دکتر هما فاتحی - پوست و مو

چه بیماریهایی ایجاد خارش پوست میکنند؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drfatehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309 تلفن مطب : 32245018 - 031

خارش پوست، حس ناخوشایندی در پوست است که شما را به خراشیدن و خاراندن پوست خود تحریک می کند. خارش پوست از علائم مشخصه بسیاری از بیماری های پوستی و از نشانه های غیرمعمول برخی از بیماری های سیستمیک است. این خارش ممکن است موضعی یا عمومی باشد و می تواند به عنوان یک بیماری حاد یا مزمن رخ دهد. خارش پوست یک احساس تحریک کننده و غیرقابل کنترل است.

دلایل احتمالی خارش می تواند شامل انواع بیماری های پوستی خارش دار باشد. اگر علت آن واضح نیست، باید برای خارش به پزشک مراجعه کنید. یک پزشک می تواند علت اصلی را پیدا کند و درمان هایی برای تسکین ارائه دهد. چندین درمان خانگی مانند کرم های بدون نسخه و مرطوب کننده ها برای خارش مؤثر هستند. در ادامه انواع بیماری های پوستی خارش دار را به شما معرفی می کنیم.

بیماری های پوستی از شایع ترین علل مراجعه به کلینیک های پوست و مو است که یکی از عمده ترین آنها، بیماریهای پوستی خارش دار است. شما می توانید برای تشخیص و درمان این بیماریها، به دکتر همافاتحی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره و هماهنگی با مطب، با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیماری درماتوگرافی

اگر بعد از خاراندن آرام بدن، رد باریک برجسته و قرمز رنگی روی پوست باقی بماند که محو شدن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، ممکن است فرد مبتلا به بیماری درماتوگرافی باشد. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست؛ اما پزشکان می گویند اضطراب، عفونت ها، مواد آلرژی زا یا داروهایی مثل پنی سیلین می تواند علت بروز این مشکل باشد. درماتوگرافی یک مشکل پوستی جدی است که بر اثر آن پوست به تماس حساس می شود و هیستامین زیادی تولید می کند

احتمال بروز این برجستگی ها در محل تماس و نقاطی که با لباس پوشیده شده بیشتر است. تشخیص این بیماری آسان است؛ اما در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود؛ چون برای شخص مبتلا آن قدر شدید و آزاردهنده نیست که به خاطر آن به یک متخصص پوست مراجعه کند

بیماری گال

بیماری گال یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است که این خارش جوش های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می کند. اين بيماری شايع ترين بیماری پوستی خارش دار در جهان است و به نام های گال، جرب یا Scabies هم شناخته می شود. در واقع نام این بیماری از واژه لاتینی به معنای «خاراندن» نشأت گرفته است.

عامل ايجاد كننده گال كه «هيره» ناميده می شود، بعد از ورود به بدن فرد در پوست زندگی می کند و زیر پوست برای خود سوراخ ها و کانال های زیرپوستی را ایجاد می کند.

آلرژی غذایی

این نوع از انواع بیماری های پوستی خارش دار یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. مراقبت های فوری ممکن است لازم باشد. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به مواد رایج موجود در غذاها یا نوشیدنی ها واکنش نامناسبی نشان دهد. علائم از خفیف تا شدید است و شامل عطسه، خارش چشم، تورم، بثورات پوستی، کهیر، گرفتگی معده، حالت تهوع، استفراغ و مشکل تنفس است. بسته به پاسخ سیستم ایمنی بدن شما، علائم ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف غذایی رخ دهد که باعث واکنش آلرژیک شود. غذاهای محرک آلرژی عبارتند از: شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، صدف، آجیل درخت، گندم و سویا

کاندیدا

درماتیت آتوپیک یا اگزما

در این اختلال، لکه های خشک، پوسته پوسته یا بثورات برآمده را روی پوست خود می بینید. علت اگزما هنوز روشن نیست؛ اما معمولاً خارش پوست در اگزما شدید است. کودکانی که در خانواده ی خود سابقه ی آسم یا حساسیت (آلرژی) دارند، بیشتر ممکن است به اگزما دچار شوند. حساسیت های غذایی خاص و خاراندن پوست، اگزما را بدتر می کند.

درماتیت تماسی

این بثورات خارش دار ناشی از واکنش به چیزی است که در تماس با پوست است. تشخیص علت ایجاد این بثورات گاهی نیازمند بررسی فراوان است. فلزات موجود در جواهر، لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات پاک کننده ای که استفاده می کنید، ممکن است علت درماتیت تماسی باشند. پیچک سمی نیز نوعی درماتیت تماسی را ایجاد می کند. برای درمان درماتیت تماسی باید از چیزهایی که فکر می کنید علت ایجاد آن است، بپرهیزد.

خارش پوست

خشکی پوست

اگر پوستتان خشک باشد، با خارش متوجه خشکی آن می شوید. خشکی پوست، به ویژه، در فصل زمستان و در مکان هایی که هوا خشک است، بدتر می شود. این مشکل با افزایش سن، شایع تر می شود.

پسوریازیس (بیماری پوستی صدف)

در این بیماری، بدن شما سلول های پوستی را بیش ازاندازه تولید می کند. این سلول ها در لکه های التهابی خارش دار روی سطح پوست جمع می شوند. پسوریازیس نتیجه ی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی است.

بیماری کلیوی

بیماری های کلیه هم می توانند علائم خود را روی سطح پوست بروز دهد و در موارد شدید موجب خارش پوست شوند. کلیه ها مواد و عناصر خطرناک و سمی را در درون سیستم بدن تصفیه می کنند. اگر در اثر بیماری کلیه این عمل به درستی انجام نگیرد، متابولیت هایی ساخته می شود که در سطح پوست جمع شده و موجب خارش آن می شود.در حقیقت، ۴۰% از افرادی که در مرحله نهایی بیماری کلیوی خود هستند، به خارش پوست دچار می شوند.این نوع از خارش سطح وسیعی از پوست را در برمی گیرد و خارش بدن در شب به بالاترین حالت خود می رسد.

بیماری نخاعی

ظاهر شدن خارش مداوم وسط کمر (بدون جوش یا دانه) می تواند نشانه ی نوروپاتی، نشانه ای از عصبانیت باشد. قبل از ارائه درمان، پزشکان ابتدا بیماری نخاعی را به عنوان یک علت، شناسایی می کنند. تحقیقات نشان داده است که بیماری ستون فقرات، چه به علت سن یا آسیب، می تواند بر عصب فشار وارد کند و آن را خراب کند که باعث احساس خارش در پوست می شود.

خارش های نوروپاتی ممکن است در یک سمت بدن و یا هر دو طرف رخ دهد، اما اگر خراش تسکین نداشته باشد، هشداری بزرگ است. خارش، اغلب تشدید می شود. هنگامی که بیماری نخاعی یا سایر بیماری ها اتفاق افتاد، ممکن است خارش عصبی با کرم کپسایسین که از فلفل داغ گرفته شده است، درمان شود. این روش برای سوزاندن اعصاب به طور نامنظم بر روی پوست شلیک می شود.

آبله مرغان

سیروز کبدی

سیروز کبدیهم یکی دیگر از دلایل خارش بدن است.

لنفوم

از 5 تا 30 درصد لنفوم ها مانند هوجکین و غیر هوجکین می تواند خارش داشته باشد، خارش با تحریک یا بدون تحریک، می تواند اولین علامت بیماری هوجکین باشد که احتمالاً ناشی از سیتوکین ها، مولکول های سیگنال سلولی است که موجب التهاب در پاسخ به عفونت می شود. اگر پزشک شما به لنفوم شک کند، ممکن است اشعه ایکس تجویز کند تا بیماری را از بین ببرد. اگر این بیماری تشخیص داده شد، خارش پس از شروع شیمی درمانی یا پرتودرمانی به زودی متوقف خواهد شد.

راش پوستی

راش پوستی یا بثورات پوستی به حالت خاصی گفته می شود که مانند برآمدگی های قرمز رنگ در نقاط مختلف پوست ایجاد می شود و خصوصیت بارز آن ایجاد خارش شدید است. بعضی مواقع نیز حالت ملتهب یا پوسته پوسته شده را ایجاد می کند. راش ها شامل انواع گوناگون می باشند و در بیماری های مختلف شاهد ایجاد بثورات و راش هستیم که از علائم آن بیماری هستند.

علائم خارش پوست

گاهی ممکن است نواحی کوچکی از بدن مانند بازو و یا پاها دچار خارش شوند و گاهی کل بدن درگیر می شود. ممکن است خارش پوست هیچ گونه تغییر قابل توجهی را در پوست ایجاد نکند. خاراندن بیشتر پوست می تواند باعث خارش بیشتر پوست شود.

تشخیص خارش پوست

در تشخیص علت بروز خارش، پزشک به معاینه فیزیکی و سوابق پزشکی می پردازد. اگر تشخیص داده شود که شرایط پزشکی، علت بروز خارش است، تست های زیر از سوی پزشک درخواست خواهد شد:

زمان مراجعه به پزشک

در موارد زیر حتماً به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید:

چنانچه این وضعیت درمان نمی شود و سه ماه ادامه دارد، به یک پزشک برای بررسی بیماری پوستی و یک متخصص داخلی برای بیماری های دیگر مراجعه کنید. بیشتر ما دست کم یک بار در طول زندگی خود خارش پوست را تجربه کرده ایم؛ اما گاهی خارش پوست طولانی و آزاردهنده می شود. همانطور که خواندید خارش پوست، علت های مختلفی دارد و در بیشتر اوقات با تشخیص علت خارش می توانید آن را متوقف کنید.

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. اگر درمان های خانگی کمکی به بهبود خارش نکنند، دارو و یا سایر روش های درمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

از دیگر اقداماتی که در منزل و به منظور کنترل و بهبود خارش می توان انجام داد، عبارت است از:

کلینیک پوست و مو دکتر هما فاتحی در اصفهان افتخار دارد که در حداقل زمان انتظار پاسخگوی نیاز شما عزیزان در زمینه های جوانسازی پوست، لیزر موهای زائد، تزریق ژل و ... میباشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رژیم فستینگ

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سوالات متداول درباره لیزیک قسمت چهارم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

مکانیزم انجام و اثر بخشی مزوتراپی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

۶ توصیه برای مسافرت بدون درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

راهکارها تغدیه در درمان سکته قلبی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان کمردرد به روش کایروپراکتیک

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هایفوتراپی چگونه انجام میشود؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

دستگاه کرایوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کاشت مو در مردان با چه عوارضی همراه است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت