دکتر علی نقره کار - متخصص درد

عملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

سیتوکین تراپی (که با نام های سوپاکین یا ارتوکین تراپی نیز شناخته می شود) روشی بی نظیر برای کاهش درد مفاصل مبتلا به آرتروز است. این روش کاملاً بیولوژیکی است و تنها از پروتئین های تولید شده در بدن و فاکتورهای درمانی استفاده می کند. به لطف روش های نوین تصویربرداری مانند تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(MRI) می توان تغییرات پاتولوژیک غضروف مفصلی را در همان مراحل اولیه شناسایی کرد. پزشکان شدت بیماری مفاصل را در چهار مرحله دسته بندی می کنند. به کمک MRI می توان این مراحل را از هم تفکیک کرد. تشخیص صحیح این که بیماری در چه مرحله ای است بسیار حائز اهمیت است زیرا نوع درمان بستگی به شدت بیماری دارد. مراحل اولیه و متوسط ​​آرتروز به طور کلی بدون جراحی (با روش های محافظه کارانه) درمان می شوند اما اگر بیماری در مرحله پیشرفته باشد نیاز به عمل جراحی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتوکین تراپی برای همه افراد مناسب نیست لذا متخصصان درد ممکن است برای این اشخاص از روش های درمانی غیر دارویی دیگر مانند پی آر پی ، ورزش درمانی، اوزون تراپی ، شاک ویو تراپی، تکارتراپی و رادیوفرکانسی یا آر اف و ... همچنین شیوه های درمان دارویی برای این دسته از بیماران استفاده نمایند. شما می توانید با مراجعه به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، به درمان غیر جراحی آرتروز بپردازید و در این مرکز از انواع روشهای غیرتهاجمی یا کم تهاجمی این بیماری بهرمند گردید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88670088 - 021 اقدام فرمایید.

مراحل بیماری استئوآرتریت (مفصلی):

شروع استئوآرتریت با ایجاد ترک و کوفتگی استخوان همراه است. این ترک ها ممکن است بقدری کوچک باشند که غالبا نادیده گرفته می شوند. در این مرحله، درد مفاصل معمولاً با استراحت از بین می رود.

در مراحل اولیه، آسیب غضروف هنوز جزئی است. هر چند که آسیب جزئی است اما غضروف تضعیف شده و مستعد بدتر شدن است. این امر باعث کاهش سطح ناحیه تحمل بار غضروف در مفصل می گردد لذا نواحی سالم غضروف در معرض تحمل بارهای بیشتری قرار می گیرند.

در مرحله متوسط​​، برخی از علائم آستئوآرتریت مانند درد و سفتی بیشتر نمایان می شوند. با گذشت زمان، ترک های کوچک و مناطق آسیب دیده به شکاف های بزرگتر تبدیل می شوند و ناهنجاری هایی در غضروف به وجود می آید. وجود سوراخ و گودی در سطح غضروف ممکن است باعث به وجود آمدن ضایعاتی شود که به به خود استخوان نیز سرایت پیدا می کند. با تحلیل رفتن غضروف ممکن است که خار استخوانی (کالوس) در حاشیه مفصل شکل بگیرند.

در مرحله حاد استئوآرتریت ، غضروف از روی سطح استخوان جدا شده و یا کاملاً از بین می رود لذا استخوان ها با یکدیگر اصطکاک پیدا کرده و به هم مالیده می شوند. از آنجا که استخوان ها با یکد یگر تماس پیدا می کنند، فضای مفصل از بین می رود. مفصل دچار التهاب شدید اغلب آنقدر خشک و دردناک است که کاملاً بی حرکت می شود. در این مرحله، تنها راه برای بازگرداندن عملکرد تعویض مفصل و استفاده از مفصل مصنوعی است.

ارتوکین تراپی

ارتوپدیک مولکولی و ارتوکین تراپی:

ارتوپدی مولکولی به دنبال کشف دلایل بیولوژیکی اختلالات اسکلتی-عضلانی و ایجاد راه های درمانی و اصلاح عوامل واقعی بیماری است. این رشته برپایه دانش بسیاری از رشته ها از جمله ارتوپدی، زیست شناسی مولکولی و فیزیولوژی بنا شده و با موفقیت در آسیب شناسی بیماری سروکار دارد. این امر با افزایش امید به زندگی و احتمالاً به تعویق انداختن دارو درمانی یا عمل جراحی، شانس زندگی سالم و پویا را افزایش می دهد. روش های درمانی محافظه کارانه و با حداقل تهاجم در ارتوپدی مولکولی بر مبنای نتایج حاصل از تحقیقات فشرده در زمینه استئوآرتریت در چند سال گذشته است، از همین رو، علاقه به این رشتة تحقیقاتی بیشتر شده است.

عملکرد ارتوکین در درمان بیماری های مفصلی:

دانشمندان عوامل مهمی که در ایجاد استئوآرتریت نقش دارند را کشف کرده اند. به عنوان مثال؛ پروتئین اینترلوکین 1 (IL-1)، یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری مفصلی یا استئوآرتریت است. این پروتئین یک سایتوکاین ضد التهابی است که به عنوان یکی از مؤلفه های سیستم ایمنی بدن، توانایی ایجاد تغییر در عملکرد سایر سلول های بدن را دارد. این تغییر می تواند مثبت باشد، مثلا “نیروهای ترمیم کننده” بدن را قادر می سازد تا به سرعت در محل آسیب ظاهر شده و شروع به کار کنند. از سوی دیگر، این پروتئین می تواند باعث ایجاد التهاب و درد در داخل مفصل نیز گردد. این اثرات منفی یکی از دلایل اصلی نابودی غضروف در بیماری استئوآرتریت است.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، گروهی از محققان پروتئینی را کشف کردند که سرکوب کننده التهاب اینترلوکین 1 است و آن را آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-1(IL-1Ra) نامیدند. پروتئین IL-1Ra که از آن در ارتوکین تراپی استفاده می کنند مانع ایجاد التهاب ناشی از اینترلوکین ۱ شده و بدین طریق موجب تسکین درد و التهاب می شود. در برخی از درمانهای ارتوپدی مولکولی، از جمله سرم ارتوکین از این اثر برای بازگرداندن دامنه تحرک سابق و در نتیجه کیفیت بالاتر زندگی استفاده می کنند.غلظت پروتئین اینترلوکین ۱ با افزایش استئوآرتریت در بافت افزایش می یابد و منجر به بروز درد و از بین رفتن بافت می شود.

نحوه انجام ارتوکین تراپی:

ارتوکین تراپی روشی جدید، غیرمعمول و مؤثر برای درمان آرتریت دژنراتیو و صدمات ورزشی است. در این روش از توانایی طبیعی (اتولوگ) و توانایی بیولوژیکی بدن برای ترمیم خود بدن استفاده می شود. پزشکان پلاسمای غنی از پلاکت همراه با فاکتورهای رشد که در مراحل اولیه برداشت شده است را به عنوان مسدود کننده گیرنده اینترلوکین ۱ (IL-1Ra) به قسمت آسیب دیده (مفصل مچ پا) تزریق می کنند. در ارتوکین تراپی، تمام مواد از خون بیمار تهیه می شود و هیچ ماده خارجی یا افزودنی در این فرآیند وجود ندارد.

در زمان آماده شدن برای ارتوکین تراپی، پزشک مقدار کمی خون از بدن بیمار می گیرد و سپس آن را در لوله های مخصوص ریخته و داخل انکوباتور گذاشته می شود. این پروتئین به طور طبیعی در خون یافت می شود که قابلیت انسداد التهاب را به طور موثر و طولانی مدت دارد. این پروتئین مسدود کننده درد و ابتلا به آرتریت دژنراتیو زانو، مفصل ران و ستون فقرات است. سپس لوله های آزمایش سانتریفیوژ می شوند تا پلاکت های غنی شده (PRP) که عامل طبیعی رشد بدن هستند را از خون جدا کنند. به لطف وجود این فاکتورهای رشد، پزشکان قادر به تأثیر مثبت بر توانایی های احیا کننده درون زا در بافت های بدن هستند. پس از آماده شدن این مراحل، پزشک خون را به ناحیه آسیب دیده ( مفصل زانو ) تزریق می کند. سایر لوله های آزمایش باقیمانده منجمد می شوند تا در فواصل زمانی مناسب مجددا به بیمار تزریق شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درد مفصل ناشی از بیماری استئوآرتریت:

ماندگاری ارتوکین تراپی:

ماندگاری ارتوکین تراپی در هر فرد متفاوت است و نمی توان پیش بینی کرد که مزایا و اثر سیتوکین تراپی در یک فرد خاص چه مدت طول خواهد کشید. به طور کلی، هرچه شدت تخریب مفصل زانو کمتر باشد مسلما ماندگاری ارتوکین تراپی نیز بیشتر خواهد بود. از نظر پزشکی می توان چندین بار ارتوکین تراپی را انجام داد.

عوارض احتمالی ارتوکین تراپی:

ارتوکین تراپی به راحتی قابل تحمل است و عوارض جانبی آن بسیار نادر هستند اما برخی از عوارض آن شامل موارد زیر می شود:

جراحی لیزری به عنوان یکی از بهترین روشهای درمان دیسک این عارضه، از سال ۱۹۸۶ تا کنون در سرتاسر جهان انجام می شود و عملی بی خطر، مؤثر و کم تر تهاجمی است و چون بیمار سریعأ از بیمارستان ترخیص میشود، عفونتهای بیمارستانی در این بیماران بسیار کمتر خواهد بود.

درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اضافه کاری و اثرات بد آن بر وضعیت روانی انسان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

چکاپ سریع سلامتی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

درمان غبغب با پلکسر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بیماری ویتیلیگو چیست و چگونه درمان می شود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

همه چیز در مورد قرص ملوکسیکام

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

دیسپورت چیست و مزایای بوتاکس دیسپورت کدام است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مواد غذایی مفید برای تقویت و رشد موها

مصرف مکملهای دوران بارداری

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

ادامه درمان فتق

درمان فتق

فتق چیست

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]