دکتر علی نقره کار - متخصص درد

ورزش برای آرتروز کمر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

عضلات مرکزی بدن، از شکم گرفته تا کمر و دیگر بخش ها، همگی در تعادل و استحکام و ثبات کل بدن دخالت دارند. اگر این عضلات قوی و انعطاف پذیر باشند، می توانند از مفاصل، بخصوص مفاصل کمر و لگنبه خوبی محافظت کنند.

وقتی که ورزش ها و تمرینات مربوط به عضلات و بخش های مرکزی بدن را به صورت روزانه و مداوم انجام دهید، در واقع به بدن تان آموزش می دهید که بتواند وزن خودش را به جای آن که بر روی مفاصل تحمیل کند، به عضلات آماده برای این کار بسپارد. در نتیجه عضلات آماده نه تنها وزن بدن، که حرکات و فشاری که بر روی مفاصل وارد می شود را جذب می کنند. ورزش هایی که در ادامه معرفی می کنیم به تقویت و انعطاف پذیری عضلات مرکزی بدن کمک زیادی می کنند.

یک نکته که باید به آن توجه داشته باشید این است که موقع انجام این ورزش ها، کاملاً طبیعی است که احساس خستگی و کوفتگی یا گرفتگی در عضلات خود داشته باشید ولی در صورتی که درد شدید و ناگهانی احساس کردید، باید همان جا هر کاری که می کنید را متوقف کنید چون این نوع درد به هیچ وجه طبیعی نیست و نشان می دهد که بخشی از بدن شما آسیب دیده یا تحت تنش و فشار است.

ورزش به کمک زمین

این نوع ورزش ها همگی به شکلی طراحی شده اند که شما می توانید خیلی راحت و فقط به کمک زمین عضلات کمر، شکم و لگن را تقویت کنید. این ورزش ها به طور خاص تر عضلاتی که نام برده شد را تقویت می کنند. عضلات کمر، شکم و لگن جزو عضلاتی هستند که بیشتر از بقیه عضلات در طول روز فعالیت می کنند و تقویت آن ها از بقیه مهم تر است.

داخل بردن یا تو دادن شکم

ورزش برای بهبود درد کمر

این ورزش یکی از ساده ترین ورزش هاست که هر کسی می تواند انجام دهد. در این تمرین عضلات داخلی حرکت می کنند و به این صورت عضلات کف لگن و عضلات مرکزی تقویت می شوند.

اول روی زمین دراز بکشید و زانو ها را خم کنید. پاها باید به صورت موازی با هم بر روی زمین قرار بگیرد. دست ها را هم در کنار بدن بگذارید. حالا عضلات قسمت پایین شکم را منقبض کنید. شکم تان را داخل و به سمت ستون فقرات فرو ببرید. در حین این کار نباید از عضلات باسن یا پا استفاده کنید. وقتی شکم به طور کامل داخل می رود، لگن طبیعتاً باید کمی به سمت بالا بیاید، البته از زمین جدا نمی شود.

کافی است این حالت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و بعد عضلات را شل کنید. این حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

راه رفتن خوابیده

بهترین ورزش ها برای درمان آرتروز کمر

روی کمر روی زمین دراز بکشید. زانو ها را خم کنید و دست ها را کنار بدن تان بگذارید. بعد عضلات شکم را منقبض کنید و به آرامی یکی از پاها را به اندازه ۱۰ سانتی متر از زمین بالا بیاورید. این حالت را چند ثانیه نگه دارید و بعد آرام پایی که بالا بردید را پایین بیاورید و روی زمین بگذارید. همین کار را با پای دیگر تکرار کنید. به مدت ۳۰ ثانیه به صورت پیوسته این حرکت را با پای چپ و راست تکرار کنید.

پل زدن

پل زدن برای درمان درد کمر

برای انجام این حرکت روی زمین دراز بکشید و زانو ها را خم کنید. دست ها را هم در کنار بدن قرار دهید طوری که کف دست به سمت زمین باشد. حالا به آرامی لگن و باسن را از زمین بلند کنید تا جایی که بدن از قسمت شانه تا زانو ها در یک امتداد قرار بگیرد و یک خط صاف تشکیل دهد. این حالت را به مدت ۸ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و بعد به آرامی به حالت قبل برگردید.

حرکت سگ پرنده

حرکت تخته ای یا پلنک برای آرتروز کمر

حرکت سگ پرنده به نسبت یکی از ورزش های سخت و انرژی بر محسوب می شود و عضلات را به شدت تقویت می کند. ابتدا به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار بگیرید. یعنی طوری که زانو ها و کف دست ها روی زمین باشند و کمر هم کاملاً صاف و افقی باشد. بعد یک پا را از پشت بالا بیاورید و به آرامی زانو را صاف کنید. حواستان باشد که کمر یا گردن خم نشود. این حالت را به مدت ۴ تا ۶ ثانیه حفظ کنید و بعد به آرامی پا را پایین بیاورید. بعد با پای دیگر همین حرکت را تکرار کنید.

اگر هم دوست دارید همین حرکت را به صورت پیشرفته تر انجام دهید، می توانید هم زمان با بالا بردن پا، دست مخالف را هم بالا ببرید. ادامه کار مانند قبل است. یعنی ۴ تا ۶ ثانیه حالت را نگه دارید و بعد دست و پا را پایین بیاورید و با دست و پای مخالف همین کار را تکرار کنید.

استفاده از توپ تمرینی برای تقویت عضلات مرکزی

با استفاده از توپ تمرینی که با نام توپ طبی هم شناخته می شود، می توان ورزش های مختلفی انجام داد که چند مورد از این ورزش ها را در ادامه معرفی می کنیم.

قدم زدن با توپ

اول باید روی توپ بنشینید. نشستن روی توپ باید به این صورت باشد که کف پاها رو به روی شانه ها باشد و به اندازه عرض شانه از همدیگر فاصله داشته باشد. به علاوه کف پا هم کاملاً روی زمین قرار بگیرد. حالا یک پا را از ناحیه پاشنه بلند کنید طوری که فقط نوک انگشتان پا با زمین در تماس باشد (مثل حالت پا در کفش پاشنه بلند). این حالت را چند ثانیه نگه دارید و بعد پا را به موقعیت اول خودش باز گردانید و همین کار را با پای دیگر انجام دهید. این کار را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مرتباً تکرار کنید.

ممکن است بخواهید حرکت را کمی سخت تر و پیشرفته تر انجام دهید. کافی است به جای اینکه فقط پاشنه را از روی زمین بلند کنید، کل پا را از روی زمین بلند کنید و در هوا نگه دارید. مطمئناً فشار بیشتری در عضلات احساس می کنید.

دراز و نشست روی توپ

ابتدا روی توپ بنشینید. مثل حالت قبل کف پاها باید روی زمین باشد ولی دست ها را به صورت ضربدری روی سینه یا لگن بگذارید. حالا به سمت عقب تا حدود ۴۵ درجه خم شوید. در این حالت لازم است از قسمت لگن به سمت عقب خم شوید و پاشنه پا را از روی زمین بردارید. البته پاها نباید از زمین جدا شوند و پنجه پا همچنان باید در تماس با زمین باشد. به علاوه پاها نباید موقعیت خود را از دست بدهند و جا به جا شوند.
حالا که به عقب رفتید،، بدون اینکه پاها را از زمین بلند کنید یا تکان دهید، با استفاده از عضلات شکم خودتان را به جلو بکشید (به جلو خم شوید) و به حالت اولیه یعنی حالت نشسته برگردید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.

دراز و نشست اریب روی توپ

دراز و نشست اریب روی توپ

روی توپ طوری بنشینید که کف پاها روی زمین قرار بگیرد. هر دو دست را کاملاً صاف نگه داشته، بلند کنید و بالای سر نگه دارید. حالا ۴۵ درجه به عقب خم شوید. برای خم شدن از قسمت لگن خم شوید و بدون اینکه پاها را تکان دهید، پاشنه پا را از زمین جدا کنید و بالا بیاورید. البته پنجه پا همچنان باید بر روی زمین باشد. این حالت را نگه دارید و خیلی آرام هر بار یکی از دست ها را به سمت زانوی مخالف ببرید و دوباره به حالت قبل باز گردید (دست ها بالا و ۴۵ درجه به سمت عقب). این حرکت را برای هر دست ۱۰ بار تکرار کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کمر درد بهبود نیافته بعد از جراحی

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-06-22تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

انواع کمر درد

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-08-07تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

علائم سیاتیک

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-08-09تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

مقابله با کمر درد

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-08-22تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

ورزش درمانی کمر در خانه

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-09-08تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

درمان کمردرد در آب

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-09-08تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

درمان کمر درد با جراحی

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-10-14تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

هشت شایعه در مورد کمر درد

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-10-26تاریخ بروز رسانی : 1399-08-02

۱۲ تمرین برای درمان آرتروز زانو

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-10-14تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

۱۳ نکته برای بهبود کمردرد

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1394-10-27تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

۶ ورزش کششی در زمان بارداری

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-09-12تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

نکات جراحی باز کمر

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-09-25تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

درد بعد از جراحی باز کمر

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-10-07تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

دیسک کمر و گردن و نکات آن

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-10-12تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

۳ حرکت برای درمان آرتروز گردن

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-10-18تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

علائم آرتروز

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1395-10-24تاریخ بروز رسانی : 1399-08-01

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت دوم)

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

سنگ‌های سیستم ادراری - قسمت سوم

[ 1388-07-15 ]دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

آیا داروهای اعصاب و روان اعتیاد آور هستند ؟

[ 1395-08-09 ]دکتر رضا لقایی پور [ متخصص اعصاب و روان ]

چیکار کنم دوباره چاق نشم؟ (قسمت دوم)

[ 1399-05-29 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

هشدار درباره ناخن های مصنوعی

[ 1389-09-02 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

مراقبت از اگزما در کودکان

[ 1396-12-11 ]دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

بهترین روش برای درمان هموروئید

[ 1389-10-23 ]دکتر مهرداد رضایی [ متخصص جراحی عمومی ]

شناخت بیماری هموروئید

[ 1388-10-06 ]دکتر مهرداد رضایی [ متخصص جراحی عمومی ]

تاثیر نیکوتین و تنباکو بر شنوایی جنین

[ 1395-12-03 ]دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

نخ چربی سوز

[ 1399-08-03 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مس در بدن

[ 1399-08-03 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت دوم)

[ 1399-08-03 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

سابسیژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

[ 1399-08-03 ]دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا پلکسر بینی روش مؤثری است؟

[ 1399-08-02 ]دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ورزشهای مفید برای مشکل شانه یخ زده یا منجمد

[ 1399-08-02 ]دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق ژل اطراف چشم چگونه است؟

[ 1399-08-01 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

[ 1399-08-01 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

آنچه باید درمورد لکنت بدانیم

[ 1399-08-01 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

درمان ترکیبی منافذ باز پوست

[ 1399-07-30 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کولین چیست؟

[ 1399-07-29 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

مزوتراپی غبغب

[ 1399-07-29 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

انگشت ماشه ای و درمان آن با ورزش

[ 1399-07-29 ]دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق ژل در لب

[ 1399-07-28 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

راه های رفع و از بین بردن غبغب

[ 1399-07-27 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

اختلال تکاملی زبان از کودکی تا بزرگسالی

[ 1399-07-27 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

ملاتونین قسمت دوم

[ 1399-07-27 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت اول)

[ 1399-07-26 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

از اختلال تکاملی زبان چه می دانید؟

[ 1399-07-26 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

سوالات متداول لیزر موهای زائد

[ 1399-07-25 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

روشهای لابیاپلاستی

[ 1399-07-24 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تزریق ژل برای فرم دهی بینی بدون جراحی

[ 1399-07-24 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو
دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو


www.drmoayedfar.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو
دکتر مریم ملکی

متخصص پوست و مو


www.doctormaleki.com
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
لیلا رستم شیرازی - آسیب شناسی گفتار و زبان
لیلا رستم شیرازی

آسیب شناسی گفتار و زبان


www.goftardarmani.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر پرستو خسروانی - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر پرستو خسروانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drkhosravani.ir
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه
شهزاد محمدیان

کارشناس ارشد تغذیه


www.armitaclinic.ir
دکتر نرگس علیان - متخصص زنان و زایمان
دکتر نرگس علیان

متخصص زنان و زایمان


www.dralian.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت