شایعترین علل ناباروری در مردان می باشد ودرمان آن جراحی است که جواب دهی آن به درمان خوب و قابل قبول است .
2- مصرف مواد مخدر ، کوکائین ، قلیان ، سیگار زیاد
3- در معرض تشعشعات و پارازیتها قرار گرفتن بمدت زیاد
4- تماس ممتد و طولانی با مواد شیمیائی خاص و مضر مثل حشره کشها و کار درگرمای زیاد وتماس ممتد با سرب و کادمیوم ( صنعت باطریسازی )
5- سوء تغذیه وبیخوابی های ممتد و درگیریهای طولانی مدت
6- بیماریهای مزمنی که بهبودی کامل در آن وجود ندارد مثل دیابت ، قطع نخاع ، ام اس و سرطان و . . .

تشخیص ناباروری در مردان

تشخیص ناباروری مردان

پزشک ( متخصص ارولژی ) ابتدا مردی را که بعلت بچه دار نشدن مراجعه کرده ، ویزیت و معاینه می کند . در نگاه اول قیافۀ مرد مورد توجه قرار می گیرد که باید مردانه باشد یعنی دارای ریش و سبیل باشد و سینه هایش هم بزرگ نباشد .
در مورد مواد مصرفی غیر متعارف ( قلیان و مخدرها و ...) و عادات غذائی غیر نرمال و شغل بیمار و سابقۀ جراحی های مرتبط با ناباروری سوال می شود وآزمایشهای قبلی او را می بیند .
پرسشهایی در مورد چگونگی و تعداد دفعات نزدیکی و میزان استحکام نعوظ و چگونگی دفع منی می کند .
در معاینه به سایز بیضه ها توجه می شود که نرمال است یا کوچکتر از نرمال است ویا خیلی کوچک ( آتروفی بیضه ) است . از دیگر کارهایی که پزشک برای تشخیص ناباروری مردان انجام می دهد اینست که به اندازه وشکل آلت توجه می شود و از نظر داشتن واریکوسل و شدت آن هم مورد ارزیابی قرار می گیرد . با توجه به شرح حال و نتیجۀ معاینات ، آزمایشاتی درخواست می گردد .

انواع آزمایشات ناباروری

1- خصوصیات ظاهری منی

زمانیکه منی دفع می شود تا حدود نیم دقیقه آبگونه ( سیال ) است ، سپس منعقد می شود و تا 15-30 دقیقه به این حالت باقی می ماند و مجددا آبگونه یا سیال می شود . هر مردی اگر خواست می تواند منی خود را یکبار در استکان بریزد و این پدیدۀ نرمال را در منزل مشاهده کند . در افرادیکه فاقد اسپرم هستند معمولا ( نه همیشه ) منی منعقد نمی شود .

2- آزمایش اسپرموگرام

مهمترین آزمایش درخواستی می باشد که بهمراه آن آزمایشات دیگری هم درخواست می شود . آزمایشات هورمونی برای بررسی کار غدد هیپوفیز( FSH - LH ) و تیروئید ( TSH ) و بیضه ها ( تستوسترون ) نوشته می شود و آزمایش قند ( برای بررسی دیابت ) و آزمایش کروموزومی ( برای عده ای خاص نه همۀ آنها ) هم درخواست می شود تا به علت و تشخیص ناباروری مردان نزدیکتر شویم .

موارد قابل توجه در آزمابش اسپرموگرام

  1. در دست داشتن یک آزمایش نرمال یا یک آزمایش غیر نرمال ، دلیل بر سالم بودن یا ضعیف بودن نمی تواند باشد ، زیرا اگر نرمال باشد ممکن است آزمایشگاه نتیجۀ آزمایش شما را با دیگری جابجا گزارش کرده باشد و اگر هم ضعیف باشد بنا بدلائل متعدد می تواند گمراه کننده باشد .
  2. وجود دو آزمایش نرمال اسپرم ، برای اینکه بگوئیم مرد اسپرمش نرمال است کافیست .
  3. وجود یک یا دوآزمایش اسپرموگرام با کیفیت و کمیت ضعیف ( غیرنرمال ) گفتیم که نمی تواند بیانگر حتمی وجود مشکل در شوهر باشد ، زیرا خیلی از پدیده های جسمی یا روحی که برای همه پیش می آید ( مثل آنفلوآنزا ، بیخوابی ، دندان درد ، استرسی که مانع خواب و آرامش آدم می شود و... ) بطور موقت برای چند روز موجب کاهش کیفیت و کمیت آزمایش اسپرموگرام می شود .
  4. جمع آوری نمونۀ اسپرم در فصل زمستان در محیطی سرد و ریخته شدن منی در ظرفی که بدنۀ آن سرد است ، باعث ایجاد شوک سرما به اسپرمهایی می شود که از محیط داخل بدن با درجه حرارت 37 درجه ، ناگهانی به جائی می آیند که درجه حرارت آن 20 تا 30 درجه کمتر است ، و تغییر دمای ناگهانی موجب بیحرکت شدن اسپرمها می شود .
  5. بنابراین اگر مردی دو آزمایش اسپرم نرمال و دو آزمایش غیرنرمال ( ضعیف ) در دست داشت ، این مرد مشکل ناباروری ندارد و تشخیص ناباروری مردان منتفی است وهمسرش باید مورد ارزیابی خانمها قرار گیرد .

مواردی که در گزارش آزمایش اسپرموگرام وجود دارد

مطالبی که در این مقاله گفته شد تمام علل ناباروری مردان نیست بلکه شایعترین علل ناباروری در مردان است و آندسته ازعلل ناباروری مردان که کمیاب است از قبیل دوجنسی بودن یا آسیب نخاع یا عقب ماندگیهای ذهنی حرکتی ، بعلت نادر بودن یا کم اهمیت بودن ، مورد بحث قرار نگرفت

ارزیابی باروری خانم ها

در بررسی خانمی که برای ناباروری مراجعه کرده ، اول ، پرسش در مورد منظم بودن سیکلهای پریود و میزان خونریزی و وجود درد قاعدگی و تعداد دفعات نزدیکی و اطمینان از اینکه منی داخل مهبل ( واژن ) در حوالی زمان تخمک گذاری می ریزد ، می شود .
سپس به قیافۀ خانم توجه می شود که آیا موی زائد ، تون صدای مردانه ، اضافه وزن یا ... دارد یا خیر .
بعد شکم وسینه ها و دستگاه تناسلی معاینه می شود که نرمال است یا خیر . اگر مشکل عضوی وجود داشت ، بسته به نوع وجود مشکل تصمیم گیری مناسب جهت رفع مشکل گرفته می شود .
اقدام بعدی که برای ارزیابی خانمها انجام می شود ، درخواست انواع آزمایشات ناباروری ( آزمایشات هورمونی ) است .
در جلسۀ دوم ویزیت معمولا داروهای هورمونی و مکمل تجویز می شود وممکن است برای بررسی کاملتر، گرافی از رحم یا لاپاروسکوپی یا ... توصیه گردد .
در جلسات بعدی بسته به اینکه چه اطلاعاتی از ویزیتهای قبلی بدست آمده است برنامه ریزی درمانی می شود ( ادامۀ دارودرمانی - IUI - IVF - رحم اجاره - اهدای اسپرم - اهدای تخمک یا گرفتن جنین اهدائی )

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سوگواری و مراحل آن

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

بررسی روش های صحیح بلند کردن اجسام

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سندروم پیش از قاعدگی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علت ابتلا و علائم پسوریازیس

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

اختلال وسواس و تاثیر آن بر رابطه زناشویی و جنسی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

بیماری های مقاربتی جنسی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

معرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمان

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت