دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان

چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از پیشرفت سرطان پستان مهم است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]آدرس وب سایت : www.drhakimian.com
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23 تلفن مطب : 36294896 - 031

یکی از ترسناک ترین اتفاقات برای زنان، سرطان سینه است که بزرگ ترین عوارض آن نا امیدی, مرگ و در بهترین حالت دچار اختلال شدن است . طبق آمارهای صورت گرفته از هر 14-9 زن يك نفر به سرطان پستان مبتلا می شود. متأسفانه ميزان گسترش اين بيماري سير صعودی دارد و تعداد مبتلايان هر سال بيشتر مي شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است . سرطان سینه بیماری است که به دلیل تکثیر کنترل نشده سلول هایی که مجرای شیر را تشکیل می دهند یا مسئول تشکیل شیر (غدد پستانی) هستند، رخ می دهد .خوشبختانه با تشخیص به موقع و قبل از لمس ضایعه و تغييرات بافت پستان در ماموگرافی می توان از پیشروی بیماری سرطان سینه جلوگیری کرد. در ماموگرافي كانون تشكيل سرطان مشخص شده و اين يعني پيشگيري از سرطان . به طور کلی هدف از غربالگري كشف سرطان در ماموگرافي قبل از لمس توده است كه در اين صورت نتايج درمان ايده آل خواهد بود.

جراحی پستان

ماموگرافی

یکی از بهترین و دقیق ترین روش غربالگری در تشخیص سرطان سینه ماموگرافی می باشد. ماموگرافي توسط دستگاه هاي پيشرفته و با تابش ناچيز اشعه، بدون هيچ عارضه اي قادر به تشخيص توده هاي غير قابل لمس و رسوبات آهكي كه قبل از ايجاد سرطان تشكيل مي شوند، مي باشد.
غربالگری سرطان سينه با انجام ماموگرافی در هر يك تا دو سال 25-10% موجب تشخیص زودرس و درمان سریع تر و کم عارضه تر سرطان پستان مي شود و حتی در بعضی از گزارشات می تواند باعث کاهش مرگ و میر هم شود. سن انجام ماموگرافی بعد از 40 سالگی است مگر در موارد خاص به تشخیص پزشک که زودتر انجام شود.

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.

به دلیل آنکه ماموگرافی زیر 40 سال توصیه نمی شود، انجام غربالگری معمولا در یک چهارم بیماران که زیر 40 سال هستند معنایی ندارد و خود خانم ها قبل از مراجعه به پزشک می توانند با معاینه پستان های خود به تشخیص سرطان پستان در مراحل ابتدایی به پزشک کمک کنند.

چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از پیشرفت سرطان پستان مهم است؟

مانند همه انواع سرطان، تشخیص زود هنگام در پیشگیری سرطان سینه بسیار مهم است. از آن جایی که تکثیر و رشد سلول های عامل سرطان سینه به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است با تشخیص زود هنگام بتوان این سلول های بدخیم را کنترل کرد!
با روش خود آزمایی که می توانید هر ماه 4 تا 5 روز پس از پایان دوره قاعدگی خود انجام دهید، میتوانید متوجه سفتی یا توده در سینه شوید و مطمئن شوید که روش های درمانی لازم قبل از اینکه خیلی دیر شود اعمال شود. بنابراین، یادگیری خود آزمایی پستان در منزل بسیار مهم است.
اولین نکاتی که در معاینه پستان باید به آن توجه کنید؛ تغییر در بافت سینه و تقارن، ترشح و توده در پستان. معاینه پستان را می توانید جلوی آینه، زیر دوش یا دراز کشیده انجام دهید.

پیشگیری از سرطان سینه

راه های پیشگیری از سرطان سینه

محدود کردن پروتئین و افزایش چربی سالم

کاهش میزان پروتئین به اندازه یک گرم از هر کیلوگرم وزن خود بیشتر از 100 گرم پروتئین برای بزرگسالان غیر طبیعی است و نصف آن کافیست. سعی کنید مصرف پروتئین و کربودهیدرات را کاهش دهید و چربی کیفیت بالا مانند تخم مرغ ارگانیک و مرغ های محلی و گوشت با کیفیت و آووکادو و روغن نارگیل را جایگزین کنید. شواهد قابل توجهی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان خصوصا سرطان سینه کمک می کند.

مقدار زیادی ویتامین آ طبیعی مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که ویتامین آ نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل ها از غذاهای طبیعی دریافت کنید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ ،کره خام، شیر و گوشت گاو و یا مرغ است با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد مقدار بیش از حد ویتامین آ می تواند فواید ویتامین دی را حذف کند این به این معنا است که نه تنها برای جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن شما رنج مناسبی از ویتامین آ و دی ضروری است. در حالت ایده آل بدن شما تمام ویتامین دی و آ مورد نیاز را به طور طبیعی با خوردن سبزیجات رنگارنگ برای ویتامین آ و با قرار دادن پوست خود در روز های آفتابی برای ویتامین دی به دست می آورد.

به اندازه لازم ید مصرف کنید

ید یک عنصر اساسی و ضروری برای سنتز هورمون هاست و کمبود آن باعث مشکلات بهداشتی از جمله سرطان سینه شود.این به این دلیل است که سینه های شما برای عملکرد مناسب سلولی به جذب و استفاده مقدار زیادی ید نیاز دارند.کمبود ید منجر به اختلال عملکرد در هر بافتی و تشکیل تومور می شود.
با این حال در این جا اختلاف قابل توجهی در مورد دوز مناسب وجود داد پس باید با احتیاط مصرف کنید شواهد نشان می دهد که شاید مصرف بیش از 800 میکرو گرم ید در روز غیر منطقی باشد و مصرف 12000 تا 13000 میکروگرم ممکن است به طور جدی برخی از اثرات نا مطلوب را بر روی سلامتی ما داشته باشد.

نوبت دهی

نکاتی که برای پیشگیری از سرطان سینه باید به آن توجه کنید

مصرف غذا های مصنوعی که معمولا با مواد شیمیایی سم زدایی می شوند سرطان زا هستند یک تیم تحقیقاتی فرانسوی که به طور گسترده روی این موضوع تحقیق کرده می گوید، که این مواد برای سلول های انسان سمی است و باعث سرطان می شود. غذا های ارگانیک و تازه و تزجیحا محلی را انتخاب کنید.از خوردن گوشت پخته شده روی ذغال خودداری کنید موجب سرطان می شود .آکریلامید یک سرطان زاست که در اثر مصرف نشاسته ی پخته شده و یا سرخ شده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
از مصرف مواد غیر اورگانیک و سویا ها و استروژن گیاهی خودداری کنید در مطالعات اینطور به نظر می رسد که مصرف سویا استروژن را افزایش می دهد تا پربیوتیک سلول های پستان را افزایش دهد که باعث احتمال جهش و سلول های سرطانی می شود.
در روز یکبار آب سبزی اورگانیک بخورید غذا های غیر سرخ کردنی و سبزیجات و ادویه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مانند کلم بروکلی.
کروکومین ماده ای فعال در زردچوبه است که در غلظت های بالا می تواند در درمان سرطان پستان مفید باشد.

الکل را از زندگی خود حذف کنید. بررسی ها تایید می کند که مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

سیگار کشیدن می تواند منجر به بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه در زنان شود.

در زنانی که در ۶ ماهه ی نخست تولد نوزادشان به او شیر داده اند، خطر مرگ در اثر سرطان سینه تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند. اما دلیل آن چیست؟ زن ها در طول دوره ی شیردهی به نوزادشان وارد سیکل قاعدگی نمی شوند. هرچقدر یک زن وارد سیکل های قاعدگی کمتری شود، بدن او کمتر استروژن ترشح می کند و در نتیجه خطر ابتلای او به سرطان سینه کاهش پیدا می کند. خلاصه ی کلام آن که، شواهد بسیاری وجود دارد که شیر دادن نوزاد، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. اگر توانایی شیر دادن به نوزاد خود را دارید، این کار را انجام دهید. شیر مادر برای تغذیه ی نوزاد بهترین گزینه است اما برای مادر هم فواید بسیاری دارد.

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی می خوابید. کم خوابی می تواند موجب افزایش ملاتونین شما بشود که با افزایش مقاومت انسولین و افزایش وزن مواجه است و هردو موجب سرطان سینه می شوند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ماساژ سینه برای جلوگیری از سرطان

سینه ها حاوی غدد پستانی و همچنین شبکه پیچیده ای از لوب ها، مجاری، رگ های خونی، بافت های چربی و فیبری و مجرا های لنفاوی هستند. ماساژ می تواند به حفظ سلامت سینه کمک کند. از فواید ماساژ سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تشخیص زود هنگام سرطان سینه با ماساژ

ماساژ سینه می تواند به تشخیص زود هنگام سرطان سینه کمک کند. وجود توده یا بافتی سفت در سینه می تواند یکی از علائم اولیه سرطان سینه باشد. هرچند، در بیشتر موارد، این توده ها ناشی از کیست سینه یا عفونت هستند.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

نکات کلیدی در تغذیه نوروز

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

روش های تخلیه و موارد استفاده از فیلر دائمی

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

هایفوتراپی، جوانسازی پوست در یک جلسه

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

هر آنچه بایستی در مورد بیماری پیرونی بدانید

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

تزریق پی آر پی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان درد سیاتیک با روشهای غیر جراحی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

یکسان نبودن چهره افراد را چه باید کرد

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

جسمانی سازی یا خود بیمار انگاری

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت