دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی

کنترل و پیشرفت پوکی استخوان با رادیولوژی اشعه ایکس

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]آدرس وب سایت : www.drseif-radiology.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق تلفن مطب : 88553155 - 021
آنچه در این مطلب میخوانید

پوکی استخوان بیماری است که کاهش تراکم استخوان، کاهش استحکام آن و در نتیجه ضعیف و سست شدن استخوان ها را به بار می آورد. این بیماری در عمل منجر به استخوان های سوراخ سوراخ غیرنرمالی می شود که مانند اسفنج می توان آنها را فشار داد. این اختلال اسکلت بدن باعث تحلیل رفتن استخوان ها و شکستگی های متعدد در استخوان ها می شود. در این بیماری استخوان نسبت به یک استخوان عادی تراکم کمتری دارند. استخوان در حالت نرمال شامل پروتئین، کلاژن و کلسیم می شود که همگی باعث استحکام استخوان ها می شود. استخوان هایی که دچار بیماری پوکی استخوان می شود با کوچکترین آسیب دیدگی می شکنند، آسیب دیدگی ها که در حالت عادی باعث شکستگی استخوان نمی شدند. شکستگی هم می تواند به صورت ترک (مثل شکستگی لگن) باشد هم شکستگی خرد و له شده (مانند شکستگی فشاری ستون فقرات) می شود. ستون فقرات، لگن و مچ دست نواحی از بدن هستند که در اثر پوکی استخوان می شکنند. در آزمایش سنجش تراکم استخوان از مقدار کمی اشعه ایکس برای اندازه گیری میزان مواد معدنی موجود در استخوان های پایین کمر، مفصل ران یا ساعد دست ها استفاده می شود. این آزمایش به شناسایی افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند کمک می کند. به عبارت دیگر از آزمایش های سنجش تراکم استخوان برای شناسایی افرادی که در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار دارند استفاده می شود. پزشک شما می تواند با استفاده از نتایج این آزمایش به شما کمک کند تا سلامت استخوان هایتان را حفظ کنید و همچنین در صورت نیاز درمان مناسب را به شما توصیه کند.

شما می توانید برای انجام انواع سونوگرافی و رادیوگرافی مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155-021 اقدام فرمایید.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا استئوپروز Osteoporosis به معنی کم شدن تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده میشود و شکننده شدن استخوان موجب میشود و احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معمولاٌ به تدریج پیشرفت میکند و هیچ علامتی از خود بروز نمیدهد تا وقتی که شکستگی به وجود میاید.

تشخیص پوکی استخوان

علت اصلی پوکی استخوان

استخوان های بدن همیشه در حال تغییر هستند. این تغییرات که شامل تجزیه استخوان قدیمی و جایگزینی استخوان جدید است، در سنین جوانی با سرعت بیشتری انجام می شوند؛ اما به مرور زمان سرعت آن کاهش می یابد و در نتیجه استخوان های بیشتری در بدن از بین می روند، بنابراین علت پوکی استخوان می تواند به عوامل ژنتیکی و یا میزان توده استخوانی تشکیل شده در جوانی بستگی داشته باشد.

عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است موجب پوکی استخوان شوند از جمله:

برخی از عوامل ایجاد این بیماری مانند سن، جنسیت، نژاد، سابقه خانوادگی، استخوان بندی بدن و… خارج از کنترل شما هستند. به این معنی که شما نقش زیادی در به وجود آمدن آن ندارید.

گاهی اوقات علت پوکی استخوان، کم و زیاد شدن هورمون های خاصی در بدن است. از جمله هورمون هایی که منجر به پوکی استخوان می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. هورمون های جنسی: کاهش سطح استروژن در زنان و کاهش سطح تستوسترون در مردان ممکن است باعث ایجاد پوکی استخوان در آنها شود.
  2. تیروئید: مشکلات کم کاری یا پرکاری تیروئيد یکی دیگر از عواملی است که به پوکی استخوان می انجامد.
  3. سایر غدد: فعالیت غدد فوق کلیوی و هایپرتیروئیدی نیز با این بیماری ارتباط نزدیکی دارند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند از بسیاری از بیما ری ها پیشگیری کند. با این حال، مصرف کم کلسیم، داشتن اختلالات اشتهایی و جراحی دستگاه گوارش مانند معده و روده، می توانند از عوامل مؤثر در پوکی استخوان باشند.

در صورتی که شخصی از داروهای کورتیکواستروئید به مدت طولانی استفاده کند و یا از برخی داروها که برای مشکلات تشنج، ریفلاکس معده، سرطان و یا داروهای مخصوص پیوند اعضا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرد.

در صورتی که فردی به بیماری هایی مانند سلیاک، التهاب روده، بیماری کلیه یا کبد، سرطان، لوپوس، روماتیسم مفصلی، مولتیپل میلوما و… مبتلا باشد، ریسک ابتلای او به پوکی استخوان بالاتر خواهد بود.

برخی از عادت های نادرست در زندگی، ممکن است منجر به پوکی استخوان شوند. به عنوان مثال مصرف دخانیات، مصرف زیاد الکل و سبک زندگی کم تحرک موجب کاهش تراکم استخوان در بدن می شوند و در نتیجه از عوامل پوکی استخوان به شمار می آیند.

علائم پوکی استخوان

متأسفانه بیماری پوکی استخوان در مراحل اولیه، هیچ علائم خاصی ندارد و به صورت کاملاً خاموش در بدن پیشروی می کند و تنها با آزمایش های دقیق پزشکی قابل تشخیص است؛ اما پس از ضعیف شدن استخوان ها ممکن است علائمی در برخی افراد دیده شود. برخی از علائم مخفی پوکی استخوان که ممکن است در افراد مختلف دیده شوند، عبارتند از:

  1. کمر درد بعد از شکستگی
  2. کاهش قد به مرور زمان
  3. شکستگی راحت تر استخوان ها
  4. قامت خمیده
  5. بیخوابی ناگهانی
  6. بیماری های لثه
  7. شل شدن دندان ها
  8. گرفتگی شبانه پاها
  9. داشتن ناخن های شکننده
  10. داشتن اختلالاتی در گرفتن برخی از اشیاها

عوارض پوکی استخوان

شکستگی استخوان ها، به ویژه در ستون فقرات یا لگن، جدی ترین عارضه پوکی استخوان است. شکستگی های لگن اغلب در اثر افتادن ایجاد می شود و می تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود. در بعضی موارد، شکستگی ستون فقرات حتی بدون افتادن ممکن است رخ دهد. استخوانهایی که ستون فقرات شما (مهره ها) را تشکیل می دهند می توانند تا حد خرد شدن ضعیف شوند و این می تواند منجر به کمردرد، کاهش قد و حالت خمیده به سمت جلو شود.

آمادگی های لازم قبل از سنجش تراکم استخوان

تصویربرداری با اشعه ایکس برای تشخیص پوکی استخوان

دستگاه DEXA پرتویی نازک و نامرئی از پرتوهای X را از طریق استخوان ارسال می کند. بخشی از این انرژی عمدتاً توسط بافت نرم جذب می شود و دیگری توسط استخوان. مقدار بافت نرم را می توان از کل جدا کرد و آنچه باقی مانده است تراکم مواد معدنی استخوان بیمار است. دستگاه های DEXA دارای نرم افزار ویژه ای هستند که اندازه گیری تراکم استخوان را در مانیتور رایانه محاسبه و نمایش می دهند. این معاینه معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. در معاینه مرکزی DEXA، تراکم استخوان لگن و ستون فقرات را اندازه گیری می کنند. زمانی که بیمار بر روی تخت دراز کشیده است. یک ژنراتور اشعه ایکس در زیر بیمار و یک دستگاه تصویربرداری یا ردیاب در بالا قرار دارد. برای ارزیابی لگن، پای بیمار در یک بریس قرار می گیرد که باسن را به سمت داخل می چرخاند. در هر دو حالت، ردیاب به آرامی از منطقه عبور می کند و تصاویر را روی مانیتور رایانه تولید می کند.

عوارض سنجش تراکم استخوان

عوارض سنجش تراکم استخوان در مقایسه با خطرات پوکی استخوان خیلی کمتر است. به دلیل استفاده از اشعه ایکس در این آزمایش، خطر بروز برخی مشکلات مثل ریسک ابتلا به سرطان به مقدار خیلی کم وجود دارد. این مشکل نیز در صورت استفاده طولانی مدت از این نوع ارزیابی، به وجود می آید. همچنین سنجش تراکم استخوان برای زنان باردار ممنوع است.

افراد مناسب انجام سنجش تراکم استخوان

افرادی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان و یا شکستگی هستند، باید برای انجام این آزمایش اقدام نمایند. از این روش می توان در موارد زیر استفاده نمود:

  1. افرادی که دچار مهره های غیر طبیعی در ستون فقرات خود هستند.
  2. خانم هایی که سن آنها بیشتر از 65 سال است.
  3. آقایانی که سن آنها بیشتر از 70 سال است.
  4. بیمارانی که از داروهای پوک کننده استخوان استفاده می نمایند.
  5. افرادی که از داروهای کورتیکواستروئیدی به دلایل مختلفی استفاده می نمایند.
  6. بیمارانی که دچار پر کاری پاراتیروئید اولیه می باشند.
  7. از این تست در افراد زیر 50 سال استفاده نخواهد شد. مگر اینکه فرد دارای یکی از شرایط زیر باشد:
  8. افرادی که بیش از اندازه لاغر می باشند.
  9. افرادی که دارای بیماری آرتریت روماتوئید می باشند.
  10. افرادی که یکی از والدین آنها دچار شکستگی مفصل ران شده باشد.
  11. در صورتی که فرد در حال حاضر دچار شکستگی مفصل و استخوان باشد.

 آدرس اينستاگرام دکتر سيف

درمان پوکی استخوان

روش درمان پوکی استخوان شامل موارد زیر می شود:

مصرف دارو

روش مگنت تراپی

روش مگنت تراپی بر تحریک استخوان سازی و همچنین تجمع کلسیم در بافت استخوانی و درمان پوکی استخوان تأثیر بسیار زیادی دارد. مگنت تراپی با میدان مغناطیسی ناشی از آهن ربا (وسایلی که جریان الکترومغناطیسی ایجاد می کند) به درون بدن نفوذ کرده و بر روی تک تک سلول ها تأثیر گذاشته و عملکرد سایر ارگان ها را بهبود می بخشد.

تغییر در سبک زندگی

برای مثال در ورزش، تغذیه و رژیم غذایی مصرف کلسیم و ویتامین دی

ورزش

ورزش و نرمش تحت نظر فیزیوتراپ نقش مهمی در حفظ تراکم استخوانی در بین افراد مسن دارد.

یکی از روشهای تشخیص انواع بیماری های روده، تصویر برداری اشعه ایکس کولون ترانزیت تایم است . این روش تشخیصی، در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران با دقیق ترین نتایج انجام می شود. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 88553155-021 اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سردرد و بیماری های چشمی ـ 2

دکتر حیدر سیاتیری [ فلو شيپ تخصصي قرنيه سگمان قدامي ]

انتخاب سکس تراپیست زن بهتر است یا مرد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

آشنایی با سندروم درد میوفاسیال

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

لیزیک یکی از عمل های جراحی اصلاحی برای درمان ضعف چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

روشهای استحصال اسپرم (Sperm Retrieval)

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مراقبتها مزایا ماندگاری عوارض و نحوه تزریق ژل لب

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

کلاژن سازی پوست چگونه است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ریزش موی آندروژنیک در زنان

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت