شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

طرح غربالگری کشوری بارداری NT و آنومالی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

مهم ترین مسئله برای هر مادر و پدری، سلامت فرزندشان است و برای بررسی سلامت جسمانی نوزاد در دوران بارداری، انجام سونوگرافی ملزوم است. باید توجه داشت که خانم هایی که در سنین بالا باردار می شوند، احتمال بروز بیماری سندرم داون و دیگر اختلالات کروموزومی در فرزندان آن ها بسیار زیاد است، بنابراین بهتر است حتماً از سونوگرافی NT استفاده کنند. میزان دقت در سونو NT بسیار بالا می باشد و معمولاً برای تشخیص بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بیماری نظیر سندروم داون و دیگر بیماری های خاص، توسط این تصویربرداری تشخیص داده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

مراقبت های روتین دوران بارداری

یکی از مراقبت های روتین که در کشور ما برای هر بارداری انجام می شود بحث «غربالگری های» متوالی، غربالگری اول و دوم بارداری است. غربالگری اول در سن 11 تا 13 هفته بارداری صورت می گیرد و از دو قسمت تشکیل می شود.اول، آزمایش خونی که یک سری فاکتورهای خون مادر اندازه گیری می شود و سن مادر در نظر گرفته می شود و دوم سونوگرافی که اصطلاحاً به آن NT گفته می شود که از برآورد نتیجه آزمایش، سونوگرافی NT و سن مادر، به خانواده گفته می شود که شما با چه احتمالی ریسک برای بیماری ها را در جنین دارید. سونوگرافی غربالگری جنین یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر سونوگرافی جنین می تواند به پزشک کمک کند تا رشد و پیشرفت کودک را ارزیابی نموده و بر بارداری نظارت داشته باشد. در برخی موارد، سونوگرافی از جنین برای ارزیابی مشکلات احتمالی یا کمک به تأیید تشخیص نیز استفاده می شود.

درخواست روزافزون مادران باردار برای ایجاد اطمینان الزام از سلامت جنین از یك سو و تسهیلات تکنولوژیك موجود هم اکنون این امکان را ایجاد می کند که با پیگیری و تعقیب تغییراتی که در سطح تعدادی از مارکرهای بیوشیمیایی و همچنین هورمون های مترشحه در سرم و بعضاً ادرار مادران که در زمان های مختلف بارداری به حداکثر خود می رسند و همچنین معیارهای رادیولوژیك قابل توجه در جنین مبتلا به راحتی می توان با انجام تست های غربالگری به اشکال مختلف به یافتن به هنگام جنین های ناسالم و پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به سندرم داون و اهمیت غربالگری این سندرم به عنوان یکی از برنامه های مهم و ضروری جهت اجرا و ادغام در نظام سالمت کشور مطرح می نماید.

طرح غربالگری کشوری بارداری NT و آنومالی

با توجه به امکانات و شرایط موجود و همچنین ارزش های علمی و پیشگویی کننده تست، انجام آن در کشور ایران با نظر کمیته کشوری مرتبط به شرح زیر اشاره پیدا می کند:

مزایای انجام طرح غربالگری کشوری بارداری NT و آنومالی

از مزایای قابل توجه و پیامدهای مهم اجرای برنامه غربالگری سندرم داون کمك به کشف ناهنجاری های لوله عصبی و تریزومی های شایع دیگر (13 و 18 ) نیز می باشد که منجر به کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، مرده زایی و کاهش ناتوانی و عقب ماندگی های ذهنی و مشکلات مرتبط با هزینه های مراقبت از این بیماران خواهد شد. با توجه به توضیحات فوق می توان گفت اجرای این برنامه منجر به موارد زیر خواهد شد:

  1. کاهش مرگ ومیر نوزادان و کودکان زیر 5 سال
  2. کاهش ناتوانی و بهبود کیفیت زندگی
  3. اجرای همزمان غربالگری تریزومی 13 و 18 و ناهنجاری های لوله عصبی
  4. کاهش سقط جنین غیرقانونی، کاهش زایمان زودرس و مرگ جنین درون رحم کمك نمود و در نهایت با انتخاب استراتژی مناسب و تعیین روش های صحیح برای انجام تست های غربالگری و تشخیصی و همچنین مشخص نمودن آلگوریتم هایی که توالی انجام تست ها یا ترکیب آنها را نشان می دهد می توان برنامه غربالگری مادران باردار از نظر ریسك ابتلا جنین به آنوپلوئیدی کروموزومال را در برنامه مراقبت از زنان باردار ادغام نمود.

استاندارد انجام سونوگرافي NT

سونوگرافی NT

در سونوگرافی NT، متخصص سونوگرافی با بررسی ابعاد و اندازه های جنین، ابتلا او به بیماری سندروم داون و برخی از ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات قلبی مادرزادی را بررسی می کند. در گذشته، مادران پس از متولد شدن فرزند خود، متوجه نقص های ژنتیکی و مادرزادی در او می شدند؛ اما با تکنولوژی جدید سونوگرافی NT می توان قبل از ورود جنین به ماه چهارم، از ابتلای او به این بیماری مطلع شد. در این نوع سونوگرافی، ضخامت پشت گردن جنین را با هدف بررسی احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون و تریزومی سیزده و هجده اندازه گیری می کند. در صورتی که سونوگرافی NT افزایش ضخامت را نشان ندهد، به این معنی نیست که مشکلی در جنین وجود دارد. در صورت افزایش ضخامت NT در جنین، توصیه می گردد آمنیوسنتز و کاریوتایپ جهت بررسی کروموزومی در جنین انجام شود و در صورت نرمال بودن کاریوتایپ جنین، اکوی قلب او در هفته هجدهم بارداری توصیه می شود.

نحوه انجام سونوگرافی NT

سونوگرافی NT، با تجهیزات معمولی سونوگرافی و از روی شکم انجام می گیرد. رادیولوژیست ابتدا روی شکم ژل مخصوص قرار می دهد و پروب را روی شکم حرکت می دهد تا تصویر مورد نیاز را در مانیتور مشاهده کند. در این سونوگرافی، ابتدا اندازه سر تا انتهای ستون فقرات و سپس مقدار مایع پشت گردن جنین مورد اندازه گیری قرار می گیرد. پوست در هنگام اسکن به صورت خط سفید و مایع زیر پوست سیاه دیده می شود. پس از پایان سونوگرافی فرد می تواند، مثانه خود را خالی سازد. انجام سونو NT حدوداً بین 10 الی 20 دقیقه زمان می برد. سونوگرافی NT، بین هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری انجام می شود؛ زیرا پیش از این زمان جنین کوچک می باشد و بعد از هفته چهاردهم هم مایع اضافه گردن با رشد سیستم لنفاوی جنین مورد جذب قرار می گیرد و اسکن از دقت کافی برخوردار نخواهد بود.

کاربردهای سونوگرافی NT

  1. تشخیص ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی
  2. تعیین سن دقیق جنین
  3. تعیین زمان دقیق زایمان طبیعی
  4. تعیین سن دقیق زایمان طبیعی
  5. وجود یا عدم وجود استخوان بینی: در ناهنجاری های مادرزادی مانند سندروم داون، تیغه استخوان بینی تشکیل نمی شود.
  6. غربالگری نارسایی قلبی جنین
  7. بررسی سلامت جنین با اندازه گیری نواحی مختلف بدن جنین مانند اندازه دور سر جنین، طول بدن، استخوان بازو و استخوان ران

سونوگرافی آنومالی اسکن

سونوگرافی آنومالی اسکن یک سونوگرافی دقیق است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که به آن اسکن آنومالی هم می گویند. این سونوگرافی معمولاً در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. سونوگرافی آنومالی اسکن به همه مادران پیشنهاد می شود و مادر باردار در صورت تمایل، می تواند آن را انجام دهد.

در سونوگرافی آنومالی اسکن رشد جنین بررسی می شود، هر چند مادر نمی تواند تغییری در شرایط بارداری ایجاد کند و در صورت لزوم اقدامات درمانی انجام می شود. اسکن آنومالی همانند سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می گیرد. در این نوع سونوگرافی با استفاده از تصاویر سیاه و سفید، اندام های جنین مشخص شده و اعضای جنین مانند دور سر، دور شکم و استخوان ران اندازه گیری می شوند.

نحوه انجام سونوگرافی آنومالی

برای انجام سونوگرافی ترانس شکمی جنین، فرد بر روی یک تخت قرار می گیرد و شکم خود را در معرض دید قرار می دهد. سونوگرافیست، ژل مخصوصی را بر روی شکم فرد، اعمال می کند که این امر باعث افزایش هدایت امواج صوتی و از بین بردن هوا بین پوست و مبدل می شود. سپس سونوگرافیست مبدل را بر روی شکم به جلو و عقب حرکت می دهد. امواج صوتی که از استخوان ها و سایر بافت ها منعکس می شوند در مانیتور به تصاویر مبدل می گردند.

کابردهای سونوگرافی آنومالی اسکن

در اسکن آنومالی، بیماری های زیر با دقت بیشتری بررسی می شوند:

اگر اختلال جنین بسیار جدی و نادر باشد و امکان درمان بیماری وجود نداشته باشد، ممکن است جنین در طول بارداری یا پس از تولد از دنیا برود.

عوارض جانبی سونوگرافی در دوران بارداری

درست است که تمام اقدامات پزشکی ممکن است با ریسک همراه باشند؛ اما هیچ گونه مدارک و شواهدی وجود ندارد که ثابت کند انجام سونوگرافی قبل از تولد برای مادر یا جنین خطرناک بوده و به آنها آسیب می رساند؛ زیرا در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نشده و این روش توسط یک پزشک متخصص سونوگرافی انجام می پذیرد.

" سرطان چیست و چگونه بوجود می آید؟ " یکی از سوالات پرتکراری است که امکان دارد در ذهن شما هم مطرح شده باشد. شبکه اطلاع رسانی پزشک آنلاین با ایجاد بخش مطالب مربوط به سرطان ، بنا دارد آگاهی جامعه را پیرامون این بیماری ارتقاء دهد. شما هم اگر مایل به یافتن پاسخ سوالات خود درباره سرطان هستید؛ مطالب بخش سرطان را مطالعه فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نوروفیدبک برای درمان چه اختلالاتی کاربرد دارد ؟

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

سوالات رایج در مورد ایمپلنت - قسمت پنجم

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

سندروم مفصل فاست چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

مراقبت ها و توانبخشی بعد ازجراحی تعویض مفصل زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

عارضه کیفوز یا گوژ پشتی چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت