دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

بورسیت شانه چیست و راههای درمان

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

سر استخوان فوقانی بازو به درون گودی کاسه ای به نام گلنوئید در استخوان کتف قرار می گیرد. ترکیبی از عضلات و تاندون ها که شانه گردان یا روتاتور کاف نامیده می شود، استخوان بازو را در مرکز گودی کاسه ای شانه نگه می دارد. عضله شانه گردان، سر استخوان فوقانی بازو را می پوشاند و آن را به استخوان کتف متصل می کند. درون مفصل شانه، کیسه کوچک حاوی مایعی وجود دارد که بورسا (bursae) نامیده می شود. بورسها کیسه های پر از مایع موجود در نزدیکی مفاصل هستند. این کیسه ها به عنوان یک بالش میان بخشهای در حال حرکت در مفاصل عمل می کنند تا از ساییدن عضلات، استخوانها و تاندونها به همدیگر جلوگیری کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

وقتی بورسهای شانه تحریک بشوند، ملتهب شده و بزرگ می شوند. این بدان معنا است که عضلات و تاندونهای شانه فضای کمتری برای حرکت دارند که در نهایت موجب درد و کاهش حرکت شانه می شود. درمان با متخصصان طب فیزیکی بهترین روش درمان بورسیت شانه است.آنها می توانند با شما همکاری کند تا مشکلات اساسی فیزیکی را که ممکن است باعث التهاب شانه یا بورسیت شانه شما شود، اصلاح کنند. در مراحل اولیه درمان اين درد به صورت غیر جراحی می باشد. استفاده از روش های مدرن طب فیزیکی می تواند در درمان های اولیه درد کمک کننده باشد. هدف درمان بورسیت شانه یا هر نوع بورسیت، کنترل التهاب بورسا است.

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی شانه بهبود بخشیده و درمان می نماید. شما می توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.

علت بورسیت شانه

عوامل زیر از علت های بورسیت شانه شناخته شده است:

بورسیت شانه

علائم بورسیت شانه

علائم بورسیت شانه معمولاً در شب بعد از یک روز طولانی فعالیت یا صبح که شانه برای مدت طولانی بی حرکت بوده است، بدتر می شود. شایع ترین ناحیه بورسیت شانه، بورس ساب آکرومیال است. هنگامی که بازوها بالا آورده می شوند، التهاب در این منطقه باعث درد می شود.

سایر علائم بورسیت شانه عبارتند از:

تشخیص التهاب و تورم بورس شانه

پزشک پس از معاینه فیزیکی برای تشخیص نهایی آزمایش های زیر را تجویز خواهد کرد:

  1. سونوگرافی: سونوگرافی همان تصویربرداری به صورت زنده از درون بدن است که برای تشخیص و بررسی محل و نوع التهاب به پزشک کمک می کند.
  2. ام آرآی: ام آرآی تصویربرداری از بدن با استفاده از اشعه ایکس است که برای بررسی و ردیابی برخی اختلال ها مانند آرتریت و خار استخوان مورداستفاده پزشکان قرار می گیرد.
  3. آسپیراسیون مفصل: در این آزمایش پزشک با استفاده از سرنگ از مایعی که در قسمت شانه جمع شده است را برای انجام آزمایش به عنوان نمونه از بدن خارج می کند.

انواع بورسیت شانه

بورسیت های شانه بر اساس مکانیسم و زمان ایجاد آن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره شده است:

بورسیت شانه مزمن

در این نوع بورسیت ها به علت آسیب های مکرر ممکن است دوره های بدون علائم و درد در بیمار وجود داشته باشد؛ ولی مجدداً درد ایجاد شود. در این نوع بورسیت ها ممکن است ضعف عضلانی در ناحیه شانه و بازو در بیمار ایجاد شود.

بورسیت شانه حاد

در این نوع بورسیت ها در به طور ناگهانی و اغلب در اثر تصادف و یا تروما و ضربه ایجاد شده است حرکت دادن در ناحیه بازو و شانه می تواند سبب ایجاد درد شدید در بیمار شود.

بورسیت شانه عفونی

در موارد کمتر ممکن است عفونت های باکتریایی سبب التهاب در مفصل و بورس شود که در این حالت مفصل به رنگ قرمز و گرم شده و تورم ایجاد می شود ممکن است در برخی از بیماران تب نیز وجود داشته باشد.

پیشگیری از بورسیت شانه

پزشک شما می تواند یک برنامه ورزشی خانگی را برای تقویت و کشش عضلات اطراف شانه، بازو، قفسه سینه و گردن برای کمک به جلوگیری از آسیب های بعدی توصیه کند. این ها ممکن است شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری برای عضلات شانه، بازو، قفسه سینه، گردن و عضلات مرکزی باشد. برای کمک به جلوگیری از عود آسیب، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند:

عوامل خطرساز بورسیت شانه

هرکسی ممکن است دچار درگیری بورسیت در مفصل شانه شود؛ اما افرادی که حرکت های تکراری و مداوم انجام می دهند بیشتر مستعد این عارضه می باشند. همچنین افراد زیر ممکن است بیشتر مستعد بورسیت مفصل شانه باشند:

  1. آرتریت ها
  2. نقرس
  3. دیابت
  4. بیماری های کلیوی
  5. بیماری های تیروئیدی

بهترین روشهای درمان بورسیت شانه توسط متخصصان طب فیزیکی

فیزیوتراپی برای مدیریت درد شانه و افزایش تقویت و انعطاف پذیری مفید است. متخصص فیزیوتراپی از روش های درمانی مختلف بهره می گیرد، به بیمار کمک می کند تا مشکلش را بهتر درک کند و فعالیت های معمول خود را سریع تر شروع کند.

پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت)

پلاسمای سرشار از پلاکت (PRP) محلولی تغلیظ شده از پلاکت های بدن خود بیمار در حجم اندکی از پلاسما است. پی آر پی باعث تولید کلاژن و فاکتورهای رشد می شود که باعث افزایش سلول های بنیادی و در نتیجه تسریع در بهبود درد شانه می شود.

اوزون تراپی

تزریق اوزون موجب کاهش درد و بهبود کارایی و عملکرد شانه و در نتیجه بالا بردن کیفیت زندگی بیمار می شود. گاز اکسیژن و اوزون از پشت در شانه تزریق می شود.

ماساژ درمانی

روش ماساژ درمانی با توجه به چگونگی شروع درد انتخاب می شود، بنابراین حتماً حس خود در شانه، شیوه بروز درد و چگونگی شروع آن را به متخصص طب فیزیکی اطلاع دهید تا ایشان روش مناسب را انتخاب کنند. متخصص ساختارهای آسیب دیده و علت اصلی درد شانه را تعیین می کند که در اکثر موارد، علت قرار دادن شانه در وضعیت نامناسب است.

شاک ویوتراپی

در شاک ویوتراپی امواج شوکی با انرژی بالا یا پایین روی ناحیه هایی از شانه اعمال می شود که در اثر ابتلا به شانه منجمد یا تاندونیت کلسیفیه دردناک است.

مگنت تراپی

در مگنت تراپی آهن رباهایی روی ناحیه دردناک یا زیر آن در نزدیکی شانه ها قرار داده می شود. این آهن رباها در واقع بیماری را از شانه بیرون می کشد. خون حاوی آهن است؛ آهن رباها جریان خون را زیر ناحیه تحت درمان افزایش می دهد و روند التیام را تسریع می کند. آهن رباها مولکول های آب بدن را با هم هم راستا می کند، در نتیجه ورم کاهش می یابد و درد شانه سریع تر تسکین می یابد.

ورزش و حرکت های اصلاحی

دست راستتان را مقابل بدن دراز کنید و آن را نزدیک کمرتان نگه دارید. دست چپ را پشت آرنج قرار دهید، بازوی راست را به سمت چپ بکشید و از روی قفسه سینه عبور دهید. اگر در شانه احساس درد کردید، بازو را تا جایی که درد متوقف شود، پایین بیاورید. 60 ـ 30 ثانیه در این حالت بمانید، سپس استراحت کنید و حرکت را روی بازوی چپ تکرار کنید. این تمرین را 5 ـ 3 بار انجام دهید.

صاف بنشینید، سپس چانه را به آرامی تا جایی به سمت قفسه سینه ببرید که کشش را در پشت گردن حس کنید. سعی کنید سرتان را به سمت چپ خم کنید تا کشش را در شانه راست حس کنید یا این که سر را به راست خم کنید تا کشش را در شانه چپ حس کنید. کشش را در هر سمت به مدت بیش از یک دقیقه حفظ کنید و همان طور که سعی می کنید تا عضلات را شل کنید، نفس عمیق بکشید. حرکت را 5 ـ 3 بار تکرار کنید. پس از آن که انجام این حرکت برایتان آسان شد، همان طور که بازو را از روی قفسه سینه می کشید، آن را تا ارتفاع شانه بالا ببرید.

کش ورزشی، طناب، نوار یا حتی یک کراوات را پشت سرتان ببرید و آن را با هر دو دست بگیرید. همان طور که از نوار گرفته اید، کتف ها را به هم نزدیک کنید و چانه را به آرامی رو به سقف بالا ببرید. به مدت 15 ـ 10 ثانیه نفس عمیق بکشید و عضلات را شل کنید. حرکت را 5 ـ 3 بار تکرار کنید. برای دشوارتر شدن حرکت می توانید، دست ها را نزدیکتر به هم روی طناب قرار دهید.

صاف روی صندلی بنشینید و زانوهایتان را به هم بچسبانید. بالاتنه را به سمت راست بچرخانید، دست چپ را روی سمت خارجی ران راست قرار دهید. همان طور که به راست نگاه می کنید، شانه ها را شل کنید و به آرامی به ران راست فشار دهید. 15 ـ 10 ثانیه نفس عمیق بکشید و عضلات را شل کنید. حرکت را بر روی سمت چپ بدن نیز تکرار کنید. حرکت را 5 ـ 3 بار برای هر سمت بدن انجام دهید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

در چهارچوب در بایستید و بازوهایتان را به گونه ای در بالای آن قرار دهید که آرنج هایتان زاویه ای 90 درجه بسازد و بازوهایتان نیز با بدن و شانه هایتان زاویه ای 90 درجه بسازد. هر دست را روی یک طرف چهارچوب در قرار دهید، یک پا را جلوتر بگذارید، صاف بایستید و گردن را هم راستا با ستون فقرات نگه دارید. رو به جلو خم شوید، بدن را منقبض کنید و به چهارچوب در فشار دهید. حالت کشش را به مدت 30 ـ 20 ثانیه حفظ کنید. حرکت را دو یا سه بار تکرار کنید.

پرولوزون تراپی شامل اوزون (که یکی از اشکال اکسیژن می باشد و زمانی که در بدن شماست به اکسیژن O2 تبدیل می شود) و مواد مغذی است که در داخل و اطراف رباط، جایی که به استخوان متصل است، تزریق می شود. آن ناحیه اکنون دارای خون، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز می باشد. همچنین این درمان تولید و فعالیت فیبروبلاست ها و کاندروبلاست ها را تحریک می کند. این سلول ها که کلاژن و غضروف بیشتری در بدن تولید می کنند که برای ترمیم رباط ها و مفاصل آسیب دیده مورد نیاز است و این کار قدرت فعالیت ترمیمی سلول ها را افزایش می دهد و بافت های آسیب دیده را محکم می کند، آن ناحیه را ثابت کرده و علت ایجاد درد را از بین می برد.

برای درمان آسیب های زانو، از جمله بورسیت زانو و آسیب رباط صلیبی ، از روشهای غیر جراحی متعددی با نتایج بسیار درخشان استفاده می شود که توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزريق فيلر در صورت و اطراف چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

علت چرب شدن و ترشحات پوست سر بعد از کاشت مو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

پینه پا چیست؟ تفاوت میخچه و پینه

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نکاتی که بیماران تزریق چربی باید بدانند

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ماستکتومی و انواع روشهای انجام آن

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تجهیزات و دستگاه های کلینیک پوست و موی دکتر خسروانی

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نقش میدان های مغناطیسی در زندگی انسان

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هراس اجتماعی (قسمت دوم) ترس اجتماعی

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت