شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بیضه درد چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

احتمالا شما هم شنیده اید که نقطه ی حساس هر پسری در زیر شکم اوست. آری! این مسئله بدون شک یکی از نکاتی است که تقریبا همه ی ما با آن آشنایی داریم. شنیده ایم که گاهی زیر شکم پسرها درد می گیرد. اما علت درد بیضه سمت راست و یا درد بیضه چپ چیست؟ به طور کلی درد بیضه ها ناشی از چیست؟ حتی شاید این سوال هم به گوش شما رسیده باشد که درد بیضه به دلیل ارضا نشدن چرا ایجاد می شود؟

در این مطلب، تلاش شده است تا شما را با علت های درد بیضه و درمان های آن آشنا کند. اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه در زمانی کوتاه افزایش دهید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. برخی از مردان ممکن است تمایلی به صحبت در مورد درد بیضه نداشته باشند، اما عادی است که در برخی از زمانهای زندگی، درد در بیضه و یا کشاله ران شما وجود داشته باشد.به همین دلیل است که بسیاری از مردان یک متخصص اورولوژی را ملاقات می کنند. درد بیضه که اورکیالژی نامیده می شود، درد طولانی مدت بیضه در مردان در هر سنی، از نوجوانان تا افراد مسن دیده می شود که علل آن از تروما گرفته تا التهاب تا نگرانی های جدی تر است و موارد بسیاری نیز به دلایل نامعلوم رخ می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیضه درد چیست؟

بیضه ها، اندام های تناسلی تخم مرغی شکل واقع در کیسه ی بیضه هستند. درد بیضه می تواند ناشی از آسیب های جزئی به منطقه ی تناسلی باشد. با این حال، در صورت تجربه ی این درد، نشانه های شما باید مورد بررسی قرار گیرند. درد بیضه می تواند ناشی از بیماری های جدی مانند پیچ خوردگی بیضه یا عفونت منتقله از راه جنسی باشد. ممکن است داشته باشید که نادیده گرفتن درد ممکن است باعث آسیب غیر قابل برگشت به بیضه ها و کیسه ی بیضه شود. مشکلات بیضه، قبل از ظهور درد در بیضه، اغلب با درد شکمی یا کشاله ی ران خود را نشان می دهد. داشتن درد شکم یا کشاله ی ران با علت ناشناخته نیز باید توسط دکتر ارزیابی شود.

درد بیضه می تواند ناشی از آسیب های جزئی به منطقه ی تناسلی باشد. با این حال، در صورت تجربه ی آن، نشانه های شما باید مورد بررسی قرار گیرند.

درد بیضه

تشخیص دردبیضه چگونه صورت می گیرد؟

دکتر شما برای تعیین علت درد، پس از انجام معاینه ی فیزیکی شکم، کشاله ی ران و کیسه ی بیضه، در مورد وضعیت سلامتی فعلی شما و هر گونه علائم دیگر، سوالاتی خواهد پرسید. برای تشخیص دقیق تر، تست های بیشتری که شامل موارد زیر می باشد ممکن است انجام شود:

  1. سونوگرافی و تصویربرداری از بیضه و کیسه ی بیضه
  2. آزمایش ادرار
  3. کشت ادرار
  4. بررسی ترشحات از پروستات، که نیاز به معاینه مقعدی دارد

علل درد بیضه چیست؟

اگرچه موارد بسیاری می تواند دلیل این نوع ناراحتی باشد، متخصصان گمان می کنند که علت درد مزمن بیضه در ۵۰ درصد از مردان ناشناخته است. عنوان شناخته شده اورکیالژی مزمن، درد متناوب یا ثابت بیضه است که سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

پزشکان غالباً گمان می کنند که چنین دردی ناشی از اعصاب تحریک شده، عضله کشاله ران کشیده شده یا اسپاسم کف لگن است، اما این موارد قابل تأیید نیست.

مواردی که علت آن شناسایی شده باشد معمولاً به دلیل موارد زیر است:

1)اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت به التهاب اپیدیدیمیس برمی گردد، مجرایی که در قسمت پشت بیضه قرار دارد. در کنار درد بیضه، اپیدیدیمیت باعث تورم و در موارد شدید اما نادر، تب و لرز می شود. در اکثر اوقات، اپیدیدیمیت ناشی از عفونت ادراری یا بیماری مقاربتی است، اما ممکن است در نتیجه تروما یا یک وضعیت خود ایمنی باشد.

2) ضربه

ضربه به بیضه معمولاً خفیف است، در نتیجه صدمات شدید ایجاد نمی شود و در اثر ضربات مستقیم به بیضه آسیب دیدگی عضله ایجاد می شود.

3) فتق کشاله ران یا باد فتق

درد بیضه ممکن است زمانی رخ دهد که بخشی از روده بیرون زده باشد( باد فتق) و بهمراه بیضه ها داخل کیسه بیضه قرار گیرد. فتق اینوژینال فقط در صورت سرفه یا بلند کردن چیزی سنگین ممکن است به عنوان برآمدگی کشاله ران مشاهده شود.

4) بعد از وازکتومی

بعد از وازکتومی، فرد ممکن است متوجه استحکام و توده ای درون اپیدیدیمیس (به نام اپیدیدیمیت احتقانی) یا گره دردناکی به نام گرانولوم اسپرم شود که این امر بیانگر نشت اسپرم در بیضه است. هر دو حالت می تواند باعث ناراحتی شود. گرفتگی عصب بعد از جراحی وازکتومی نیز ممکن است باعث درد بیضه شود.

5) تورم حاد کیسه بیضه

برخی از مردان تورم بدون درد در کیسه بیضه دارند که علت مشخص یا علائم دیگری ندارند. این حالت معمولاً طی دو تا سه روز مراقبت های محافظه کارانه مانند بالا بردن کیسه بیضه و مصرف داروی ضد التهابی به تنهایی برطرف می شود.

6) پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا پیچش بیضه و یا تورشن بیضه یک جراحی اورژانسی است که از پیچ خوردگی نخاع، ساختاری که اعصاب را به سمت بیضه ها منتقل می کند، حاصل می شود . این مورد منجر به بروز ناگهانی درد یک طرفه و شدید بیضه و تورم به همراه تهوع و استفراغ می گردد. در حالی که پیچ خوردگی بیضه در نوزادان و پسران جوان شایع تر است، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

7) علل نادر

خوشبختانه، علل جدی تر درد بیضه نادر است. با این حال، آنها اهمیت توجه به بدن و توصیه پزشک مبنی بر بررسی بیشتر را گوشزد می کنند.

این موارد شامل:

الف) تومور

بسیاری از سرطانهای بیضه باعث ایجاد درد نمی شوند، بلکه به عنوان گره های بدون درد یا توده وجود دارند. با این وجود، برخی از تومورها که به سرعت در حال رشد هستند ممکن است خونریزی کنند یا جریان خون به بیضه را قطع کنند، که هر دو منجر به درد بیضه می شوند.

ب ) قانقاریای فورنیه

قانقاریای فورنیه (Fournier’s Gangrene) یک عفونت شدید باکتریایی است که از روی دیواره شکم شروع می شود، به درون کیسه بیضه و آلت تناسلی انتشار می یابد و باعث قانقاریا (مرگ بافت) می شود. این یک بیماری نادر، اما به طور بالقوه تهدیدی برای ایجاد درد و تورم است.

علائم دیگر ممکن است شامل تاول های پوستی، کرپیتوس (احساس ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن) و علائم شوک سپتیک مانند تب، ضربان قلب بالا و فشار خون پایین باشد. شایعترین عامل خطر برای ایجاد قانقاریای فورنیه ، دیابت است.

درمان درد با منشا غیر اورولوژی

استراحت، استفاده از کمپرس گرم و سرد و ماساژ می تواند درد کشاله ران را کاهش دهد، همچنین پزشک متخصص دردشناسی ممکن است برای کاهش درد درمان های زیر را توصیه کند:

1) دارو

دارو های مسکن مانند آسپرین و استامینوفن و استروئید های ضد التهابی می توانند درد و التهاب کشاله ران را کاهش دهند.

2) اوزون درمانی

گاز اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و خواص درمانی دارد، برای کاهش درد کشاله ران، گاز اوزون در این ناحیه تزریق می شود. این روش بافت آسیب دیده را بهبود می بخشد.

3) لیزرتراپی

در لیزر تراپی ، باریکه پرقدرت از جنس نور، به ناحیه مورد نظر تابانده می شود. نور لیزر سلول ها را تحریک می کند و با افزایش رشد سلولی باعث ترمیم رباط ها و ماهیچه ها می شود و درد و التهاب کشاله ران را کاهش می دهد.

الف )عمل جراحی

برای دلایل خاصی از درد بیضه، جراحی لازم است. به عنوان مثال، در قانقاریای فورنیه به جراحی فوری و برداشتن بافت آلوده و در حال مرگ، و همچنین بعضی اوقات جراحی ترمیمی نیاز خواهد بود. همچنین جراحی اولین درمان برای تقریباً همه سرطانهای بیضه است.

ب) بلاک عصب و عصب کشی

در صورتیکه درمان خانگی پاسخگو نباشد، ممکن است از یک بلاک عصبی یا بلاک منطقه ای عصبی برای ارکیالژی مزمن استفاده شود.با بلوک عصبی ، یک متخصص درد یک بی حسی را به عصب اسپرماتیک تزریق می کند. اگر بی حس کننده درد را از بین ببرد، متخصص درد می تواند نتیجه بگیرد که علت درد در بیضه است.سپس متخصص درد می تواند روشی بنام عصب کشی را پیشنهاد کند که در آن عصب های بیضه قطع می شوند .

راه های جلوگیری از درد، ناراحتی و تورم بیضه چیست؟

بسیاری از عوامل ایجاد درد بیضه قابل پیشگیری نیستند. بااین حال، اقداماتی برای پیشگیری از این دردها وجود دارد:

بررسی کامل درد بیضه با علل مختلف

1_درد بیضه و دیسک کمر

می دانیم که کسانی که اصطلاحا دیسک کمر دارند، مهره های کمری آنها از جای درست و مناسب خودشان خارج شده اند. زمانی که مهره از جای خود خارج می شود، می تواند به اعصاب فشار بیاورد و اگر مهره های تحتانی این اتفاق برایشان بیفتد، می توانند به اعصابی که به بیضه ها و پاها می روند فشار وارد کند و باعث درد در آنها شود. در این صورت مرد احساس بیضه درد می کند. برای درمان این مشکل باید به ارتوپد مراجعه کنید.

2_فتق بیضه و درد بیضه

فتق بیضه به معنی بیرون زدن بیضه از جای اصلی خود است. هر کدام از اعضای بدن ما را بافت های مختلفی در جای خود نگه می دارند که اگر هر کدام از این بافت ها آسیب ببیند و یا پاره شوند، ممکن است که آن عضو از جای خود خارج شود و به جاهایی که به آن متعلق نیست ورود پیدا کند.

در فتق بیضه، زمانی که بیضه ها از جای خود بیرون می زنند، معمولا درد شدیدی در بیضه ها و در شکم احساس می شود. همچنین بیضه ها در معاینه در جای خود قرار ندارند. در چنین مواقعی باید به درمان فتق بیضه پرداخت و سپس بیضه درد هم درمان می شود.

3_ درد بیضه بعد از انزال

درد بعد از انزال در بیضه ها معمولا دلیل خاصی ندارد. هنگامی که تحریک و سپس نعوظ در آلت تناسلی مرد اتفاق می افتد، به علت افزایش جریان خون به این ناحیه، دچار احتقان و گرفتگی می شود. از این بابت احتمال اینکه درد در بیضه ها ایجاد شود زیاد است. اما گاهی درد بعد از انزال علت پزشکی دارد و آن می تواند دلیلی چون عفونت باشد.

4_درد بیضه در کودکان

یکی از شایع ترین علت های درد بیضه در کودکان عفونت بیضه است. عفونت بیضه باید در این سن درمان شود، در غیر این صورت می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مثل نازایی و یا مردن بافت بیضه ها شود. عفونت بیضه ها می تواند علائم بسیاری داشته باشد که با دیدن آنها می توانید به سرعت بیماری را تشخیص داده و به دکتر اطفال مراجعه کنید. با دیدن درد بیضه در کودکان بلافاصله به دکتر مراجعه کنید و اجازه ندهید مشکل جدی تر شود.

5_درد بیضه بعد از عمل واریکوسل

در صورتیکه یک مرد به واریکوسل مبتلا باشد، می تواند با جراحی از شر آن خلاص شود. اما آیا از درد آن نیز برای همیشه خلاص خواهد شد؟ واقعیت این است که بعد از جراحی واریکوسل، حتی اگر همه ی واریکوسل ها برداشته شود، باز هم ممکن است که دردی مزمن بعد از جراحی همراه با فرد باقی بماند.

این درد شدید نیست اما می تواند آزاردهنده باشد. گاهی برای تحمل و درمان آن از داروهای مسکن استفاده می شود.

6_درد بیضه بعد از ورزش بخاطر چیست؟

افرادی که بعد از انجام ورزش دچار درد می شوند، ممکن است به واریکوسل و یا فتق بیضه مبتلا باشند. این افراد معمولا باید بررسی های بیشتری انجام دهند تا علت درد بیضه های آنها مشخص شود. اما ورزش های سنگین می تواند باعث آسیب رسیدن به بیضه ها شود.

7_درد بیضه همراه با ادرار خونی

گاهی ممکن است که بیضه درد همراه با علائم ادراری باشد. در صورتیکه علائم ادراری مثل ادرار خونی، سوزش ادرار و یا ترشحات چرکی از مجرا با بیضه درد همراه باشد، حتما باید به پزشک اورولوژی مراجعه کنید. در این صورت قطعا عفونتی در جایی وجود دارد و باید آن را درمان کرد. بنابراین ادرار خونی و بیضه درد، همراه با هم اگر اتفاق بیفتند، باید پیگیری های دقیق تری انجام شوند.

جمع بندی نهایی

مطمئن باشید که در اکثر موارد، درد بیضه قابل درمان است. برای گفتگو در مورد نگرانی های خود با پزشکتان راحت باشید و البته درمورد هر گونه درد ناگهانی و شدید بیضه به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون جراحی زیبایی ، رادیولوژی و سونوگرافی ، کنترل درد و ... بیابید و همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.

درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد و التهاب عضله تنسور فاسیا لاتا

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق پی آر پی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

موارد استفاده از میکرونیدلینگ

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

حفاظت، کنترل درد و توزیع فشار روی آرنج با ارتز و بریس

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مقایسه جراحی لیفت شقیقه و لیفت آندوسکوپی پیشانی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

علل درد باسن در پشت لگن

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روشهای غیرجراحی درمان بیرون زدگی دیسک

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت