دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی

بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]آدرس وب سایت : www.drseif-radiology.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق تلفن مطب : 88553155 - 021

شانس درمان برای یک بیمار سرطانی به شدت به مرحله بیماری در زمان تشخیص بستگی دارد. وقتی تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود - قبل از اینکه خیلی بزرگ باشد یا گسترش یابد - احتمال درمان موفقیت آمیز تومور بیشتر است. تشخیص زود هنگام سرطان به عوامل بسیاری بستگی دارد: غربالگری جمعیت در معرض خطر، توانایی بیماران و متخصصان در تشخیص علائم هشدار دهنده، استفاده از روش های تشخیصی برای افتراق بین سرطان و سایر شرایط پزشکی و همچنین تعیین دقیق محل و میزان گسترش تومور.
اگر پزشک شما فکر می کند که سرطان دارید، یک بررسی کامل انجام می شود. این احتمالاً شامل یک معاینه فیزیکی و بررسی علائم، سابقه بیماری خانوادگی، آزمایش خون و آزمایش های تصویربرداری خواهد بود. در بسیاری از مواقع، یک قطعه کوچک (نمونه) از سلول ها یا تومور تغییر یافته باید خارج شود و مورد آزمایش قرار گیرد که به این فرایند، بیوپسی می گویند. گاهی اوقات این تنها راه برای اطمینان از ابتلا به سرطان است.

انواع سونوگرافی در مرکز تصویر برداری شقایق تهران با به روزترین دستگاه ها قابل انجام می باشد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02188553155 تماس حاصل فرمایید.

هنگامی که سرطان پیدا شد، آزمایش های تصویربرداری بیشتری انجام می شود تا مشخص شود که آیا سرطان رشد یا گسترش یافته است یا نه. از همه این اطلاعات برای ایجاد بهترین برنامه درمانی برای هر فرد استفاده می شود.

انواع مختلف تصویربرداری تشخیصی مورد استفاده برای سرطان چیست؟

تصویربرداری برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می شود که می تواند به یافتن تومورها و سایر تغییرات کمک کند و نشان دهد که چه میزان بیماری وجود دارد و کمک کند که آیا درمان موثر است یا خیر. همچنین ممکن است از تصویربرداری برای انجام بیوپسی و سایر روش های جراحی استفاده شود. در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایجی که ممکن است برای سرطان استفاده شود، آورده شده است.

اشعه ایکس از دوزهای کم تابش برای ایجاد تصاویر درون بدن شما استفاده می کند. تکنسین دستگاه اشعه ایکس شما را در موقعیت مورد نظر قرار داده و پرتو اشعه ایکس را به قسمت صحیح بدن شما هدایت می کند. در حالی که تصاویر گرفته می شوند، باید بی حرکت بمانید و ممکن است لازم باشد نفس خود را برای یک یا دو ثانیه حبس کنید.

سی تی اسکن از یک دستگاه اشعه ایکس متصل به کامپیوتر برای گرفتن یک سری عکس از اندام های شما از زوایای مختلف استفاده می کند. این تصاویر برای ایجاد تصاویر سه بعدی دقیق از داخل بدن شما استفاده می شود.
گاهی اوقات، ممکن است قبل از انجام اسکن، رنگ یا مواد کنتراست دیگری دریافت کنید. ممکن است رنگ را قورت دهید یا ممکن است توسط یک سوزن وارد رگ شود. مواد کنتراست با برجسته کردن قسمت های خاصی از بدن به آسان تر خواندن تصاویر کمک می کند. در طول سی تی اسکن، روی میزی که در یک اسکنر دونات شکل قرار می گیرد، بی حرکت دراز می کشید. دستگاه سی تی در اطراف شما حرکت می کند و عکس می گیرد.

بهترین آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان

ماموگرافی یک اسکن اشعه ایکس از پستان است. این برای یافتن و تشخیص بیماری پستان در زنانی که دارای مشکلات سینه مانند توده، درد یا ترشح از نوک سینه هستند، استفاده می شود. همچنین برای بررسی بیماری های پستان در زنانی که مشکلات سینه ندارند، استفاده می شود (به این ماموگرافی غربالگری می گویند). ماموگرافی نمی تواند ثابت کند که تغییر پستان سرطانی است. اما اگر چیزی را نشان دهد که ممکن است سرطان پستان باشد، می توان آزمایش های بیشتری انجام داد.

MRI از یک آهنربای قوی، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و سایر ساختارهای داخل بدن شما استفاده می کند. MRI اغلب برای بررسی قلب، مغز، کبد، پانکراس، اندام های تناسلی مردانه و زنانه و سایر بافت های نرم استفاده می شود. MRI می تواند حتی تغییرات جزئی را در بافت ها نشان دهد. می تواند جریان خون را ارزیابی کند، تومورها را شناسایی کند و بسیاری از انواع سرطان را تشخیص دهد، عفونت ها و آسیب های استخوان ها و مفاصل را ارزیابی کند.
هنگامی که MRI انجام می دهید، روی میزی که به داخل اتاقک گرد و طولانی وارد می شود، بی حرکت دراز می کشید. دستگاه ام آر آی صداهای بلند و ضربان ریتمیک تولید می کند. گاهی اوقات، ممکن است قبل یا در طول معاینه ام آر آی، رنگ خاصی به رگ شما تزریق شود. این رنگ که ماده کنتراست نامیده می شود، می تواند تومورها را در تصاویر روشن تر نشان دهد.

اسکن هسته ای از مواد رادیواکتیو برای گرفتن عکس از داخل بدن استفاده می کند. این نوع اسکن ممکن است اسکن رادیونوکلئیدی نیز نامیده شود. قبل از این اسکن، مقدار کمی از مواد رادیواکتیو تزریق می شود که گاهی اوقات به آن ردیاب می گویند. از طریق خون شما جریان یافته و در استخوان ها یا اندام های خاصی جمع می شود. در طول اسکن، شما هنوز روی میز دراز می کشید در حالی که دستگاهی به نام اسکنر، رادیواکتیویته بدن شما را تشخیص داده و اندازه گیری می کند و تصاویری از استخوان ها یا اندام ها را بر روی صفحه کامپیوتر یا فیلم ایجاد می کند.
تصاویری که اسکنر ایجاد می کند نشان دهنده مسیر حرکت ردیاب است. لکه های موجود در تصاویر ممکن است تومور یا سایر آسیب های بافتی باشند. برخی از اسکن های هسته ای رایج عبارتند از اسکن استخوان، اسکن PET، اسکن تیروئید، اسکن MUGA و اسکن گالیوم. نوع اسکن انجام شده بستگی به این دارد که پزشک شما می خواهد کدام قسمت از بدن را بررسی کند. پس از اسکن، مواد رادیواکتیو در بدن شما به مرور زمان رادیواکتیویته خود را از دست خواهند داد. همچنین ممکن است از طریق ادرار یا مدفوع از بدن شما خارج شود.

اسکن استخوان نوعی اسکن هسته ای است که برای بررسی نواحی غیر طبیعی یا آسیب در استخوان ها انجام می شود. آنها ممکن است برای تشخیص سرطان استخوان یا سرطانی که به استخوان ها گسترش یافته است (که تومورهای استخوان متاستاتیک نیز نامیده می شوند) استفاده شوند. قبل از این آزمایش، مقدار بسیار کمی از مواد رادیواکتیو به رگ شما تزریق می شود. همانطور که در خون حرکت می کند، مواد در نواحی غیر طبیعی استخوان جمع می شوند. مناطقی که مواد جمع آوری می شوند در تصاویر گرفته شده توسط یک اسکنر خاص نشان داده می شوند. به این مناطق «نقاط داغ» می گویند.

 آدرس اينستاگرام دکتر سيف

اسکن PET می تواند تفاوت هایی را در فعالیت بافت های بدن شما نشان دهد. از مقدار کمی از ماده رادیواکتیو متصل به قند استفاده می کند. (به آن رادیونوکلئید یا رادیودارو یا رادیواکتیو ردیاب می گویند) ردیاب در خون شما قرار می گیرد. بیش از یک ساعت یا بیشتر، در سلول های فوق فعال مانند سلول های سرطانی جمع می شود. سپس از یک اسکنر مخصوص برای دیدن جایی که ردیاب در بدن شما جمع شده است، استفاده می شود. اسکن PET و CT اغلب با هم انجام می شود که به آن PET/CT گفته می شود. تصاویر دقیقی از ساختار درون بدن به همراه اطلاعاتی در مورد فعالیت سلول ها و بافت ها ارائه می دهد. اسکن PET نوعی اسکن هسته ای است که تصاویر سه بعدی دقیقی از نواحی داخل بدن شما که گلوکز می گیرند، می سازد. از آنجایی که سلول های سرطانی معمولاً گلوکز بیشتری نسبت به سلول های سالم مصرف می کنند، می توان از این تصاویر برای یافتن سرطان در بدن استفاده کرد.
در طول اسکن، روی میزی که از طریق اسکنر به جلو و عقب حرکت می کند، بی حرکت دراز می کشید.

در معاینه اولتراسوند از امواج صوتی با انرژی بالا استفاده می شود که افراد قادر به شنیدن آنها نیستند. امواج صوتی از بافت های داخل بدن شما منعکس می شود. یک کامپیوتر از این پژواک ها برای ایجاد تصاویری از نواحی داخل بدن شما استفاده می کند. این عکس سونوگرافی نام دارد. در طول معاینه اولتراسوند، روی یک میز دراز می کشید در حالی که یک متخصص به آرامی وسیله ای به نام مبدل را روی پوست قسمتی از بدن که در حال بررسی است حرکت می دهد. مبدل با یک ژل پوشانده شده است که باعث می شود راحت تر روی پوست سر بخورد.

سونوگرافی کالرداپلر در مرکز تصویربرداری شقایق واقع در منطقه یوسف آباد تهران، با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02188553155 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا تزریق چربی برای ورزشکاران مناسب است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

پیشگیری از چاقی پس از ترک سیگار

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هیستروسکوپی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

علت اصلی ایجاد گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

وازکتومی بدون تیغ جراحی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

درمان خال

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت