دکتر علی نقره کار - متخصص درد

آیا با ورزش کردن می توان انکیلوز ستون فقرات را رفع کرد؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

جمود مفصل که به آن به صورت علمی «انکیلوز» گفته می شود، حالتی است که در آن مفصل توانایی حرکتی اش را از دست می دهد که در حالت شدید مثل جوش خوردن استخوان ها به یکدیگر است. این مشکل به دلایل مختلف می تواند اتفاق بیفتد. ممکن است دو استخوان در مفصل واقعاً به هم جوش خورده باشند؛ هر چند که علل شایع تر که باعث جمود مفصل می شود، خشکی و غیر قابل انعطاف پذیر شدن رباط ها، تاندون ها یا تورم و چسبندگی کپسول مفصل است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات درمانی بهبود درد به بیماران مبتلا به دردهای کمر و گردن می باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

بهبود جمود مفصل با ورزش و فیزیوتراپی

اگر دچار انکیلوز یا جمود مفصل شده اید می توانید مشکل تان را تا حد زیادی با ورزش کردن حل کنید. یا حداقل می توانید به تسریع فرآیند بهبود آن در هر برنامه درمانی که هستید، کمک کنید. تحقیقات و بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهند که انجام ورزش و حرکات فیزیوتراپی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های درمان مشکل جمود مفصل است که باعث می شود در سریع ترین زمان ممکن تغییرات مثبت آغاز شوند و روند بهبود ادامه پیدا کند.

وقتی مفصل دچار جمود می شود، توانایی حرکتی اش را از دست می دهد. به علاوه حرکت دادن مفصل هم با درد و سختی همراه می شود که این دو مسئله در کنار هم باعث می شوند حرکت مفصل بیش از پیش کاهش پیدا کند که این خود یک عامل برای وخیم تر شدن وضعیت بیماری است. هدفی که با انجام ورزش ها دنبال می شود، جلوگیری از کاهش حرکت و افزایش توانایی حرکتی و انعطاف پذیری مفاصلی است که دچار مشکل شده اند تا به این صورت روند پیشرفت بیماری متوقف و وضعیت به سمت بهبودی بیشتر پیش رود.

یکی از بخش هایی که دچار جمود می شود، کمر است. وقتی برنامه درمانی کمر درد را پی گیری می کنید باید به یاد داشته باشید که فعالیت هایی که به کمر آسیب می رسانند و آن را تحت تنش و فشار قرار می دهند، باید محدود و متوقف شوند. مثلاً یکی از ورزش ها و حرکات تقویتی که بیشتر مردم انجام می دهند دراز و نشست است.

این حرکت با اینکه برای تقویت عضلات شکم بسیار مؤثر است، ولی فشار زیادی به بخش های تحتانی کمر وارد می کند و در نتیجه اگر دچار درد های تحتانی کمر هستید، باید از انجام این حرکت خود داری کنید.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

یک نکته دیگر که در مورد انجام حرکات ورزشی باید رعایت کنید این است که حرکات ورزشی باید به شکل صحیح انجام شوند و همچنین بدون احساس درد باشند. اگر حین انجام حرکت احساس درد کردید، باید آن حرکت را متوقف کنید و شدت آن را کم کنید. اگر این کار هم به از بین رفتن درد کمکی نکرد، باید آن حرکت را به کل کنار بگذارید.

ورزش هایی که برای رفع جمود مفصل یاانکیلوز و کاهش درد های مفصلی در نظر گرفته می شوند، به طور کلی دو دسته هستند. ورزش های قدرتی و تقویتی و ورزش های کششی. در مورد این دو دسته ورزش باید گفت که ورزش های کششی بر ورزش های تقویتی اولویت دارند. علت این است که ورزش هایی کششی باعث تصحیح حالت بدن و افزایش انعطاف پذیری و توانایی حرکت مفصل می شوند.

وقتی مفصل توانایی های لازم خود را به دست آورد و دردش کاهش پیدا کرد، انجام ورزش های تقویتی معنی پیدا می کند. همان طور که گفتیم، انجام ورزش بعد از کاهش التهاب انجام می شود. یعنی علاوه بر انجام ورزش برای حفظ انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی مفصل، باید کاهش التهابی که در مفصل ایجاد شده است را هم در نظر داشته باشید.

انکیلوز ستون فقرات یا جمود مفصل

کاهش التهاب در جمود مفصل

در واقع کاهش التهاب قدم اول برای درمان است که به طور چشم گیر بر کاهش درد تأثیر می گذارد. تا زمانی که التهاب و درد شدید کاهش پیدا نکرده است، انجام روش های درمانی دیگر بی فایده است و ممکن است حتی باعث بد تر شدن وضعیت شود. برای کاهش التهاب، می توانید از یخ درمانی استفاده کنید.

یخ درمانی به این صورت انجام می شود که قطعات یخ در یک پاکت یا ظرف ریخته می شوند و بعد به مدت 10 تا 15 دقیقه به صورت مستقیم بر روی ناحیه ای از بدن که ملتهب شده است، قرار می گیرد. التهاب با ماساژ دادن آن بخش از بدن با یخ کاهش پیدا می کند. این کار باید 3 بار در روز انجام شود تا پس از چند مدت شاهد کاهش قابل توجه التهاب باشید.

در ادامه ورزش هایی که برای کاهش مشکل جمود مفصل مفید هستند را معرفی می کنیم. این ورزش ها به ترتیب سختی مرتب شده اند. یعنی اولین ورزش ساده ترین ورزش محسوب می شود.

دراز کشیدن روی زمین

انجام این حرکت به این صورت است که شما روی شکم بر روی زمین دراز می کشید. یک بالش زیر بالا تنه قرار می دهید. بالش تقریباً باید در وسط بدن قرار بگیرد. وقتی بالش را زیر بدن می گذارید، در واقع بدن از زمین فاصله می گیرد. دست ها را از آرنج خم کنید و از آرنج روی زمین بگذارید. کمر را کاملاً صاف و مستقیم کنید.

طوری که بدن حالت طبیعی خودش را داشته باشد. این حالت را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه حفظ کنید.
اگر این حرکت زیادی برای شما ساده است، می توانید همین کار را بدون قرار دادن بالش انجام دهید. در این حالت شما باید وزن بدن تان را با کمک عضلات دست، شانه، شکم، کمر و ران تحمل کنید و فاصله بدن تان با زمین را در حالی که بدن حالت صاف و مستقیم خودش را هم چنان نگه داشته است، حفظ کنید. این حرکت را چند بار در روز تکرار کنید.

دراز کشیدن روی زمین

کشش و انحنای کمر به صورت خوابیده

برای انجام این کشش باز هم باید مثل حالت قبل بر روی شکم بر روی زمین دراز بکشید. بالا تنه را به کمک دست ها از زمین بلند کنید. آرنج ها را روی زمین به صورت پایه قرار دهید. در این حالت دست از آرنج به اندازه 90 درجه خم می شود. دست ها باید دقیقاً زیر تیغه شانه قرار بگیرند. یعنی زیادی از بدن فاصله نداشته یا زیر بدن قرار نگرفته باشند. لگن را کاملاً به زمین بچسبانید. در این حالت کمر به سمت پایین و زمین کاملاً انحنا پیدا می کند. این حالت را 30 ثانیه تا یک دقیقه حفظ کنید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

کشش و انحنای کمر به صورت خوابیده

شنای نیمه و به صورت دراز کشیده

مثل حالت قبل روی زمین دراز بکشید. یعنی شکم و لگن و سینه روی زمین قرار بگیرند. حالا دست ها رو به روی خود بر روی زمین بگذارید. با کمک دست ها سعی کنید نیم تنه بالا را از زمین بلند کنید. این کار را در حالی انجام دهید که لگن همچنان به زمین چسبیده باشد. تا جایی بدن را بالا بیاورید که دست ها از آرنج کاملاً صاف شوند. چند ثانیه در این حالت بمانید و بعد به پایین بر گردید. این حرکت را 10 بار انجام دهید. مجموعه حرکات را چند بار در روز تکرار کنید.

شنای نیمه و به صورت دراز کشیده

زانو زدن برای کشش عضله باز کننده لگن

برای اینکه این ورزش را راحت تر و با کمترین میزان آسیب و فشار به بدن انجام دهید، به یک بالش نیاز دارید. ابتدا صاف و مستقیم بایستید. بعد یک پا را یک قدم جلوتر بگذارید. حالا زانوی هر دو پا را خم کنید و پایین بیایید تا جایی که زانوی پای جلویی به زاویه 90 درجه برسد و زانوی پای عقبی کاملاً روی زمین قرار بگیرد.

در واقع شما از قبل باید محل قرار گرفتن زانو بر روی زمین را مشخص کنید و آنجا بالش بگذارید تا وقتی زانو ها را خم می کنید، یکی از زانو ها بر روی بالش قرار بگیرد. کمر هم باید صاف و مستقیم باشد. در واقع شما در این حالت زانو زده اید. حالا به آرامی وزن تان را به سمت جلو بیندازید. این کار را با حرکت دادن لگن انجام دهید.

زانو زدن برای کشش عضله باز کننده لگن

وقتی به سمت جلو حرکت می کنید، در جلوی لگن و سمت پایی که روی بالش قرار گرفته است، احساس کشش می کنید. این حالت را حدود 20 ثانیه حفظ کنید و بعد به حالت اول بر گردید. این کار را برای هر پا 3 بار انجام دهید. این حرکت را به طور کلی 2 بار در روز تکرار کنید.

روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

خوراکی های پرآهن برای خانم های باردار

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

جوانسازی پوست صورت با لیزر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

در دو هفته اول تزریق چند درصد ژل لب جذب میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

روشهای استحصال اسپرم (Sperm Retrieval)

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مطالب علمی و مشكلات رايج پا

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علت منافذ باز پوست چیست؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

درمان استریا یا ترک های پوستی در دوران بارداری

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بیضه نزول نکرده چیست و با چه عوارضی همراه است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

معیارهای مناسب برای انتخاب همسر و ازدواج موفق

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت