دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

شانه یکی از پر تحرک ترین مفصل های بدن انسان است. به همین دلیل است که شاید بیشتر از دیگر مفاصل و عضلات بدن دچار مشکلاتی مانند در رفتگی شانه می شود. استخوانی سه گوش و صاف در اندام فوقانی آناتومی بدن انسان، کتف یا اسکاپولا می باشد. استخوان کتف به ترقوه و استخوان بازو متصل می باشد و دارای سه کنار، سه زاویه، سه زائده و دو سطح می باشد که هریک از آنها بسیار حساس و شکننده می باشند و باید مراقب باشید تا دچار دررفتگی کتف نشوید.

آنچه در این مطلب میخوانید

کتف از جمله اندام هایی در بدن می باشد که بسیار حساس بوده و در صورتیکه دچار در رفتگی شود باید حتماً به متخصص مراجعه کنید؛ زیرا در صورتیکه این مشکل را نادیده بگیرید ممکن است دچار مشکلات دیگری شوید و حتی نیاز به این باشد که کتف خود را عمل جراحی کنید تا بتوانید مانند قبل از دست خود استفاده کنید. در رفتگی کتف بر اثر یک ضربه به سمت بیرون کتف و یا مستقیم می باشد. برای اینکه بتوان این درد ها را در مفصل شانه به مقدار زیادی رفع کرد، نیاز است تا از طب فیزیکی استفاده نمود. طب فیزیکی کمک می کند تا بسیاری از درد های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند و میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. این روش درمانی شامل تکنیک های مختلفی می شود که در ادامه معرفی میگردد.

مفصل شانه با دامنه حركتی بالا نقش مهمی در انجام کارها دارد و به همین دلیل مستعد آسیب های فراوانی نیز می باشد . مرکز طب فیزیکی و پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ با ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه توانبخشی، کنترل و بهبود انواع بیماریها، آسیبها و صدمات، همچنین درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن، پذیرای مراجعه کنندگان عزیز می باشد. لطفا برای هماهنگی، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت در رفتگی کتف چیست؟

شانه ممکن است پس از وارد شدن آسیب جدی به آن همچون افتادن یا کشیدگی بیش از حد دست یا به دلیل ضربه مستقیم به شانه، دچار در رفتگی شود یا ممکن است این شرایط بدون آسیب دیدگی جدی (در رفتن شانه بدون دلیل) در بیمارانی مشاهده شود که دچار شلی ذاتی مفاصل هستند (بیماران مبتلا به نرمی مفاصل). در بعضی بیماران همچون ورزشکاران فعال در حوزه پرتاب وزنه، تکرار حرکت پرتاب وزنه با فشار باعث کشیدگی کپسول جلوی شانه شده و این شرایط می تواند باعث در رفتن شانه یا نیم در رفتگی آن شود (در رفتگی در نتیجه آسیب های جزئی).

در رفتگی کتف و شانه

علائم در رفتگی کتف و شانه

مهمترین علائم در رفتن شانه عبارتند از:

گاهی اوقات ممکن است در رفتن شانه منجر به پارگی رباط یا تاندون در شانه شود و یا ممکن است به عصب آسیب برساند. مفصل شانه می تواند رو به جلو، رو به عقب یا رو به پایین جابجا شود. یکی از انواع معمول در رفتگی شانه وقتی است که شانه به جلو سر می خورد؛ یعنی استخوان بالای بازو از فصل خود به سمت جلو و پایین جابجا میشود. این حالت ممکن است هنگام پرت کردن بازو به جلو اتفاق بیافتد.

انواع در رفتگی کتف

در رفتگی قدامی (به سمت جلو و پایین) شایع ترین نوع در رفتگی شانه است و استعداد وقوع مجدد دارد.
دررفتگی خلفی (به سمت عقب) معمول نیست. تشخیص و گاهی اوقات درمان این عارضه دشوار است.

تشخیص در رفتگی کتف

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ناحیه درگیر را از لحاظ وجود حساسیت به لمس، تورم یا بدشکلی بررسی می کند. یک عکس رادیولوژی از مفصل شانه دررفتگی را نشان داده و می تواند وجود هرگونه شکستگی استخوان یا سایر آسیب های وارده به مفصل شانه را مشخص کند.

عوارض در رفتگی کتف

  1. آسیب عروقی - عصبی در ناحیه بازو
  2. آسیب عضلانی همراه عضلات ناحیه بازو
  3. عوارض ناشی از شکستگی در همراهی شکستگی و دررفتگی شانه
  4. استعداد به دررفتگی های مکرر شانه: به خصوص در افراد زیر 18 سال چنانچه یک بار دررفتگی قدامی شانه رخ دهد بسیار مستعد به بروز مجدد آن هستند و چنانچه این امر سه الی چهار بار تکرار گردد نیاز به درمان جراحی دررفتگی شانه برای پایدار کردن مفصل شانه داریم.

درمان دررفتگی مفصل شانه، کتف و بازو

درمان طب فیزیکی برای درمان دررفتگی شانه برای تسریع فرآیند درمان و اطمینان از دستیابی به نتایج بهینه و پیشگیری از دررفتگی مکرر شانه لازم و ضروری است. این درمان ممکن است شامل ورزش های شانه درد و موارد زیر باشد:

  1. ماساژ بافت های نرم
  2. استفاده آتل
  3. حرکت دادن مفاصل (قفسه سینه یا گردن)

متخصصان طب فیزیکی با بهره گیری از ابزارها و روش های گفته شده در درمان دررفتگی شانه و کتف اهداف زیر را دنبال می نمایند:

  1. بازیابی دامنه حرکتی: ورم و درد می تواند باعث کاهش دامنه حرکتی شانه شود. متخصص طب فیزیکی می تواند به انجام تمرین های ورزشی ایمن و مؤثر برای بازیابی دامنه حرکتی کامل شانه به شما کمک کند. علاوه بر این، پزشک متخصص ممکن است از تکنیک های خاص تحت عنوان درمان دستی یا کایروپراکتیک برای کمک به کاهش درد در ناحیه شانه، بازو و کتف استفاده کند.
  2. تقویت شانه و بهبود عدم پایداری آن: در این حالت با توجه به میزان آسیب وارد شده و میزان پیشرفت شما در زمان ریکاوری، متخصص می تواند از تمرین های تقویتی مناسب برای بهبود وضعیت شانه شما استفاده کند. در صورتی که فعالیت های لازم برای تقویت عضلات شانه استفاده نشود، همواره امکان باقی ماندن عدم پایداری مفصل شانه و دررفتگی های مکرر مفصل شانه به دلیل این مسئله وجود دارد.
  3. آموزش مجدد عضلات شانه: متخصصان حرکت درمانی می توانند به عضلات شانه شما برای یادگیری نحوه عکس العمل های صحیح به فشارهای تصادفی وارد شده کمک کنند. این متخصصان، تمرین های تجویز شده برای بیمار را برای کمک به وی جهت بازگشت به فعالیت های عادی طراحی کرده اند.
  4. آموزش های خاص برای انجام فعالیت های عادی یا فعالیت های ورزشی: بر اساس الزامات شغلی یا نوع ورزشی که شما انجام می دهید، ممکن است نیاز به استفاده از یک برنامه توانبخشی اضافی برای کمک به عضلات شانه با توجه به فعالیت های انجام شده وجود داشته باشد.

پزشک می تواند به شما مشاوره لازم را در زمینه مناسب بودن زمان شروع تمرین ها و حرکات اصلاحی ارائه کند و به تدریج برای شما از تمرین های متوسط و پیشرفته استفاده نماید. به عنوان یک قاعده عمومی، هنگامی که حرکت های اصلاحی پیشرفت کرده و جدی تر می شوند، نباید علائم بیماری از جمله درد، در فرد افزایش پیدا کند. در غیر این صورت نباید از تمرین مورد نظر استفاده کرد. تمرین های قابل استفاده به شرح زیر هستند:

1. خم کردن شانه

در حالت نشسته قرار بگیرید. بازوی آسیب دیده خود را با دست دیگر از زیر آرنج بگیرید. به آرامی به جلو خم شوید. بازوی خود را تا هنگامی که درد به شما اجازه می دهد به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

2. حرکت پروانه شانه

در حالت نشسته قرار بگیرید. بازوی آسیب دیده خود را با دست دیگر از زیر آرنج بگیرید. به آرامی به جلو خم شوید. بازوی آسیب دیده خود را تا هنگامی که درد به شما اجازه می دهد به طرفین حرکت دهید.

3. چرخش شانه به پهلو

در حالت نشسته قرار بگیرید. آرنج خود را به طرفین بدن چسبانده و مچ دست آسیب دیده (دستی که دچار دررفتگی شانه شده است) را با دست دیگر بگیرید. به آرامی دست خود را در حالت زاویه 90 درجه نسبت به بدن خود حرکت دهید. بیشتر از این دست خود را حرکت ندهید و پس از این حرکت به وضعیت عادی باز گردید.

4. خم کردن شانه

در حالت ایستاده روبروی یک دیوار قرار بگیرید. سعی کنید مشت خود را به سمت دیوار فشار دهید.

5. انبساط شانه

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که پشت شما به یک دیوار باشد. سعی کنید آرنج خود را از پشت به سمت دیوار فشار دهید.

6. حرکت دور کردن شانه

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که سطح خارجی بازوی آسیب دیده شما به دیوار باشد. سعی کنید کل بازوی خود را به طرف دیوار فشار داده و حرکت دهید.

7. حرکت جمع کردن شانه

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که یک حلقه دستمال دستشویی زیر بازوی آسیب دیده شما قرار داشته باشد. سعی کنید کل بازوی خود را به اطراف حرکت دهید.

8. چرخش خارجی

در حالت ایستاده روبروی دیوار قرار گرفته و سطح خارجی دست خود را بر روی دیوار یا یک در نیمه باز قرار دهید. سعی کنید دست خود را به سمت خارج حرکت دهید و در این حالت نباید آرنج از پهلوی شما جدا شود.

9. چرخش داخلی

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که داخل دست آسیب دیده شما به یک دیوار یا در نیمه باز باشد. سعی کنید دست خود را به سمت داخل حرکت دهید. در این حالت نباید آرنج از پهلوی شما جدا شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

زمان مراجعه به پزشک

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تاثیر مواد روانگردان بر مغز

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

درمان سندرم تونل کارپ

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رفع کبودی چشم بعد از جراحی زیبایی پلک

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

انواع روشهای بیوپسی یا نمونه برداری از پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

عوارض جانبی مصرف مکمل های تستوسترون برای مردانی با سطح طبیعی هورمون

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

چگونی انجام سونوگرافی واژینال

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

فواید انواع سبوس

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بوتاکس کف دست چیست؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت