شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

سونوگرافی لگن نوزاد جهت تشخیص دررفتگی مفصل ران در نوزادان

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

دررفتگی لگن یکی از شایعترین مشکلات اسکلتی مادرزادی است که نوزادان را گرفتار می کند. این مشکل در بدو تولد به وجود نمی آید؛ زیرا در بدو تولد مفصل هنوز محکم نشده است تا علائم دررفتگی لگن مشاهده شود بلکه در اکثر مواقع دررفتگی، چندین هفته بعد از تولد و پس از سفت شدن مفصل رخ میدهد. در اغلب موارد شایع ترین شکل بیماری مادرزادی لگن به صورت خفیف و تنها به حالت کم عمقی حفره لگن رخ می دهد. دررفتگی لگن در نوزادان عموماً علائم مشخصی ندارد و پیامد و عوارض آن با راه افتادن کودک آغاز می شود و والدین با راه رفتن کودک بعد از سن یک سالگی به بیماری کودک خود پی می برند. دیسپلازی پیشرونده لگن در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام، می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدت شود؛ اما با درمان زودرس میزان مشکلات بعدی لگن که به درمان نیاز خواهد داشت، بسیار کمتر می شود. وضعیت نوزادانی که در معرض ریسک بالای دررفتگی لگن قرار دارند با امواج مافوق صوت در سونوگرافی، بررسی شده و عکس هایی از استخوان های لگن آنها تهیه می شود. در سونوگرافی لگن نوزادان، عمق حفره مورد نظر بررسی شده و اطلاعاتی در مورد مقاومت برای نگهداری مفصل مربوطه به پزشک ارائه می نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

در رفتگی مفصل ران در نوزادان چیست؟

دررفتگی لگن (DDH) در نوزادان اشاره به مجموعه شرایطی دارد که به طور خاص بر روی سر استخوان ران و حفره آن در لگن تأثیر می گذارد. در رفتگی لگن نوزادان قبلاً در رفتگی مادرزادی لگن (CDH) نامیده می شد. هنگامی که دررفتگی کامل برای فرد ایجاد شود، سر استخوان ران در داخل حفره آن در لگن قرار نمی گیرد و در این شرایط پزشک ممکن است به صورت دستی استخوان ران را با انجام معاینات لازم در داخل حفره قرار دهد یا با توجه به شرایط از روش های دیگر برای درمان استفاده نماید.

علل دررفتگی مفصل ران در نوزادان

دلایل زیادی برای بروز دررفتگی مادرزادی مفصل ران وجود دارد، از جمله:

در رفتگی مادرزادی مفصل ران (DDH) که قبلاً به عنوان دیسپلازی رشدی مفصل ران (CDH) شناخته می شد، به این معنی است که مفصل ران نوزاد تازه متولد شده دررفته یا مستعد دررفتگی است. حدود ۹۵ درصد از نوزادان متولد شده با در رفتگی مادرزادی مفصل ران می توانند با موفقیت درمان شوند.

تقریباً از هر ۶۰۰ دختر یک نفر درگیر این بیماری است، در حالی که از هر ۳۰۰۰ پسر فقط یک مورد وجود دارد. ران چپ سه برابر بیشتر از ران راست تحت تأثیر قرار می گیرد. دررفتگی هر دو مفصل ران غیرمعمول نیست. در رفتگی مادرزادی مفصل ران همچنین در نوزادانی که با اختلالات خاصی از جمله فلج مغزی و اسپینا بیفیدا متولد می شوند، بیشتر دیده می شود. در یک سوم موارد سابقه خانوادگی در رفتگی مادرزادی مفصل ران وجود دارد.

سونوگرافی لگن نوزاد

علائم در رفتگی لگن نوزاد

دررفتگی مادرزادی لگن معمولاً بر یک سمت بدن و در بیشتر مواقع بر سمت چپ تأثیر می گذارد. نوزادان در این شرایط هیچ گونه دردی ندارند و علائمی از خود نشان نمی دهند. برای تشخیص این بیماری پزشک علائم زیر را مور دبررسی قرار می دهد:

عوامل خطر در رفتگی لگن نوزاد

عوارض دررفتگی لگن نوزاد

به طور کلی می توان گفت عارضه دررفتگی لگن در نوزاد با عوارض و پیامدهای زیر همراه است:

درمان دررفتگی لگن نوزاد

بیشتر نوزادانی که در هنگام تولد مفصل ران سست دارند، معمولاً تا ۶ هفته پس از تولد بدون هیچ درمانی بهبود پیدا می کنند. افراد دچار مفاصل ران سست که به خودی خود بهبود پیدا نمی کنند، باید ۶ تا ۸ هفته پس از تولد درمان را شروع کنند. اگر کودک دچار در رفتگی لگن است، باید فوراً درمان آغاز شود.

یک برس نرم به نام بریس پاولیک هارنس وجود دارد که می تواند بیشتر مشکلات لگن را درمان کند. این بریس زانوهای کودک شما را جدا از هم نگه می دارد و آنها را به سمت بالا و به سوی قفسه سینه خم می کند. پزشک باید در چند هفته اول، مفاصل ران کودک شما را بررسی کند تا ببیند که آیا مفصل ران به موقعیت طبیعی خود بازگشته است یا در وضعیت قبلی خود باقی مانده است. پس از بازگشتن استخوان به کاسه مفصل، فرزند شما باید ۲ تا ۳ ماه دیگر این بریس را بپوشد. کودک شما به مدت سه تا شش ماه کامل باید بریس را شبانه روز بپوشد.

این بریس نیز مانند بریس پاولیک هارنس، لگن کودک را در موقعیت وضعی مناسب قرار می دهد تا در مسیری که باید رشد کند. تفاوت این بریس با بریس پابلیک هارنس این است که این بریس بسیار سفت است و اجازه حرکت چندانی نمی دهد. اگر بریس پاولیک هارنس به شما کمک نکند، ممکن است پزشک این بریس را تجویز کند.

این اسپلینت مفاصل ران کودک شما را در یک زاویه بیشتر از ۹۰ درجه نگه می دارد؛ در حالیکه پاهای او بیرون می ماند. کودک باید ۶ تا ۱۲ هفته حتی در هنگام حمام کردن این اسپرینت را بپوشد. شانس موفقیت استفاده از اسپلینت ون روزن در صورتی که یک نوزاد در هفته اول زندگی خود آن را بپوشد، بالاتر از ۹۵ درصد خواهد بود.

کشش یک روش رایج نیست؛ اما گاهی اوقات دیسپلازی مفصل ران نوزاد با کشش درمان می شود. در حالی که کودک شما به پشت دراز کشیده است، یک سیستم وزنه و قرقره، پاهای او را بلند می کند و در این موقعیت قرار می دهد. ایده استفاده از این دستگاه، کشش رباط ها و کمک به جراح مفصل ران در جراحی های بعدی است؛ اما تمام پزشکان موافق تأثیر آن نیستند.

اگر پوشیدن بریس یا اسپلینت کمک نکند و کودک شما حداقل ۶ ماه داشته باشد، ممکن است پزشک عمل را توصیه کند. رایج ترین عمل برای در رفتگی لگن «ریداکشن بسته» نامیده می شود. در ابتدا کودک شما دارویی دریافت می کند که باعث خواب آلودگی او می شود. سپس یک جراح به آرامی بخش توپ مانند سر استخوان ران را به درون کاسه مفصل می راند. هیچ برشی در این عمل لازم نیست.

پس از عمل ریداکشن بسته، کودک شما باید در دوره بهبودی حداقل ۳ ماه از گچ محکم استفاده کند تا مفصل بهبود پیدا کند. این فرایند اغلب با استفاده از یک بریس فیکس ابداکشن دنبال می گردد. هر دوی این روش ها باعث فراهم نمودن پشتیبانی برای مفصل ران و افزایش قدرت و حرکت در آن می شوند.

عمل ریداکشن بسته برای ۱۰ تا ۲۰ درصد از نوزادان فایده ای ندارد. در این صورت پزشک شما تصمیم به انجام عمل ریداکشن باز می گیرد. این عمل جراحی پیچیده تر است. در این عمل جراحی، پزشک شما از طریق ایجاد یک برش کوچک می توانند عضلات را تنظیم کند، استخوان ها را تغییر شکل دهد یا تاندون های سفتی که ممکن است باعث بروز مشکل شده باشند را آزاد کند. پزشک همچنین می تواند مفصل ران کودک شما را به نحوی تنظیم کند که سر استخوان ران در جایی که باید قرار بگیرد.

آمادگی برای سونوگرافی لگن نوزادان

سونوگرافی لگن نوزادان معمولاً احتیاجی به آمادگی خاصی ندارد و در هر زمانی قابل انجام می باشد.

نحوه انجام سونوگرافی لگن نوزادان

در این پروسه با کمک پروپ سونوگرافی از حفره های مفصل هیپ و سر فمول تصویر برداری انجام می گیرد. در این سونوگرافی مفصل های لگن مورد بررسی قرار گرفته و زوایای آن ترسیم می شود. در صورتیکه این حفره از عمق مناسبی برخوردار بود و سر فمول در جای خود به درستی واقع شده بود، وضعیت هیپ طبیعی گزارش می شود. در غیر این صورت با توجه به جداول استاندارد موجود در سونوگرافی و زوایایی که در این پروسه به دست آمده اند، کمبود عمق حفره استخوان برآورد می شود.

تفسیر سونوگرافی لگن نوزاد

سونوگرافی لگن نوزاد، شکل استخوان لگن، عمق حفره استابولوم، میزان پوشش سر استخوان ران توسط استابولوم، زوایای استخوان لگن و ران و نحوه قرارگیری آن ها نسبت به هم بررسی می شود. با توجه به این موارد میزان در رفتگی لگن نوزاد مشخص می شود. برای مثال در صورت گزارش Type ǀ در هر سنی، لگن طبیعی بوده است. گزارش Type ǀǀǀ و Type ǀV نیز نشان دهنده در رفتگی لگن نوزاد هستند؛ اما تفسیر سونوگرافی نوزاد در سایر دسته بندی ها بر اساس سن انجام می شود.

عوارض سونوگرافی لگن نوزادان

سونوگرافی یکی از امن ترین روش های تصویر برداری است و هیچگونه عوارضی ندارد. این آزمایش کاملاً بدون درد و بدون هیچ مشکل خاصی است.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه ، پوست و مو ، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزوتراپی چگونه انجام میشود؟

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

آیا مزوتراپی در درمان ریزش مو موثر است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تغذیه و رژیم غذایی برای رفع و درمان خستگی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ترک خوردگی گوشه لب نشانه چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

آیا مصرف قرص های ضد بارداری با سرطان پستان ارتباط دارد؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

آدنوزیس پستان چیست؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

قبل از لیزر شیو کنید

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مزوتراپی چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت