شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

رژیم تغذیه ای در زمان سرطان

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

توصیه های زیر به شما در کنترل تهوع کمک میکند:

از پزشک خود در موردنیاز به داروهای ضد تهوع سئوال کنید . غذاهای زود هضم مصرف کنید. مانند :نان تست، کلوچه سبک، بیسکوئیتهای نمکی ماست ، شربتها ، کیک ، کرم های گندم یا برنج یا جو ، حبوبات، برنج و سیب زمینی پخته ، مرغ پوست کنده که پخته شده باشد (سرخ نشده باشد ) ، کمپوت هلو و یا میوه های نرم یا سبزیجات ، مایعات صاف شده ، تکه های کوچک یخ (چیپس یخ ) ، نوشابه های گاز دار از موارد زیردر هنگام تهوع اجتناب کنید:غذا های چرب، گریسی و سرخ شده ، مواد خیلی شیرین مانند آبنبات، کیک و کلوچه خیلی شیرین ، مواد خیلی داغ و خیلی تند ، موادی که بوهای تند دارند.

غذا را در وعده های کوچک وبه آهستگی بخورید. قبل از آنکه گرسنه شوید شروع به غذا خوردن کنید زیرا گرسنگی تهوع را تشدید می کند.اگر در اثر تهوع از بعضی از غذا ها بد تان می آید، از غذا های دیگر استفاده کنید . در اطاق دلتنگ کننده و خیلی گرم که بوی غذا در آن پیچیده غذا نخورید مایعات کمی با غذا بخورید. مصرف مایعات احساس سیری زودرس و نفخ شکم میدهد.در طول روز آب را به آهستگی بنوشید. استفاده از نی کمک کنند ه است .غذا و نوشیدنی ها را با درجه حرارت اطاق و یا سردتر مصرف کنید، غذای داغ تهوع را تشدید میکند .

در هنگامی که تهوع دارید اصرار به مصرف غذاهائی که معمولا دوست دارید نکنید این امر ممکن سبب بی میلی دائمی شما به غذا شود.بعد از غذا استراحت کنید زیرا فعالیت هضم غذا را مختل میکند. بهتر است به حالت نشته تا یک ساعت بعد از غذا استراحت کنید.اگر در صبح تهوع دارید بهتر است قبل از بلند شدن مقداری نان تست یا کلوچه بخورید . لباسهای گشاد و راحت بپوشید .اگر بعد از اشعه درمانی یا شیمی درمانی تهوع می گیرید یک تا دوساعت قبل از درمان غذا نخورید . سعی کنید عوامل یا موقعیتها یا غذایی که سبب تهوع شما میشود را پیدا کنید، تغییر این عوامل اگر ممکن باشد مفید است. این اطلاعات را به تیم درمانی خود بدهید.

استفراغ هر چند تهوع و استفراغ بعد از درمان شایع است، ولی همیشه استفراغ به دلیل خود درمان نیست. در بعضی از افراد، مسایل روحی ویا حضور در محیط های خاص، مانند بیمارستان، و یا اتاق شیمی درمانی، ممکن است سبب استفراغ گردد. از نظر زمانی ممکن است در شب درمان اتفاق افتد، یا دو یا سه روز بعد ایجاد گردد. اگر استفراغ شدید باشد و بیش از یک یا دو روز به طول انجامد، به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است داروهای ضد تهوع تجویز کند.

تغذیه در دوران سرطان

در اکثر مواقع اگر شما بتوانید تهوع را کنترول کنید استفراغ را هم کنترول خواهید کرد. البته اتفاق می افتد که نتوانید این عوارض را کنترل کنید. ورزشهای آرامش بخش و دعا بسیار کمک کننده است. در این هنگام تنفس عمیق و تمرکز کامل روی یک موضوع بسیار مفید است و درهر حالت و در هر محلی می توانید اینکاررا بکنید. حتی اگر استفراغ روی داد، در موارد بعدی باز از این روش استفاده کنید نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

تاهنگامی که هنوز استفراغ میکنید غذا و مایعات مصرف نکنید . هر گاه استفراغ به طور کامل کنترل شد مقدار کمی مایعات یا سوپ مصرف کنید. شروع را با یک قاشق مرباخوری هر 10 دقیقه، و سپس بتدریج به یک قاشق غذا خوری هر 20 دقیقه ونهایتا 2 قاشق غذا خوری هر نیم ساعت هر گاه توانستید غذا و مایع فوق را تحمل کنید یک وعده غذای کامل مایع یا غذای نرم مصرف کنید. بهتر است به مقدار کم ومکرر مصرف کنید.

هر گاه احساس کردید که حالتان خوب است کم کم به غذای معمول برگردید. اگر نتوانید بهتر است از رژیم نرم “soft Dait” استفاده کنید اسهال اسهال ممکن است علل مختلف داشته باشد شامل :شیمی درمانی، اشعه درمانی به شکم، عفونت، حساسیت غذائی و مسائل روحی. با پزشک خود همکاری کنید تا علت آن و درمان مناسب را پیدا کند در هنگام اسهال، غذا به سرعت از دستگاه گوارش گذشته و بدن بیمار فرصت جذب ویتامینها ومواد معدنی و بخصوص آب را ندارد. این سبب کم شدن آب بدن یا دهیدریشن میشود. اسهال طولانی مشکلات جدی ایجاد می کند لذا به پزشک خود اطلاع دهید.

مقادیر کافی مایعات مصرف کنید تا جبران مواد از دست رفته را بکند.مقادیر کم ولی مکرر غذا میل کنید ( بجای مقدار زیاد در یک یا دو وعده )مقادیر زیاد از مایعات و غذاهایی که سدیم و پتاسیم دارند مصرف کنید این مواد معدنی برای فعالیت مناسب بدن لازم بوده این املاح بدلیل اسهال از بدن دفع میشوند. مایعات با سدیم بالا شامل آبگوشت میباشد. غذاهایی که پتاسیم بالا داشته و اسهال را تشدید نمی کند شامل موز،و پوره سیب زمینی است. نوشابه ورزشکاران مقادیربالا سدیم و پتاسیم و کربوهیدرات با جذب راحت دارد.

غذاهای زیر را امتحان کنید ماست، پنیر ، برنج، رشته، یا سیب زمینی ، فرنی ، تخم مرغ آپز ( سفیدی آن سفت شود ) ، شیرینی بادام زمینی نرم ، نان سفید ، کنسرو، میوه پوست کنده، سبزیجات خوب پخته شده ، مرغ یا بوقلمون پوست کنده شده به صورت آب پز یا کباب شده، ولی سرخ شده در ضمن اسهال توصیه نمی شود.از مصرف مواد زیر اجتناب کنید (اسهال را تشدید می کنند.) غذا های چرب، پر روغن و سرخ شده سبزیجات خام، پوست و هسته میوه بخصوص میوه های با فیبر بالا سبزیجات با فیبر بالا مانند بروکلی، ذرت ، دانه ای بو داده شده، گل کلم، نخود فرنگی ، کلم ، اغذا های خیلی داغ و خیلی سرد.

مایعات را هم درجه هوای اطاق مصرف کنید ، نوشیدنیها و مواد حاوی کافیین بالا مانند، قهوه، بعضی از سودا ها، و شکولات. اگر شما یک حمله کوتاه مدت اسهال دارید سعی کنید بجز مایعات صاف شده در عرض 12ساعت چیزی نخورید. این سبب استراحت دستگاه گوارش و جبران مایعات و مواد مغذی از دست رقته شما می شود.به تیم درمانی خود اطلاع دهید.

در هنگام مصرف شیر و محصولات شیری مراقب باشید. لاکتوز موجود درشیر در بعضی از افراد اسهال را تشدید می کند. اکثر افراد مقادیر کم شیر را تحمل میکنند(یک فنجان یا کمتر). مواد غذایی خاص برای نیاز های ویژه وقتی شما به دلیل کانسر و یا درمانهای آن نیازهای ویژه پیدا میکنید، پزشک و یا متخصص تغذیه ممکن است رژیم خاصی را برای شما پیشنهاد کند. این بدان معنی نیست که در تمام مدت درمان شما باید همان رژیم مصرف کنید.به عنوان مثال، رژیم غذایی نرم در صورتی که زخم در دهان و گلو یا مری داشته باشید.

یا اگربه دلیل شیمی درمانی به طور موقت نتوانید غذاها ی لبنی را هضم کنید در این صورت رژیم غذای فاقد لاکتوز پیشنهاد می شود. رژیم های غذایی دیگر شامل، رژیم غذایی مایعات صاف شده، رژیم غذایی مایعات کامل، رژیم غذایی با فیبر محدود. بعضی از غذاها کاملا متعادل هستند و می توان آنها را برای مدت طولانی مصرف کرد. ولی بعضی از این رژیمها را فقط برای یک زمان کوتاه مثلا برای چند روز می توان مصرف کرد زیرا مواد مغذی آنها کم است. اگر شما تمایل به مصرف رژیم خاصی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

از طرفی ممکن است از قبل بدلیل بیماری های دیگر روی رژیمهای خاص بوده اید، مثلا رژیم دیابتی و یا رژیم کم نمک برای فشار خون، در این حالات به پزشک خود اطلاع دهید. عدم تحمل لاکتوز «عدم تحمل به لاکتوز Lactose Intolerance » یعنی بدن شما نمی تواند قند موجود در شیرو محصولات لبنی دیگر مانند پنیر یا بستنی و بعضی از پودینگها که به آنها شیر افزوده میشود را جذب یا هضم کند. عدم تحمل به لاکتوز ممکن است بر اثر بعضی از داروها ی شیمی درمانی و یا آنتی بیوتیکها و یا اشعه درمانی به دستگاه گوارش ویا درمانهایی که دستگاه گوارش را مورد تاثیر قرار می دهد ایجاد گردد.

قسمتی از دستگاه گوارش که در هضم لاکتوز دخیل است ممکن است به درستی کار نکند. در بعضی از افراد علایم کمبود لاکتوز (گاز، کرامپ، اسهال )چند هفته یا چند ماه بعداز ختم درمان و یا ترمیم روده بهبود یابد. ولی در عده ای این عارضه دائمی شده و نیاز به تغییر رژیم غذائی به طور دائمی دارد. اگر شما این مشکل را دارید، پزشک شما باید رژیمی به شما دهد که که یا فاقد لاکتوز باشد ویا میزان آن کم باشد. در این سایت می توانید دسرهای شولولاتی فاقد لاکتوز را پیدا کنید: Lactose-Free Double Chocolate Pudding یبوست بعضی از داروها از جمله بعضی از داروهای ضد سرطان ایجاد یبوست میکنند. یبوست در صورتیکه رژیم غذایی شما مقادیر کافی مایعات و فیبر نداشته باشد، و یا مدت زیادی در بستر باشید هم اتفاق می افتد. در اینجا نکاتی در مورد پیشگیری و درمان یبوست گفته می شود :

مقادیر زیاد مایعات حداقل 8 لیوان 200 سی سی آب در روز مصرف کنید. این به نرم نگه داشتن مدفوع شما کمک می کند. راه دیگر محاسبه میزان نیار شما به مایعات مصرف نیم انس به ازای هر پوند وزن بدنتان می باشد.نیم ساعت قبل اززمان اجابت مزاج معمول در روز (اغلب صبح) نصف لیوان مایعات داغ مصرف کنید .با پزشک خود در مورد امکان مصرف رژیمهای با فیبر بالا مشورت کنید (در بعضی از انواع کانسرها این رژیم توصیه نمی شود) اگر شما می توانید، رژیم با حبوبات و غلات، میوه های خشک (مانند پرهلو)، سبوس و ریشه گندم، و میوه های تازه و سبزیجات کامل را امتحان کنید.مصرف پوست سیب زمینی در عده ای کمک کننده است. و البته مطمئن بشوید که میزان کافی مایعات مصرف کرده اید زیرا مصرف فیبر ها در حضور مصرف مایعات خوب اثر میکند.

پخت سوس سیب درختی و آلو بخارا (Apple/ Prune Sauce) در کنترول یبوست مفید است.هر روز مدت زمانی را ورزش کنید. در مورد میزان و شدت ورزش با پزشک خود مشاوره کنید اگر این توصیه ها موثر نبود، در مورد استفاده از داروهایی که یبوست را برطرف می کند با پزشک خود مشاوره کنید. قبل از مصرف هرگونه ملین و نرم کننده مدفوع با پزشک خود مشاوره کنید ضعف و افسردگی تمامی درمانهای ضد سرطان، درمانهایی شدید و قوی هستند. واین درمان ممکن است هفته ها، ماهها و حتی سالها طول بکشد. بسیاری از بیماران دچار افسرده شده و توان روحی تحمل مشکلات را از دست می دهند.

خود افسردگی سبب احساس کاهش انرژی شده و از طرفی به دلیل افسردگی بیمار تمایل به مصرف غذا را از دست میدهد. ضعف در دروران درمان کانسر می تواند به علل مختلف باشد مانند: عدم تغذیه مناسب، عدم تحرک، پایین بودن سلولهای خونی، افسردگی، بد خوابی و عوارض درمان. مهم است که شما در مورد ضعف و بی حالی خود با تیم درمانی مشورت کنید


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رادیوگرافی از استخوان آرنج برای تشخیص شکستگی

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

جوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانو

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

جوانسازی با میکرونیدلینگ

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

واقعیاتی در مورد شپش

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

درمان آرتروز ـ قسمت دوم

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

کاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

درمان و رفع لاغری صورت و گونه ها

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

علل درد گردن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

عمل PRK چشم چه عوارض و معایبی دارد؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت